joelle Startet 17.November.2005 Del på Facebook Startet 17.November.2005 Ska og legge nytt teak dekk i cockpitt til våren og sitter og tenker litt på hvordan jeg burde gå frem. Jeg ska ikke skru teaken uten har tenkt og lime fast det. Og da er spørsmålet ska jeg bruke sika eller epoxy? Eller finnes det andre bedre måter og gjøre dette på? Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 17.November.2005 Del på Facebook Svart 17.November.2005 (redigert) westsystem har en guide for å lime med epoxy: http://www.westsystem.no/downloads/leggdekk.pdf Er liming som gjeld for å feste stokkane, men natemasse er det ulike oppfatning om kva som er best... Redigert 17.November.2005 av urabus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Tech7 både til liming og nating spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Jeg støtter opp om Sigurd sitt råd, nemlig Tec7. Den er kort og godt glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 dersom du ikke skal skru, er vel det kun epoksy som gjeld Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Jeg støtter opp om Sigurd sitt råd, nemlig Tec7. Den er kort og godt glimrende. På dekket til Tuffff brukte jeg Sika til å lime staver mot finer og til å nate med. I noen overganger brukte jeg tec7 og denne viste seg å bli litt for hard etter et år eller to. Dekket ble laget av furu og eik og tec7 ble brukt i eik mot eik som ikke skulle bevege seg så veldig mye. Men det eneste som sprakk opp og laget vanninntrenging var nater og fuger med tec7. Jeg bruker ellers tec7 til mye og er enig i at den er glimrende, men ikke akkurat til nating hvor du kan vente en del bevegelse i materialene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Men det eneste som sprakk opp og laget vanninntrenging var nater og fuger med tec7. Jeg bruker ellers tec7 til mye og er enig i at den er glimrende, men ikke akkurat til nating hvor du kan vente en del bevegelse i materialene. mvh tuffff Ække lett det her, jeg har stikk motsatt erfaring. Hjemme har jeg Prima og nata alle gulv med 290DC. Der har naten slippi enkelte steder etter 4-6år. Ikke mye, men allikevel iriterende. Beveger seg med årstidene, men er aldri direkte utsatt for fukt. Lakka overflate. I båten har jeg nata det alle meste av dørkene med Tech7 uten priming. Ingen slipp...... bortsett fra litt...i ett område der jeg brukte 290DC og primer!!!!! Også her lakka overflate. Skrev forøvrig i en annen tråd; .............Bostik Findley produkt som heter ISR 70-03, og det ser ut for å bli framtida for meg. "All round" stoff. Vet ikke hvor du får tak i det eller hva det koster. Jeg fikk en god slump fra en av Scan underleverandørene... Det stoffet nata jeg en del av dørken med forrige vinter, og det holder hva det lover så langt. Skal bruke det sammen med Tech7 i vinter også. Flyter lettere ut, herder fortere, ingen primer, men jeg vil vente noen år før jeg bastant sier at det slår knock-out på de andre. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Nei, der kan du se. Alltid sånn på slippen også. Like mange gode råd som det er eksperter. Sånn er det visst bare når du har båt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Hei. Skal legge teak i cockpit til våren. Har sjekka litt rundt emnet. Kjem til å lime med epoksy. Skal legge teakstavane direkte på underlaget utan å skrue dei. Er litt usikker på kor mykje dei skal settast i press. Han som bygg Njord i Båtmagasinet, skreiv der at det ikkje var nødvendig med mykje press (vekter). Skal høyre nærmare med karane i Westsystem til våren. Når det gjeld nater, så er det som tidlegare nemnt ulike meiningar. Får bruke vinteren til å fundere. Har tidlegare brukt Sica, men har ikkje vore heilt fornøgd. Kor tjukke teakstavar har du tenkt å bruke? Westsystem sel 5 mm tjukke stavar som "standard". Er litt usikker på om dette er tilstrekkeleg. Redigert 18.November.2005 av pinnebaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 (redigert) Legger selv ny dørken til båten og vi limer furu staver til en meranti plate og da bruker vi epoxy. Det er absolutt å anbefale. Lett å bruke og sterkt som bare det. La i fjor dekket bak på snekka på samme måte og det fungerer utmerket. Bruk epoxy til limingen og tec 7 eller lignende som natemasse. Lykke til! Redigert 19.November.2005 av jorhei (see edit history) Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Majali Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Ska og legge nytt teak dekk i cockpitt til våren og sitter og tenker litt på hvordan jeg burde gå frem. Jeg ska ikke skru teaken uten har tenkt og lime fast det. Og da er spørsmålet ska jeg bruke sika eller epoxy? Eller finnes det andre bedre måter og gjøre dette på? Ettersom jeg forstår er det snakk om å lime fast tynne staver på glassfiber? isåfall er det ikke noe problem med at det jobber nevneverdig. En seilbåteier jeg pratet med hadde limt fast en teakplank på en buet oveflate i sin cockpit. han slipte overflaten med grovt papir, smørte på tec7 og måtte til med tvinger for å klare å presse teaken rundt buen. Etter noen år ute sitter dette akkurat like fint!!! Tec7 er som det er sagt et fantastisk lim. På dekket til Tuffff brukte jeg Sika til å lime staver mot finer og til å nate med. I noen overganger brukte jeg tec7 og denne viste seg å bli litt for hard etter et år eller to. Dekket ble laget av furu og eik og tec7 ble brukt i eik mot eik som ikke skulle bevege seg så veldig mye. Men det eneste som sprakk opp og laget vanninntrenging var nater og fuger med tec7. Jeg bruker ellers tec7 til mye og er enig i at den er glimrende, men ikke akkurat til nating hvor du kan vente en del bevegelse i materialene. mvh tuffff Eik er jo noe av det vanskeligste det går ann å lime, så en kombinasjon av eik og underlag/matrealer som jobber, så tror jeg ikke det hadde vært noen andre natemasser/limtyper som hadde stått noe bedre. Men for all del, som natemasse på et tradisjonelt bygget dekk med tykke dekksplank på et "bjelkelag" hadde jeg ikke valgt tec7 nettopp pga at det finnes mange typer som er mykere en tec7. Så jeg tror at hvis man er redd for at det kommer til å jobbe mye, så finn en mer fleksibel natemasse, men som lim og natemasse på staver limt på en død overflate, så er min erfaring med Tec7 helt rått!!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Krapyl Svart 19.November.2005 Del på Facebook Svart 19.November.2005 Nei, der kan du se. Alltid sånn på slippen også. Like mange gode råd som det er eksperter. Sånn er det visst bare når du har båt. Helt feil. Har du ti båteiere samlet, er det minst elleve meninger. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bwh Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Jeg har kjøpt ferdig tilpaset teakdekk og ønsker å få noen tips om legging, type lim, avsluttning mot kantene etc. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
TideRace Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Dette er hentet fra en artikkel i Båtmagasinet 4/2006: "Skal du legge teakdekk på et begrenset område kan det være en fordel å lage en pappmal og tegne ut et forslag. Eller tegn direkte på plastdekket med en spritpenn. Begynn med å markere en sentrumslinje og mål med utgangspunkt i denne hvor mange staver det er plass til på begge sider. Ferdige teakribber, med et frest spor i den ene kanten, har normalt en bredde på ca. 36 mm. Rammeverket finnes i forskjellige størrelser og her må du ganske enkelt velge en bredde som passer inn og som ser elegant ut. Vi valgte en bredde på 85 mm. Legg opp rammens venstre og høyre side på dekkflaten og legg på staver. Fest rammens sider provisorisk på underlaget med en skrue i hver ende. Skrueforsenkere Bor opp både plugghull og det underliggende skruehullet med ett og samme verktøy, en skrueforsenker. Denne finnes i forskjellige størrelser, avhengig av bredde og lengde på teakdekkskruene. Skruen er spesialtilpasset for teakstav som skal festes i glassfiber, og den har flatt hode. Den finnes i lengdene 13, 16 og 19 mm og med bredder på 4.2 eller 4.8 mm. Lengden på skruen bestemmes av underlagets tykkelse. Det er viktig at man velger en skrueforsenker og en skrue som passer sammen, slik at man kjenner at teaken fester seg i underlaget. Vær nøye med rammens plassering før du borer opp samtlige hull. Etter dette løsner du rammen og gjør underlaget rent. Legg så på et tetningsmiddel under rammen og fest den permanent, helst for hånd med et skrujern, så du ikke risikerer å sprekke teaken. Stavene festes på samme måte. I en 12 mm tykk teakstav kan man bore opp en forsenkning på ca 7 mm. Da er det igjen ca 5 mm trevirke, hvilket betyr at man kan dra fast skruen skikkelig i underlaget og samtidig få fin dybde når teakpluggen skal limes fast. Legg på primer Legg på en primer før natemassen sprøytes inn. Både primer og natemasse må være av en sort som er beregnet for teak t (eller tre) og enklest er det å velge én-komponent masse som er klar til bruk uten noen spesiell innblanding av herder. Er det små flater, rekker det med en vanlig sprøytepistol for å fylle naten med masse. Er det store flater, finnes det spesielle elektriske pistoler som kan leies. Legg på et ordentlig lag så all luft forsvinner i naten og press ned det siste med en stålsparkel. Ikke ta hensyn til søl av masse på teaken. Etter et par tre dagers herding kan man skrape bort det overflødige med en skarp trekantskrape og senere la båndsliperen ta resten. Vårt teakdekk fikk en størrelse på 60 x 80 cm. Med materiell og verktøy gikk det med 1700 kroner. Et alternativ er naturligvis at lage en mal av dekket og bestille alt ferdig fra et snekkeri som lager ferdige dekk. Begynn arbeidet med å vaske av plastflaten som skal dekkes, enten med et avfetningsmiddel eller aceton. Tegn opp en midtlinje i plasten og finn med utgangspunkt i denne hvor mange teakstaver du får plass til innenfor et rammeverk. Hver teakstav er ca 36 mm bred. Til ramme valgte vi en bredde på ca 85 mm. Når rammeverket er på plass, markerer du med en penn der alle hull skal bores, slik at man oppnår en viss symmetri. Med en skrueforsenker lager du både hullet for teakpluggen og for teakdekkskruen i en og samme operasjon. Bor en forsenkning med plass til en teakplugg på maks 7-8 mm. Sett på plass rammeverket med en skrue på et par steder slik at den ikke glir mens du borer de øvrige skruehullene. Ta løs rammen etter at all boringen er gjort og tørk underlaget rent. Legg på et tetningsmiddel av typen Sikaflex 291 eller lignende på rammens underside og i alle hull på dekket. Skru fast rammen for hånd med en rustfri teakdekkskrue. Bruk helst ikke drill med for høyt turtall, da kan teaken sprekke. Vi valgte ca. 30 cm avstand mellom skruene. Vi valgte teakstaver av 12 mm tykkelse og 36 mm bredde. I den ene enden har den et frest spor på ca 4x5 mm. Når første stav skal på plass, legg sporet mot rammeverkets høyre eller venstre side for å få en nat her. Markerer så lengden med en vinkel (her må kan korte ned hver ende med ca 4 mm for å få en nate mot det fremre og bakre rammeverket). Hold øye med hvor bred den resterende flaten er, slik at samtlige staver blir like brede inn mot rammeverket. Skulle det skille noen millimeter får kan enten justere de resterende stavene med høvel, eller flytte ut stavene noen millimeter. Ferdige teakplugger i ulike dimensjoner kan kjøpes i båtutstyrsbutikker. Lim med et to-komponents epoxilim. Vri pluggen slik at den får samme retning som den underliggende teaken og slå forsiktig til med en hammer. Etter ca. ett døgn hugger man av den øvre delen av teakpluggen med et bredt og skrapt huggjern (i treretningen) Slip så til med et sandpapir. Innen natemassen sprøytes på plass, må en primer legges på for å oppnå en maksimal heft i teaken. Pensle naten og la den tørke i minst 30 minutter og høyst i 24 timer. Arbeidstemperaturen skal være mellom +10 og +30 grader. Natemassen skal så festes i sporenes sider, ikke i bunnen, dette for å få en god elastisitet og ikke løsne når teaken beveger seg ved ulike temperaturer. For å forsikre deg om at den ikke fester i bunnen, legger man ned en spesiell PVC-tape i naten. Ett gammelt kassettbånd gjør også nytten sin. Sporene fylles med en en-komponent natemasse av typen Sikaflex 290 DC eller lignende. Riktig arbeidstemperatur er mellom +5 og +35 grader. Etter ca 80 minutter er massen "skinntørr" og etter 24 timer har ca 3 med mer masse herdet (med +23 grader), Fyll opp sporene skikkelig, slik at luften forsvinner. En tube på 310 ml er nok til 6-7 meters sporlengde. Press ned natemassen skikkelig med en stålsparkel og påse at samtlige spor er fylt. Overflødig masse skrapes og slipes bort etter herding. Etter ca 3 dagers hedring bør man kunne slipe av dekket. Bruk en båndsliper som har en justerbar ramme i bunnen. Sistnevnte innstilles slik at slipepapiret ikke går for dypt eller skader teakstaven. Begynn med et grovt papir og avslutt med finere. Arbeid over hele flaten, slik at slipingen blir så jevnt som mulig. Slik ble sluttresultatet. Husk at vi la en nat nøyaktig i midten og fordelte så ut staver jevnt i begge retninger. Etter litt høvling fikk vi nesten nøyaktig samme bredde på stavene. Her har vi til og med rundet av hjørnene og rammens overkant. Litt etterbehandling med olje behøves ikke. Materialer som vi benyttet var en 10 mm teakplugg, en stålskrape, en 10 mm skrueforsenker, rustfrie teakdekkskruer på 4.2x 16 med mer, en tube epoxilim, 1 patron tetningsmiddel av type Sikaflex 291, en patron natemasse av typen Sikaflex 290 DC, samt herder til denne og sist, men ikke minst; teakstaver og rammeverk." Redigert 8.April.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hei! Jeg har akkurat laget teak-dørk til min båt. Brukte da det samme limet som de store båtprodusentene bruker. Jeg vil annbefale deg å gå inn på Windyklubben.com og se på mitt dørkprosjekt der jeg vil tippe at det er mange tips du kan bruke. Det koster ingenting å registrere deg. Lykke til hilsen Finn Erik Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Takk for svar, men det jeg egentlig er ute etter er type lim (eks. sicaflex) som kan benyttes og hvordan man skal avslutte/rengjøre kantene for å få et fint sluttresultat. Har hørt at det som brukes på kantene må være UV bestandig. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
rolf-eigil Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hei! Spør du meg så er epoxy eneste svaret på hvilket lim du skal bruke. Evigvarende. Hilsen en som har brukt det i 20 år. Men det lønner seg å lese boka" The Gougeon Brothers On Boat Construction" Lånes på biblioteket, har en god beskrivelse av dekk/dørk legging Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hei igjenn! Jeg syntes du hadde flere spørsmål, det var derfor jeg annbefatlte deg å se på prosjektet mitt. Sorry. Limet jeg brukte og som det kommer fram med bilder av i prosjektet mitt, er fra en fabrikk som Bostik eier og heter Simson. Limet er et spesialprodukt for akkurat den jobben du skal gjøre, selges egentlig bare til profesjonelle, men spør du pent i en foretning som forhandler Bostik sine produkter så skaffer de deg det nok Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Etter det jeg har forsått er Epoxy best og bruke. Se f.eks westsystem.no Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 hvilket dekk kjøpte du (vanlig teak eller pvc etterlingninger) og hvor kjøpte du det? Hva måtte du gi for det? Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Teakdekk, ble kjøpt gjennom leverandør av båt, så produsent er for meg ukjent. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Jon-Kåre Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 her kan du se hvordan vi gjorde det samt hvilke produkter vi brukte Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.