Jump to content

Reparere skadet kjøl av glassfiber i kaldt vær.

BP.

Recommended Posts

Hei. Jeg har en båt som har fått en skade i kjølen som må repareres. Såret går nesten gjennom glassfiberen. Det er ca 10x4cm. Det jeg lurer på er om det finnes et godt alternativ til polyester som jeg kan arbeide med i temperaturer rett over 5 c° og som tåler at temperaturen faller under null om natten.

Det viktigste for meg er at resultatet blir vanntett og sikker båt. Ikke så viktig at det blir vakkert. 

Timmeeh skrev 15 minutter siden:

Les litt her. Er vel det nærmeste du kommer. 

https://www.westsystem.no/a/283/viktig-aa-huske-paa-naar-du-jobber-med-west-system-epoxy

stor båt? Mulig å låne seg garasje med varme? Evt bygge telt rundt og fyre med dieselbrenner el. Lignende? Tror ikke minusgrader er populært…

Har et håp om å slippe tildekking og oppvarming. Båten er litt for stor til garasje. Skal se på West system. Takk for tips.

Ved bruk av kobolt er det viktig å legge kun et lag fiber. Så herdetid. Problemet er at flere lag produserer mye varme i kjemien å da blir resultatet kjeks. Vil sterkt anbefale lokal oppvarming på reparasjons stedet noen timer før laminering . Så beholde varmen til ideelt 24 timer etter. 15-20 grader er fint.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Dersom det ikke er et stort område ville jeg brukt en vanlig liten elektrisk varmevifte som blåser direkte på reparasjonen. Jeg har gjort lignende flere ganger under vårpuss.

Men ikke for nærme, så det blir FOR varmt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev On 6.3.2022 at 20.08:

Dersom det ikke er et stort område ville jeg brukt en vanlig liten elektrisk varmevifte som blåser direkte på reparasjonen. Jeg har gjort lignende flere ganger under vårpuss.

Men ikke for nærme, så det blir FOR varmt.

Når resinen herder er det en eksoterm reaksjon, dvs server herdeprosessen genererer varme. Så vær litt forsiktig med varmevifte i starten, viktigere etterhvert. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...