Jump to content

Båtplass i indre Oslofjord, hvordan tror dere det blir i 2022?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg vet at jeg ber folk om å se i den berømte krystallkula nå, men hvordan følelse sitter folk med hva gjelder leie av båtplass i indre Oslofjord sommersesongen 2022, og da til en pris som lønnstrinn "gutta på gulvet" har råd til å betale? Og jeg må legge til - jeg bor ikke i regionen, og derfor er det litt vanskeligere å få en følelse på trykket ved å stikke innom marinaer eller snakke med naboen, så håper noen kan prøve seg som spåmann. Jeg registrerte at noen båtplasser forsvant ved Killingen, men det har kanskje mindre å si i det store bildet enn f.eks at landet (særlig utlandet) har åpnet opp igjen? 

Litt forhistorie på saken. Jeg bor i Nord-Norge og har diverse forpliktelser her som gjør at jeg neppe kommer til å pakke sammen og flytte. Men jeg har en fleksibel jobb, og jeg har en del jobb i Oslo også, så jeg har lenge drømt om å få meg en båt i Oslofjorden for å bruke som hytte. Jeg har mye venner i Oslo, samtidig som jeg ER SÅ LEI "sommeren" i Nord-Norge, så det hadde vært supert å kunne bli igjen litt i Oslo når jeg gjør oppdrag der, og kose meg noen dager på vannet i godværet, før jeg reiser nordover igjen. Har hatt noen trange år økonomisk, men omsider har jeg fått spart opp nok til å kjøpe meg en rimelig og nøktern 28-32 foter. Men etter hva jeg har forstått så har tilgjengelighet og priser på båtplass blitt et tema igjennom pandemien, og det skulle jo være typisk om det var det som nå stakk kjepper i hjulene for å få til dette. 

Skjønner at hvor har mye å si, men alt er relativt. Det må i alle fall være såpass nære at man kan dra ut å spise middag med noen venner, og uten problem komme seg tilbake til havna med kollektiv transport. Trenger ikke bobåt-havn, da jeg ikke primært sett skal bo i båten, men heller campe i den en natt i ny og ne. Tenker å finne en plass å ha båten på land om vinteren, forhåpentligvis skal det være grei skuring. 

Tror @Kappa er inne på riktig spor. 
Hvis det overhodet er mulig å få tak i båtplass i nærheten av Oslo sentrum. 
Har selv leid plass i Bærum (Lakseberget) og ser av de få annonsene på Finn nå at prisene er omtrent doblet siden pre-korona. Etter det jeg har hørt er det muligens enklere å få tak i båtplasser med bredde 4m + enn 3meter. 
Tror du må regne med en pris rundt 25 000,-

-morten- skrev 4 minutter siden:

Om du får en båtplass for 25000 så er det rundt halvpartten av hva en båtplass koster kun i materialkostnader for et privat bryggeanlegg!

Vi snakker vel om årlig leie her?

Ellers så høres det utfordrende ut å ha en båt liggende på sjøen i motsatt ende av landet i forhold til bosted synes jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
16 hours ago, index said:

Vi snakker vel om årlig leie her?

Ellers så høres det utfordrende ut å ha en båt liggende på sjøen i motsatt ende av landet i forhold til bosted synes jeg. 

Ja syntes det var rart ja hehe!!    Jeg har heldigvis plass på privat brygge som vi driver på dugnad! Det kosta en god del i innkjøp. Men driftes ganske greit. Vi har klausul om at kun de som kjøp og salg, så ikke prisene drives opp

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for svar. Hvordan er det på øyene utenfor Aker brygge? Og er det noen forskjeller på pris og tilgjengelighet i Bunnefjorden, Nesodden og i Askerområdet? 

Ser ene plassen i signaturen til GVH1979 ligger på 3000 kr i mnd - syntes det er overkommelig til mitt bruk. Ellers så tenker jeg å forsøke å alliere meg med noen kjente i Oslo for å ha tilsyn på båten, tenkte jeg kunne gjøre en deal i forhold til å låne båten mot å ha tilsyn med den. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...