Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Volvo Penta D2-40 er grovt sett bygget på en Perkins med marinisering fra VP. Lettstartet og enkel å ha med å gjøre. God tilgang til alle servicepunkter. Ikke turbo, intercooler, avansert elektronikk, m.m., så lite teknisk som kan skape trøbbel. Svært enkel tilgang hvis du må bytte eksosbend, ta ut kjøler, etc. Impeller sitter enkelt til i front. Greie delepriser og mye kan kjøpes uten VP-logo siden motorstammen er fra Perkins. Dynamo er på 115A.

Noen sjekkpunkter ut fra motorens alder og timetall ut fra egen erfaring med motoren:

1) Sjekk at det ikke lekker olje i bakkant fra simmering på veivakselen. 

2) Eksosbendet kan se ut som nytt, men likevel være tett. Hvit damp i eksos kan indikere tett bend. Koster ikke allverden og er lett å bytte.

3) Demperplata mellom motor/gir kan med fordel sjekkes på dette timetallet. 

4) At sjøvannspumpa er tett.

5) Noen har hatt sjøvannslekkasjer inn/ut av kjøler. Krever kun å bytte en o-ring, enkel rep på 5 minutter.

 

Utover dette er det en driftsikker, enkel og grei motor. Forbruk ca 2,5 -3 liter pr time. Kvalitetsfiltere kjøper du andre steder enn VP til halv pris.

 

 

 

TideRace

TideRace

Volvo Penta D2-40 er grovt sett bygget på en Perkins med marinisering fra VP. Lettstartet og enkel å ha med å gjøre. God tilgang til alle servicepunkter. Ikke turbo, intercooler, avansert elektronikk, m.m., så lite teknisk som kan skape trøbbel. Svært enkel tilgang hvis du må bytte eksosbend, ta ut kjøler, etc. Impeller sitter enkelt til i front. Greie delepriser og mye kan kjøpes uten VP-logo siden motorstammen er fra Perkins. Dynamo er på 115A.

Noen sjekkpunkter ut fra motorens alder og timetall ut fra egen erfaring med motoren:

1) Sjekk at det ikke lekker olje i bakkant fra simmering på veivakselen. 

2) Eksosbendet kan se ut som nytt, men likevel være tett. Hvit damp i eksos kan indikere tett bend. Koster ikke allverden og er lett å bytte.

3) Demperplata mellom motor/gir kan med fordel sjekkes på dette timetallet. 

4) Sjøvannspumpa er tett.

5) Noen har hatt sjøvannslekkasjer inn/ut av kjøler. Krever kun å bytte en o-ring, enkel rep på 5 minutter.

 

Utover dette er det en driftsikker, enkel og grei motor. Forbruk ca 2,5 -3 liter pr time. Kvalitetsfiltere kjøper du andre steder enn VP til halv pris.

 

 

 

TideRace

TideRace

Volvo Penta D2-40 er grovt sett bygget på en Perkins med marinisering fra VP. Lettstartet og enkel å ha med å gjøre. God tilgang til alle servicepunkter. Ikke turbo, intercooler, avansert elektronikk, m.m., så lite teknisk som kan skape trøbbel. Svært enkel tilgang hvis du må bytte eksosbend, ta ut kjøler, etc. Impeller sitter enkelt til i front. Greie delepriser og mye kan kjøpes uten VP-logo siden motorstammen er fra Perkins. Dynamo er på 115A.

Noen sjekkpunkter ut fra motorens alder og timetall ut fra egen erfaring med motoren:

1) Sjekk at det ikke lekker olje i bakkant fra simmering på veivakselen. 

2) Eksosbendet kan se ut som nytt, men likevel være tett. Hvit damp i eksos kan indikere tett bend. Koster ikke allverden og er lett å bytte.

3) Demperplata mellom motor/gir kan med fordel sjekkes på dette timetallet. 

4) Sjøvannspumpa er tett.

5) Noen har hatt sjøvannslekkasjer inn/ut av kjøler. Krever kun å bytte en o-ring, enkel rep på 5 minutter.

 

Utover dette er det en driftsikker, enkel og grei motor. Forbruk ca 2,5 -3 liter pr time. Kvalitetsfiltere kjøper du andre steder enn VP til halv pris.

TideRace

TideRace

Volvo Penta D2-40 er grovt sett bygget på en Perkins med marinisering fra VP. Lettstartet og enkel å ha med å gjøre. God tilgang til alle servicepunkter. Ikke turbo, intercooler, avansert elektronikk, m.m., så lite teknisk som kan skape trøbbel. Svært enkel tilgang hvis du må bytte eksosbend, ta ut kjøler, etc. Impeller sitter enkelt til i front. Greie delepriser og mye kan kjøpes uten VP-logo siden motorstammen er fra Perkins. Dynamo er på 115A.

Noen sjekkpunkter ut fra motorens alder og timetall ut fra egen erfaring med motoren:

1) Sjekk at det ikke lekker olje i bakkant fra simmering på veivakselen. 

2) Eksosbendet kan se ut som nytt, men likevel være tett. Hvit damp i eksos kan indikere tett bend. Koster ikke allverden og er lett å bytte.

3) Demperplata mellom motor/gir kan med fordel sjekkes på dette timetallet. 

4) Sjøvannspumpa er tett.

5) Noen har hatt sjøvannslekkasjer inn/ut av kjøler. Krever kun å bytte en o-ring, svært 

 

Utover dette er det en driftsikker, enkel og grei motor. Forbruk ca 2,5 -3 liter pr time.



×
×
  • Create New...