Jump to content

Nanni N4.38 Tar inn sjøvann! Kloke hoder søkes!

Torbjørn Grimsøy

Recommended Posts

Fryktar da ja. Spørs om ikkje det er like greit å bare kjøpe ny motor å ha denne som dele motor. Har hatt ein del trøbbel med at det knekker fjærer i dieselpumpa og, så stoler ikke 100% på den motoren. Begynner snart å koste samme som ny, og det er ikkje bra til og være 5 år gammel. Spør om ikke det er en mandags motor jeg har.

Hej

Kontrollera vad du har för höjd där kylvattnet går in i avgaskröken i förhållande till vattenlinjen. Är inloppen inte 15-20 högre än vattenlinjen skall du ha en vakuumventil, har du inte kan det bli hävert så du fyller avgasslangen och sedan motorn med sjövatten. Att det fungerat tidigare kan bero på att impellern i sjövattenpumpen varit helt tät, vilket kan ha ändrat sig över tid.

Hälsningar Ove

Hei. Kan for ordensskyld fortelle at Ove T her hadde rett, og sikkert flere av dere. Det er ikke monter antihevert ventil, og motor står så lavt i forhold til vannlinje at når impeller hus er "slitt" så siver det pittelitt vann forbi, som igjen over tid når båt har stått ubrukt har ført til at eksos slange har fylt seg opp med sjøvann og rent inn i sylindre. Mange takk for god hjelp fra alle ?

Hei

Kjedeleg sak. Eg håpar du får båten i drift til sesongen.

Det forstår eg ikkje heilt. Det er altså slik at slitt impellerhus gjer at sjøvatn blir pressa forbi impellaren, gjennom varmevekslaren og til eksosslangen.

Når eksosslangen er fylt opp så renn det vatn inn i sylinderen/sylindrane?

Har eg oppfatta dette korrekt?

I vår båt er det antihevert mellom varmevekslaren og eksosbendet.

Det er altså ein slik som manglar i din båt?

Har eg oppfatta det korrekt?

Slik det det ja :) snakka med nogva og han sa det va 99.99% sikkert at det var det som var feilen, og jeg gikk i båten og fikk testet og det stemte. Jeg tenkte jeg skulle sette anti hevert på slangen ut fra sjøvannspumpa, tenker det er det samme om det er før eller etter varmeveksler. 

Et  for sent tips nå til deg, men til andre lesere er å oppbevare startnøkkelen på stengt sjøvannsinntak. Da oppnår man 3 ting.

1: man får beveget ventilen slik at den ikke setter seg (hvis man ikke har kompositt ventil da).

2: man unngår at vann suges inn ved hevertvirkning som hos deg ved at ventil stenges etter hver tur.

3: ved at man plukker opp nøkkelen her husker man også på å åpne sjøvannsventilen og unngår tørrkjøring av impeller hvis man glemmer å åpne.

Rent forsikringsmessig er dette kanskje ikke bra, men med min båt kan man sikkert bruke et skrujern som startnøkkel hvis man absolutt vil stjele båten. Manglende startnøkkel er vel minste problem for  båttyver.

Godt tips. Har separat nøkkel til dør, så båten er fortsatt låst i mitt tilfelle. Har sjøvannsfilter over vannlinjen, da kan vel det samme skje. Eller, det vesentlige er vel om det er over eksosmanifolden. Det må jeg sjekke. Uansett, så tenker jeg å stenge inntak etter hver tur.

Hej

Bra att du fann ut felet. Jag vet någon som gjort på ett annat sätt när man har sjövattenfilter över vattenlinjen. Man har borrat ett litet hål i locket och satt i en saxpinne som glappar i hålet, saxpinnen rör sig lite så inte hålet tätnar av saltkristaller och så får man samma verkan som en antihävertventil. Att pumpen suger obetydlig med luft skall inte ha någon betydelse. Annars sätter du en sådan här på slangen en bra bit över vattenlinjen mellan värmeväxlaren och avgaskröken. Vakuumventil

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)

Blir montert ventil nå :) så får jeg håpe motoren har tålt å få inn litt sjøvann. Motor startet og går fint nå, men er det noe annet jeg bør være ops på nå? Mtp motor har stått en stund med sjøvann i sylindre og i oljen?

Nå er motoren oppe og går men med en liten klang/metallisk lyd som virker og komme fra blokka en plass og som øker i takt med turtal. Noen ide om hva det kan være? Og en lyd som høres ut som eksos lekasje, som og øker i takt med turtall. Jeg har vertfall ingen aning. Motor lyste på oljetrykk i noen minutter før lyset gikk av etter oljebytte. Kan det ha noe sammenheng?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...