Jump to content

Nanni N4.38 Tar inn sjøvann! Kloke hoder søkes!

Torbjørn Grimsøy

Recommended Posts

Hei. Da har det seg sånn at Nannien har plutselig begynnt og ta inn sjøvann i motor. Sjøvann i olja.

har hatt av varmeveksler og trykktestet den, og den ser ut til og være ok. Det skal sies at det er tegn til vann i eksos kanaler.

siden dette er noe som har oppstått nå nylig så tviler jeg det har noe med at motor ligger lavt i båten i forhold til vannlinje.

det rare med dette er at det skjer kum når båten ikke er i bruk. altså med død motor.

Det er bare sjøvann som kommer i motor og ikkje ferskvann, det forsvinner ikke en dråpe ferskvann fra systemet.

Håper inderlig det er noen som kan gi meg et svar her eller så må det bli ny motor og det vill være domt mtp at motor er 2016 mod som bare er gått 700 timer.:/

20220304_134457.jpg

20220304_134515.jpg

20220304_134450.jpg

20220304_134758.jpg

20220304_194930.jpg

20220304_134706.jpg

20220304_134740.jpg

20220304_132825.jpg

Redigert av Torbjørn Grimsøy (see edit history)

Sjekket varmeveksleren for det er den eneste delen på motoren det går sjøvann gjennom. Har ikke noe anti hevert så vidt jeg vet, men har jo brukt båten i 1 år uten problemer, dette har skjedd nå nylig. Og de står vell ikke vann i eksosbend når motor er avslått? Ser jo helt og fint ut:/

Var det ikke noe hvis du hadde sjøvannsfilter montert høyere enn vannstand? At når motoren kjøles ned, blir det trykkforskjell og motoren kan suge inn sjøvann via impelleren og inn eksoskanaler?

hvis du har sjøvannsfilter kan du jo prøve å stenge inntakskran(er) og se om det løser seg?

Var en tråd for et par år siden med samme motormerke med noe som viste seg å være mye "tæring"..

Men kommer søren meg ikke på hva det var.

Du har fortsatt inntakt vannkappe på eksosbendet? 

vannlås eller lydpotte på eksosen?

Lagt til: Grublet litt på den eldre tråden jeg ikke helt husker alt på ... Var noe som viste seg være opptært like ved der en zinkplugg var montert..  

Redigert av Gudrun (see edit history)

Når det gjelder sjøvann inn i forhold til vannlinje og last i båt, så tror jeg det kan utelukkes siden det ikke er noe forskjell på hvor høyt båten ligger nå og tidligere, dette har jo fungert i noen år nå og dette  er noe som har skjedd siste 14 dager. 

og olje kjøler kan vell ikke slippe inn vann i motor? Det kan jo sises at zink anode i varmeveksler er borte vekk så kan jo selfølgelig være tæring. Men vi har jo testen med trykkluft og den holder jo fint på trykket.

og igjen, dette har skjedd mens båten ligger i ro og ikke blir brukt:/ skiftet olje på motor for 1 uke siden og gikk i 5 timer uten at det kom nytt vann inn. Skjer bare når den ikke blir brukt og det kommer ganske mye vann og. og jeg har smakt på vannet og det er 100% sikkert at det er sjøvann.

Der sirkulerer jo olje og sjøvann, har du lekkasjetestet den? Eller kun varmeveksler? Er den tært kommer det jo sjøvann i oljen. Vil tro det ikke kommer vann i oljen når du kjører, for da har du smøreoljetrykk. Stopper du, blir det andre boller.

redigert: ved nærmere ettertanke burde du jo miste olje da, hvis kjøleren lekker.

Redigert av Timmeeh (see edit history)

Lazyjack beklager vis det jeg har sakt et feil, men er esksomanifolden jeg har trykktestet siden jeg misstenker sjøvann inn den veien. Vis du ser på bilde så er det sjøvann i eksoskanaler på den. Oljekjøleren er vell den som ligger over giret? Kjøler den motor olje? Trodde den bare kjølte gir?

https://www.bruksanvisningpdf.no/nanni/n438/bruksanvisning?p=46

I følge bruksanvisning har ikke denne motoren olje-kjøler for motor-olje..

Vanskelig å se at det kan være noe annet enn sjøvannspumpe som lekker inn i motor eller noe med eksos-bend.

Utslitte tetninger på aksling for sjøvannspumpe kan føre til at vann renner inn i motor. Ofte er det et hull mellom pumpe og motor der vann skal dryppe ut ved feil.

Med mindre trådstarters motor avviker fra standard så ser kjøle-systemet sånn ut:NanniN438.JPG.6315d74ebd5c34bede7ce9e73e55ab93.JPG

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ser ut som kombinert eksos-manifold og varme-veksler.

Om denne er problemet må det lekke mellom sjøvannsdel og eksos.

Rart om det ikke ble fanget opp ved trykk-testing, med mindre det bare er sjekket for lekkasje mellom sjøvanns- og ferskvanns-krets.

Ut fra det du har sjekket høres det ut som vannet finner veien inn gjennom eksos-ventil som står oppe og renner inn i sylinder.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Vi brukte et kar med varmt vann (65-70grader)når vi trykket topper og vannkjølte manifolder. til maskinene.

Litt lyfttrykk på og så ned i vannkaret.

Lot de være under vann en tid mens vi ventet på at godset skulle bli varmt og evt sprekker etc utvide seg..

Kikket etter luftbobler.

Ellers enig med Jens_P. Både kjøler og eksosmanifold må sjekkes for lekkasjer.

Ellers var det så som så det eksosystemet som er synlig.. :wink:

Redigert av Gudrun (see edit history)
8 hours ago, Gudrun said:

Var en tråd for et par år siden med samme motormerke med noe som viste seg å være mye "tæring"..

Men kommer søren meg ikke på hva det var.

Du har fortsatt inntakt vannkappe på eksosbendet? 

vannlås eller lydpotte på eksosen?

Lagt til: Grublet litt på den eldre tråden jeg ikke helt husker alt på ... Var noe som viste seg være opptært like ved der en zinkplugg var montert..  

Hei! Det var om et eksosbend som hadde tæring. Disse er av aluminium hos Nanni. Jeg hadde dette på min egen N4.85. Har selv erfart at Nogva er veldig behjelpelige på telefon - faktisk så behjelpelige at jeg nok kjøper Nanni om jeg noen gang får behov for en ny motor :)

Torbjørn Grimsøy skrev for 1 time siden:

Lazyjack beklager vis det jeg har sakt et feil, men er esksomanifolden jeg har trykktestet siden jeg misstenker sjøvann inn den veien. Vis du ser på bilde så er det sjøvann i eksoskanaler på den. Oljekjøleren er vell den som ligger over giret? Kjøler den motor olje? Trodde den bare kjølte gir?

Det er nok riktig som du sier at dette er oljekjøler for gearet.
Tror en telefon til Nogva og kanskje noen bilder på mail til dem vil avstedkomme gode forslag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...