BP. Startet 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2022 Hei. Jeg har en båt som har fått en skade i kjølen som må repareres. Såret går nesten gjennom glassfiberen. Det er ca 10x4cm. Det jeg lurer på er om det finnes et godt alternativ til polyester som jeg kan arbeide med i temperaturer rett over 5 c° og som tåler at temperaturen faller under null om natten. Det viktigste for meg er at resultatet blir vanntett og sikker båt. Ikke så viktig at det blir vakkert. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Les litt her. Er vel det nærmeste du kommer. https://www.westsystem.no/a/283/viktig-aa-huske-paa-naar-du-jobber-med-west-system-epoxy stor båt? Mulig å låne seg garasje med varme? Evt bygge telt rundt og fyre med dieselbrenner el. Lignende? Tror ikke minusgrader er populært… Sitér dette innlegget Link to post
BP. Svart 5.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Timmeeh skrev 15 minutter siden: Les litt her. Er vel det nærmeste du kommer. https://www.westsystem.no/a/283/viktig-aa-huske-paa-naar-du-jobber-med-west-system-epoxy stor båt? Mulig å låne seg garasje med varme? Evt bygge telt rundt og fyre med dieselbrenner el. Lignende? Tror ikke minusgrader er populært… Har et håp om å slippe tildekking og oppvarming. Båten er litt for stor til garasje. Skal se på West system. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Hvis det er mulig kan du evt lage en "kasse" av isopor rundt skaden. Plasser en gryte, kedel eller flasker med varmt vann i kassen som "varmeapparat". Vannet vil avgi varmen relativt langsomt (vann har stor varmekapasitet), og du slipper strøm osv. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 5.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2022 Du kan eventuelt bruke axelrator (kobolt) + herder (peroxic) i polyesteren, da herder den i kjølige omgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Ved bruk av kobolt er det viktig å legge kun et lag fiber. Så herdetid. Problemet er at flere lag produserer mye varme i kjemien å da blir resultatet kjeks. Vil sterkt anbefale lokal oppvarming på reparasjons stedet noen timer før laminering . Så beholde varmen til ideelt 24 timer etter. 15-20 grader er fint. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Krimart Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 West systems herder 205 kan brukes ned til 5 grader https://www.westsystem.no/p/11321/herder-205-standard Men tåler ikke at temperaturen går under null... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Dersom det ikke er et stort område ville jeg brukt en vanlig liten elektrisk varmevifte som blåser direkte på reparasjonen. Jeg har gjort lignende flere ganger under vårpuss. Men ikke for nærme, så det blir FOR varmt. Redigert 6.Mars.2022 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Svart 8.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2022 NilsPils skrev On 6.3.2022 at 20.08: Dersom det ikke er et stort område ville jeg brukt en vanlig liten elektrisk varmevifte som blåser direkte på reparasjonen. Jeg har gjort lignende flere ganger under vårpuss. Men ikke for nærme, så det blir FOR varmt. Når resinen herder er det en eksoterm reaksjon, dvs server herdeprosessen genererer varme. Så vær litt forsiktig med varmevifte i starten, viktigere etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.