Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

 

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

 

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn. Autopilot er veldig kjekt å ha. Man ser oljeplattformer store deler av turen, så litt selskap har man der ute.

 

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt. Det er ikke alltid det blir nøyaktig som meldt på forhånd, og det er en relativt lang tur. Man kan ikke bare "parkere ved veiskulderen". Hva er planen om motoren stopper?

 

Man trenger ikke å krisemaksimere, men heller ikke ta for lett på det. Nordsjøen kan vise seg fra sine beste og verste sider.

 

Generelt bør man være litt skeptisk til å gjennomføre en slik tur om man ikke selv kan finne ut hvor langt det er og hvor lang tid det tar i X knop :wink:

 

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

 

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

 

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

 

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

 

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn. Autopilot er veldig kjekt å ha. Man ser oljeplattformer store deler av turen, så litt selskap har man der ute.

 

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt. Det er ikke alltid det blir nøyaktig som meldt på forhånd, og det er en relativt lang tur. Man kan ikke bare "parkere ved veiskulderen". Hva er planen om motoren stopper?

 

Man trenger ikke å krisemaksimere, men heller ikke ta for lett på det. Nordsjøen kan vise seg fra sine beste og verste sider.

 

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

 

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

 

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

 

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

 

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn. Autopilot er veldig kjekt å ha. Man ser oljeplattformer store deler av turen, så litt selskap har man der ute.

 

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt. Det er ikke alltid det blir nøyaktig som meldt på forhånd, og det er en relativt lang tur. Man kan ikke bare "parkere ved veiskulderen".

 

Man trenger ikke å krisemaksimere, men heller ikke ta for lett på det. Nordsjøen kan vise seg fra sine beste og verste sider.

 

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

 

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

 

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

 

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

 

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn. Autopilot er veldig kjekt å ha.

 

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt.

 

Man trenger ikke å krisemaksimere, men heller ikke ta for lett på det. Nordsjøen kan vise seg fra sine beste og verste sider.

 

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

 

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

 

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Har gått for motor over flere ganger. Det er absolutt no problem om været er fint. Da kan du egentlig kjøre gummibåt hele veien.

 

Vent til det kommer et stort høytrykk som ligger over Nordsjøen i flere dager. Etter et døgn eller to legger havet seg så det blir helt flatt.

 

Fra Bergen til Lerwick er det rimelig nøyaktig 200 nm. Da går det ca 150 liter diesel i passelig marsjfart med vår båt. Turen over tar ett og et halvt døgn.

 

Det jeg ikke ville satset på, er å kun basere seg på fint vær hele veien. Man bør ha en båt som tåler at det plutselig blir liten kuling og flere meter høye bølger. Det er litt kjedelig å bli overrasket av umeldt vær i en båt som ikke er utstyrt for slikt.

 

_KAS4504-01.jpg.b3299f6ab816ba051ae8390f54ad1b93.jpg

 

KAS_3749-01.jpg.2c454c92b74f2c744edcd3596d2fc401.jpg

 

_KAS2271-01.jpg.7700e3138267ce8e537048decb03a2aa.jpg



×
×
  • Create New...