Torbjørn Grimsøy Startet 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2022 (redigert) Hei. Da har det seg sånn at Nannien har plutselig begynnt og ta inn sjøvann i motor. Sjøvann i olja. har hatt av varmeveksler og trykktestet den, og den ser ut til og være ok. Det skal sies at det er tegn til vann i eksos kanaler. siden dette er noe som har oppstått nå nylig så tviler jeg det har noe med at motor ligger lavt i båten i forhold til vannlinje. det rare med dette er at det skjer kum når båten ikke er i bruk. altså med død motor. Det er bare sjøvann som kommer i motor og ikkje ferskvann, det forsvinner ikke en dråpe ferskvann fra systemet. Håper inderlig det er noen som kan gi meg et svar her eller så må det bli ny motor og det vill være domt mtp at motor er 2016 mod som bare er gått 700 timer.:/ Redigert 6.Mars.2022 av Torbjørn Grimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Du skriver ikke om du får vann i olja men antar du får det? Redigert 6.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Ja får sjøvann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Hvorfor sjekket du varmeveksler en, er oljekjøler en en del av den? Antihevertventilen, virker den som den skal? Hva med eksosbend? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Vet ikke hvordan tetting på impelleraksel er. Kan det følge den? Ellers er tett antihevertventil et bra tips. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Den er ny overhalt og potte tett :) Sitér dette innlegget Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Sjekket varmeveksleren for det er den eneste delen på motoren det går sjøvann gjennom. Har ikke noe anti hevert så vidt jeg vet, men har jo brukt båten i 1 år uten problemer, dette har skjedd nå nylig. Og de står vell ikke vann i eksosbend når motor er avslått? Ser jo helt og fint ut:/ Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Sjekk olje kjøler!! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Om varmeveksler og sjøvannspumpe er tett, må det komme fra eksos, om det ikke er oljekjøler på motor. Liten høydeforskjell til eksos, sjø som skvulper inn, endret last og vannlinje, kan være nok om marginen en liten. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Kan det være en lekkasje def simmering i aksel til impeller.... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Var det ikke noe hvis du hadde sjøvannsfilter montert høyere enn vannstand? At når motoren kjøles ned, blir det trykkforskjell og motoren kan suge inn sjøvann via impelleren og inn eksoskanaler? hvis du har sjøvannsfilter kan du jo prøve å stenge inntakskran(er) og se om det løser seg? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Var en tråd for et par år siden med samme motormerke med noe som viste seg å være mye "tæring".. Men kommer søren meg ikke på hva det var. Du har fortsatt inntakt vannkappe på eksosbendet? vannlås eller lydpotte på eksosen? Lagt til: Grublet litt på den eldre tråden jeg ikke helt husker alt på ... Var noe som viste seg være opptært like ved der en zinkplugg var montert.. Redigert 6.Mars.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Når du testar varmevekslaren så må du få litt temperatur på den,helst ned dykka i eit varmt testkar. Sitér dette innlegget Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Når det gjelder sjøvann inn i forhold til vannlinje og last i båt, så tror jeg det kan utelukkes siden det ikke er noe forskjell på hvor høyt båten ligger nå og tidligere, dette har jo fungert i noen år nå og dette er noe som har skjedd siste 14 dager. og olje kjøler kan vell ikke slippe inn vann i motor? Det kan jo sises at zink anode i varmeveksler er borte vekk så kan jo selfølgelig være tæring. Men vi har jo testen med trykkluft og den holder jo fint på trykket. og igjen, dette har skjedd mens båten ligger i ro og ikke blir brukt:/ skiftet olje på motor for 1 uke siden og gikk i 5 timer uten at det kom nytt vann inn. Skjer bare når den ikke blir brukt og det kommer ganske mye vann og. og jeg har smakt på vannet og det er 100% sikkert at det er sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Der sirkulerer jo olje og sjøvann, har du lekkasjetestet den? Eller kun varmeveksler? Er den tært kommer det jo sjøvann i oljen. Vil tro det ikke kommer vann i oljen når du kjører, for da har du smøreoljetrykk. Stopper du, blir det andre boller. redigert: ved nærmere ettertanke burde du jo miste olje da, hvis kjøleren lekker. Redigert 6.Mars.2022 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Sjekken din av varmeveksleren skjønte jeg ikke da den er helt adskilt fra motor. Oljekjøleren derimot må trykktestes slik andre også har foreslått. Du har vel sjøvannskjølt eksosmanifold, det kan vel utmerket godt være tæringsskade i den. Redigert 6.Mars.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Lazyjack beklager vis det jeg har sakt et feil, men er esksomanifolden jeg har trykktestet siden jeg misstenker sjøvann inn den veien. Vis du ser på bilde så er det sjøvann i eksoskanaler på den. Oljekjøleren er vell den som ligger over giret? Kjøler den motor olje? Trodde den bare kjølte gir? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 https://www.bruksanvisningpdf.no/nanni/n438/bruksanvisning?p=46 I følge bruksanvisning har ikke denne motoren olje-kjøler for motor-olje.. Vanskelig å se at det kan være noe annet enn sjøvannspumpe som lekker inn i motor eller noe med eksos-bend. Utslitte tetninger på aksling for sjøvannspumpe kan føre til at vann renner inn i motor. Ofte er det et hull mellom pumpe og motor der vann skal dryppe ut ved feil. Med mindre trådstarters motor avviker fra standard så ser kjøle-systemet sånn ut: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Sjøvannspumpe var det første jeg misstenkte så der er det nå nye tetninger og lagre. Så den er bra. Og motoren min er original, så da må det være varmeveksler så har en feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Ser ut som kombinert eksos-manifold og varme-veksler. Om denne er problemet må det lekke mellom sjøvannsdel og eksos. Rart om det ikke ble fanget opp ved trykk-testing, med mindre det bare er sjekket for lekkasje mellom sjøvanns- og ferskvanns-krets. Ut fra det du har sjekket høres det ut som vannet finner veien inn gjennom eksos-ventil som står oppe og renner inn i sylinder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gudrun Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 (redigert) Vi brukte et kar med varmt vann (65-70grader)når vi trykket topper og vannkjølte manifolder. til maskinene. Litt lyfttrykk på og så ned i vannkaret. Lot de være under vann en tid mens vi ventet på at godset skulle bli varmt og evt sprekker etc utvide seg.. Kikket etter luftbobler. Ellers enig med Jens_P. Både kjøler og eksosmanifold må sjekkes for lekkasjer. Ellers var det så som så det eksosystemet som er synlig.. Redigert 6.Mars.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Det er vel Nogva som kan disse motorene, men regner med at de er kontaktet for tips. Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 8 hours ago, Gudrun said: Var en tråd for et par år siden med samme motormerke med noe som viste seg å være mye "tæring".. Men kommer søren meg ikke på hva det var. Du har fortsatt inntakt vannkappe på eksosbendet? vannlås eller lydpotte på eksosen? Lagt til: Grublet litt på den eldre tråden jeg ikke helt husker alt på ... Var noe som viste seg være opptært like ved der en zinkplugg var montert.. Hei! Det var om et eksosbend som hadde tæring. Disse er av aluminium hos Nanni. Jeg hadde dette på min egen N4.85. Har selv erfart at Nogva er veldig behjelpelige på telefon - faktisk så behjelpelige at jeg nok kjøper Nanni om jeg noen gang får behov for en ny motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Torbjørn Grimsøy Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Noen som vet hvor jeg kan bestille ny varmeveksler? Finner ingen på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 Torbjørn Grimsøy skrev for 1 time siden: Lazyjack beklager vis det jeg har sakt et feil, men er esksomanifolden jeg har trykktestet siden jeg misstenker sjøvann inn den veien. Vis du ser på bilde så er det sjøvann i eksoskanaler på den. Oljekjøleren er vell den som ligger over giret? Kjøler den motor olje? Trodde den bare kjølte gir? Det er nok riktig som du sier at dette er oljekjøler for gearet. Tror en telefon til Nogva og kanskje noen bilder på mail til dem vil avstedkomme gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.