Jump to content

Edit History

ALOSV

ALOSV

For lang post.

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. Håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg skrev opprinnelig en (veldig mye) lengre post men korter ned i håp om flere svar - dere er sikkert en travel gjeng. 

Forpiggen min mangler en vegg. Istedenfor å fikse veggen (dyrt og tidkrevende) vurderer jeg å heller forsegle luken til ankerbrønnen (raskere, billigere, enklere) og utvide forpiggen innvendig (mer innvendig lagring). Fins det gode argumenter for at dette er en dårlig idé? Trenger jeg egentlig en ankerbrønn i baug? (Litt svai, litt langtur). Jeg har per i dag 0 seilerfaring. Jeg kommer til å seile denne båten hovedsakelig alene, og ikke ha råd til noe automatisk dropp-system for ankring. Derfor ser jeg for meg at jeg uansett må bevege meg fra cockpit til front om jeg skal slippe et anker. Da er min tanke at jeg uansett kan ta med meg ankeret på veien.

Takk for svar :)
d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg.819cf05bd0d09e7cbfba3bcff1d84520.jpg

ALOSV

ALOSV

For lang post.

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. Håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg skrev opprinnelig en (veldig mye) lengre post men korter ned i håp om flere svar - dere er sikkert en travel gjeng. 

Forpiggen min mangler en vegg. Istedenfor å fikse veggen (dyrt og tidkrevende) vurderer jeg å heller forsegle luken til ankerbrønnen (raskere, billigere, enklere) og utvide forpiggen innvendig (mer innvendig lagring). Fins det gode argumenter for at dette er en dårlig idé? Trenger jeg egentlig en ankerbrønn i baug? (Litt svai, litt langtur). Jeg har per i dag 0 seilerfaring. Takk for svar :)
d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg.819cf05bd0d09e7cbfba3bcff1d84520.jpg

ALOSV

ALOSV

For lang post.

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. Håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg skrev opprinnelig en lengre post men korter ned i håp om flere svar.

Forpiggen min mangler en vegg. Istedenfor å fikse veggen vurderer jeg å heller forsegle luken til ankerbrønnen og utvide forpiggen innvendig. Fins det gode argumenter for at dette er en dårlig idé? Trenger jeg egentlig en ankerbrønn i baug?

Det må presiseres at båten er 26 fot og i første omgang hovedsakelig skal brukes som bobåt.
Takk for svar. d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg.819cf05bd0d09e7cbfba3bcff1d84520.jpg

ALOSV

ALOSV

For lang post.

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. Håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg skrev opprinnelig en lengre post men korter ned i håp om flere svar.

Forpiggen min mangler en vegg. Istedenfor å fikse veggen vurderer jeg å heller forsegle luken til ankerbrønnen og utvide forpiggen innvendig. Fins det gode argumenter for at dette er en dårlig idé? Trenger jeg egentlig en ankerbrønn i baug?

Det må presiseres at båten er 26 fot og i første omgang hovedsakelig skal brukes som bobåt.
Takk for svar. d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg.819cf05bd0d09e7cbfba3bcff1d84520.jpg

Screenshot 2022-03-08 at 01.27.25.png

image.png

image.png

ALOSV

ALOSV

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. (Skipp gjerne direkte til fet skrift for å skippe introduksjoner). Jeg håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg har lest litt her i det siste etter å ha skaffet mitt første båt noen gang, en Alo Mikkel 26! Jeg vet derfor at det fins mange tråder på forumet allerede om denne. 

Jeg har båtlappen og litt erfaring med båtliv m/motorbåt, samt at jeg tidvis har bodd i div seilbåter (hovedsakelig Colin Archer som i mine øyne er den vakreste båten ever), men jeg har aldri seilt og lærer disse dager om grunnleggende terminologi og alt mulig annet (dette vil forhåpentligvis forbedres etter hvert).

Båten har vært i mitt eie i under én måned, og allerede har dette vært en emosjonell berg-og-dalbane. Tanken er å bo i den fulltid (prioritet 1) men også å lære seg å seile og kanskje seile på langtur på sikt. Selv om det frister å skrive et essay her om både det ene og det andre, tenker jeg å gå nesten rett på sak i det som er, til nå, det fjerde store og uforutsette problemet som virkelig har satt troen på prøve (etter jeg fant ut om alu-mastestøtten, de rustne ventilene på gjennomføringen fra cockpit (dreneringen) og det råtne balsatreet/delamineringen); nemlig at bak "skaien" i forpiggen (som jeg fjernet for å avdekke vannskade og legge isolasjon) var det ikke mye igjen av trevirket mot ankerbrønnen. Denne veggen er nå fjernet og jeg har fått betraktelig bedre lufting i båten. 

Som enda et side-quest virker det nå som at den åpenbare løsningen er å finne frem nytt tre, gjøre det vannfast og støpe det opp med glassfiber for å erstatte veggen. Jeg lærer meg gjerne hvordan dette gjøres på sikt, men for øyeblikket vil jeg unngå å bruke tid og penger på dette da "alt" annet også må gjøres.

Skipp gjerne direkte hit: 
Derfor er min foreløpige idé en midlertidig løsning, som jeg gjerne vil ha kommentarer og tips på fra dere, følgende: 

Å "forsegle" luke til ankerbrønn slik at denne ikke slipper inn vann, og dermed slippe unna glassfiber/veggprosjektet inni forpiggen, og inkorporere hele ankerbrønnen inn i forpigg som f.eks. innvendig lagring. Helst på en måte som kan omgjøres senere, og i beste fall at luken fortsatt kan åpnes/lukkes, da jeg tenker det kan komme godt med å kunne stikke en ledning inn der (da jeg enda ikke har batterier eller noen form for elektrisk anlegg i båten).

Dette virker som det kan gjøres (mest) raskt, billig og enkelt ved å f.eks. lime en kloss på luken (2-5cm tykk) med et slags regntak/paraply over "håndtakhullet" til luken, slik at regn ikke kommer inn. Dette påbygget (paraplyen) vil i praksis da bli nytt håndtak for luken. Se skisse.  

Ekstra tanker:
(Forpiggen vil ellers bli isolert med polyetylen limt direkte på skroget, og jeg tenker at jeg kan ha en bit isolasjon akkurat under luken som er mulig å flytte av/på og formet med helling slik at eventuelt vann som likevel kommer inn ikke vil entre forpiggen, men renne ned i bunnen av ankerbrønnen hvor det fra før er et dreneringshull.)

Jeg vil presisere at dette gir mening for meg ikke bare fordi det tillater en bypass av et større prosjekt (veggen/glassfiberstøping inni forpigg), men at jeg ikke helt ser poenget generelt med å bruke dyrebar plass inni båten bare for å ha et sted å legge et anker. (Jeg kan da vel bære et anker frem på båten fra cockpiten om jeg noen gang trenger å kaste et anker derfra. Igjen, jeg har ingen seileerfaring så dette er basert på spekulasjoner.) Når batterier og evt. landstrømanlegg er anskaffet kan luken muligens forsegles permanent og bli fullstendig vanntett.  

Takk på forhånd for alle forslag og all konstruktiv kritikk :) 

e18302c9-04e8-440d-8cc8-4d144be3eec4.jpg

d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg

Screenshot 2022-03-08 at 01.27.25.png

• Create New...