
Havarita
Chiefengineer skrev 1 time siden:Kanskje det kan sette fart i utvikling av hybridløsninger.
Om man tenker litt høyt her, en familiebåt a'la Viknes 1030 bruker ca. 50 liter/time i marsjfart 20 knop, effektuttak ca 70%. Dvs. 200kW/h. 370 hk dieselmotor.
Kunne man utviklet en elektrisk tilleggs-motorpakke på 150 kW med el-motor input til drivlinja og vekt på max 200-250 kg så kunne man på en seilas på 50 nm redusert den dieseldrevne delen av effektbehovet fra 500kW til 350 kW. Altså med 30%. Går man tom for strøm så er det jo bare å kjøre videre på dieselpakken.
250kg batterier gir tilgang til 27kWh energi, dvs 10,8minutter ved 150kW effektuttak og 100% utladning.
Hvilken hastighet du får med 150kW på en slik båt vet jeg ikke, men den gjør da mindre enn 20 knop.
Om den gjør 15 knop, så rekker batteripakken til 2,7nm. Da har du et stykke igjen.
Kilde: https://www.tesla.com/no_no/powerwall (dette er ikke riktige batterier, men for en energitetthet blir det riktig nok.)
Finansielt er det ingen som vil finne på at dette er lurt om man skal betale regningen selv, og miljømessig er det ingenting å hente på dette.
Det er en enkel måte å redusere forbruket på distansen:
Simpelt hen redusere hastigheten. Jo mer du reduserer hastigheten, jo mindre drivstoff går det med.
Litt forenklet: Reduseres hastigheten med 25%(fra 20-15 knop), reduseres effektbehovet med 50%, og du bruker 25% mer tid på distansen.