Jump to content

Lekkasje på hydraulisk styring

Ttor

Recommended Posts

Har alltid måtte etterfylle litt på rattpumpen ute et par ganger i sesongen. Men i dag gikk det på nesten en desiliter før rattet tok. Tenkte det var på tide å sjekke hvor det faktisk blir av. Fant da en lakkasje fra en kobling mellom det ene røret og pumpen til autopiloten.

Spørsmålet er bare hva jeg skal bytte ut. Kobberrørene er 9,5mm, og det er vel ikke helt standard handelsvare? 
Har forsøkt å stramme litt, men ser ut til å sitte ganske godt. Må vel regne med at mesteparten av oljen i systemet kommer ut om jeg kobler fra. 
E11BC620-6FA4-4B63-864E-F4D489341DC5.jpeg.8a885a92c456b713a1510e6a26cf82fa.jpeg

53 minutes ago, Timmeeh said:

Hydraulikkdeler (nederst) er ofte i mm. 

Kobberrør leveres ofte i 3/8» (9,5mm ish). Kan det være derfor du ikke får det helt tett? 

Har nok vært sånn siden det ble montert autopilot for 20 år siden. Ingen anelse om hva de har skrudd sammen. Men hvis 3/8 er i handelen kan jeg jo kanskje få fatt på en ny kobling. 

At det har vært sånn i 20 år betyr ikke at det er optimalt. Du kan jo prøve å stramme mer for å klemme snittringen mer, bør jo holde tett? 

mulig det er tomme str på hydraulikken også, men erfaringsmessig er rørene 10mm der. Begge deler er i handel enda!

Redigert av Timmeeh (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...