.thumb.jpeg.df8ef4b28d3e88c32059a5848c34ca1e.jpeg)
LAKA
Raymond Engmark skrev for 10 timer siden:Det er litt komisk å lese denne tråden, det er veldig mange testosteronsvar som overhodet ikke skal la seg påvirke av hverken det ene eller det andre. Samtidig vet vi hvordan til og med ganske små økonomiske insentiver gjør store endringer i forbruksvanene. Stikker man fingeren i jorda så er renta på tur opp, strømmen er svindyr, drivstoffet har fått et solid hopp, matvarene har blitt dyrere, og når Europas kornåker bombes sønder og sammen, så kan vi samlet sett forvente oss en hverdag mer lik det vi hadde for en generasjon siden. Ikke sikkert det er negativt i seg selv, vi har jo fråtset de siste årene, men nøkkelen er jo å redusere forskjellene, slik at det ikke går mest ut over de som har minst.
Samlet sett vil jo selvfølgelig dette påvirke båtmarkedet, både bruken av båt og prisene på båt. Selv sitter jeg med penger på konto og tenkte å kjøpe meg en båt sørpå i år, men nå har jeg begynt å lure - svindyre båtplasser og dyrt drivstoff gjør det definitivt mindre attraktivt å kjøpe båt nå. I tillegg så er nok markedet nå fremdeles kunstig høyt etter covid, så da har jeg det i bakhodet at det muligens i tillegg til det andre, må realiseres et tap ganske fort om markedet stabiliserer seg.
Jeg er ikke helt ute enda, men interessen har kjølnet. Skal interessen opp, må prisene ned. Er det flere som tenker som meg, noe jeg vil tro det er med det økonomiske bildet vi har, så påvirker det båtprisene.
Det er litt komisk å lese ditt innlegg også, som i grunnen bare favoriserer egen interesse i å få kjøpt båt billig. Det er lite i dagens marked som tyder på at båtprisene vil gå vesentlig ned. Nordmenn flest har god økonomi og med et godt lønnsoppgjør så er det ikke sikkert totalen blir så ille i 2022. I tillegg er det relativt dårlig tilgang på nye båter, produksjonskostnadene har økt vesentlig og det tror jeg vil føre til et godt bruktmarked fremover. Det selges nesten ikke nye båter i størrelse 35+ fot og det vil helt klart gjøre noe med markedet fremover.