Haveseiler I Startet 5.Mars.2022 Del på Facebook Startet 5.Mars.2022 Hei! Er det noen som kjenner til en enkel og rimelig måte å koble NMEA2000 til Signal K via ethernet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 5.Mars.2022 Del på Facebook Svart 5.Mars.2022 Victron Cerbo Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Det var jo en interessant boks, takk for tips. Det er litt begrenset med dokumentasjon på nettet, men den ser bare ut til å støtte NMEA-out, det vil si at den bare kan oversette sine egne NMEA-data, og ikke det som måtte finnes på nettet forøvrig, f eks dybdemåler, fart, osv. Oversetter den alt den "hører", også det som stammer fra andre kilder enn seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Mars.2022 Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Den får nmea inn fra min Gps og kompass i alle fall. Om du installerer OS Large (manuelt) får du disse tilgangene. Om du har en pi kan OS også legges inn på den slik at du kan teste litt. OS ligger på Victron sine sider her: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Spennende. Så du har denne boksen koblet på NMEA2000-nettet ditt, og koblet til Ethernet, og via Signal K på ethernettet ser du GPS og kompass som er ute på NMEA-nettet? NMEA er jo en buss, så det er kanskje litt feil av Victron å kalle det NMEA "Out"... I så fall burde det jo fungere for meg også. En tilleggverdi med akkurat denne boksen er at jeg allerede har en Victron EasySolar, og den har jo VE-direct. Alternativene jeg har funnet er de fra Yacht Devices, men de har jo ikke noe interface mot Victron. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Mars.2022 Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Jeg har Cerbo koblet mot Multipluss, solcelleregulator og shunt. Den er koblet til NMEA og Ethernet inn mot Raymarine kartplottere. Får da opp tankverdier på MDF. Temperatur kommer ikke over der. Så kan jeg slå inverter av/på via MDF, samt begrense landstrøm. Jeg kan også gå inn på ip adressen til boksen og får da opp samme visning som skjermen som man kan kjøpe som tillegg. Du kan også gå direkte inn på signal-K eller node red. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 OK, så bare for å være helt sikker: GPS/kompass er NMEA2000-enheter og disse får du opp med Signal K gjennom ethernet? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Mars.2022 Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Jepp. Her fra Hytta via Victron VRM app og Cerbo Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2022 Fantastisk. Da må det bli en sånn en på meg også. Tusen takk for hjelpen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2022 Da har jeg fått på plass en Victron Cerbo, og satt den opp med Node Red og SignalK. Den fungerer ganske fint, og jeg har klart å sette sammen noen interessante dashboards med Node Red. Den finner også USB GPS, og ser NMEA 2000-nettverket mitt, selv om Node Red foreløpig krasjer når jeg prøver å lese SignalK. Uansett er det mye som fungerer, og jeg har jo god tid. Jeg kan nå skru på taklyset fra utlandet via app på mobilen, og lese posisjon på båten (ligger fortsatt i hagen) - dette er jo helt unyttig for en haveseiler, men utrolig kult uansett :-) Spennende verktøy. Nok en gang takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Kult du er fornøyd. Slik ser et av mine dashboards ut. Work in progress. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Ser veldig bra ut. Det var en god idé å kunne sette maks landstrøm. Det kommer vel godt med når sikringene er små eller det er mange som deler på stikkontakta. Det må jeg få med. Jeg har ikke kommet så veldig langt, men det ser veldig lovende ut. Dette er noe av det jeg har fått til så langt. Jeg skal jo ikke ha båten på vannet før neste år, så det blir nok bedre før den tid :-) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Mars.2022 Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Hva slags type relér har du brukt som snakker med systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2022 Hei.. ja de releene, ja. Det er en lang historie. Jeg har to av disse: https://www.ebay.com/itm/112718259472 De har 8 releer hver, og kan enten styres fra egne fysiske knapper, og/eller via RJ45. De har et web-grensesnitt, men det er ganske primitivt. Det var en laaaang prosess å finne en måte å få de styrt fra PCen på, men til slutt fant jeg en metode ved å bruke HTTP Request og en GET-kommando. Nå kan jeg slå de av og på fra Raspberryen, men hvis noen har slått de av og på med fysisk bryter, vet ikke maskinen det. For å finne ut av det må man polle status på alle releene med jevne mellomrom, men hvis jeg poller status samtidig med at man trykker på en bryter så krasjer boksen og må resettes... AARRH!! (mye banning i maaange timer her). Men jeg har latt det problemet ligge for nå, og konsenterer meg om det jeg har klart. Nå tenker jeg på å sette opp automasjon med dem. eksempel: - kutt strømkilder i prioritert rekkefølge når SOC blir lav - slå på lanterner ved skumring - nattmodus - etc - the sky is the limit... Veldig spennende greier. Cerboen har også to releer, og de var betydelig enklere å få til å virke - men det var dette med pris per rele, da. De ebay-boksene kostet en liten brøkdel av andre, mer dedikerte løsninger (yacht systems har en f. eks). Jeg har også en AlbaCombi med en haug med sensorinputs. Virker veldig grei, men jeg sliter med å få Node Red til å se den. Det kommer nok hvis jeg tar tida til hjelp... Si ifra hvis det er noe spesifikt du lurer på, hyggelig å hjelpe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.