hansa82 Startet 8.Mars.2022 Del på Facebook Startet 8.Mars.2022 Ved en lokal båthavn har de bestemt at bredde på bås skal bestemmes ut i fra lengde på båt. Så en båt på 39fot må da ha en plass som er 5m bred. At båten er bare 3,55m bred er vist uvesentlig. Fryktelig upraktisk å ha over 70cm åpning på hver side av båt. Er dette vanlig praksis rundt omkring? Og er det noen som har no gode argumenter for hvorfor det er dumt med alt for bred bås? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 (redigert) Nei, kan ikke komme på noen særlige ulemper med bred bås, gitt. Du trenger vel ikke å legge båten i senter av båsen? Med litt ekstra plass får du til og med mulighet til å polere skroget fra en sup for eksempel. Og foresten; er det 5 meter «plass» eller 5 meter lysåpning. To ganske forskjellige ting. Redigert 8.Mars.2022 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Jeg har ganske bred bås og da fortøyer jeg båten sånn at fenderne i utgangspunktet ikke berører utriggerne før tauene (med rykkdemper) er strukket en del. På den måten slipper fenderne å "gnisse" mot skroget hele tiden og ved sterk vind så deler tauene og skroget på belastningen. Ser egentlig veldig få ulemper med bred bås, bortsett fra at det koster mer.... Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Kunne godt tenkt meg bredere bås. Her har jeg motsatt problem. Tilpass fortøningene slik at båten ikke ligger sentrisk Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Samme situasjon. Standard båser. 3m bred/6m lang utrigger. Båt maks 8m. Har du lengre båt, må du ha bredere bås. Jeg har båt på ca 255 i vannskorpa men nesten 9m lang. Innafor på breddebegrensning på 3m bås men for lang. de gidder ikke ha for mye forskjellig. Det er jo bare å bolte de smalere, men for å gjøre det enklest for dem er de firkantet. litt upraktisk når tampene skal hektes på, de blir jo ca en meter fra utriggeren på ene siden for at jeg i det hele tatt skal klare å komme meg om bord på den andre. Men man har da båtshake. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Hadde selv båten i havn der maksbredder var 220cm, 320 cm og 420 cm. Med båt som var 328 cm bred, var det romslig med bås for båt opptil 420 cm. Benyttet ikke fendere i det hele tatt. Hang gjerne ut et par på den ene siden når jeg skulle legge til i litt vind, men ellers ikke. Helt topp med god plass når vinden raser og båten har plass til å bevege seg uten fare for å treffe utriggerne. Ulempen i forhold til en mindre bås var vel prisen, men det skilte ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 Jeg har en romslig plass for min 2,75m brede Saga 27, 3,5m. Men 5m hadde vært helt bortkastet, pluss at det hadde kostet meg 5250 kroner mer i året! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Taskeladden Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 her betaler man for bredden på båten + 50 cm til senter av utrigger på hver side. Gutta i havnen justerer om det trengs :) Mer enn god nok plass til å fendre godt uten at det ligger å gnikker, og regningen blir litt mer levelig. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Mars.2022 Del på Facebook Svart 8.Mars.2022 2 hours ago, Timmeeh said: litt upraktisk når tampene skal hektes på, de blir jo ca en meter fra utriggeren på ene siden for at jeg i det hele tatt skal klare å komme meg om bord på den andre. Men man har da båtshake. Har samme situasjon - veldig god plass med 5m bås og båt på 3,2m så det er litt krøkkete å nå tampene - men etter å ha stått flere år på venteliste for en av de få "storbåtplassene" som vi har lever jeg greit med det. Kunne glatt gått ned på bredden, men det er jo ikke bare å justere ned på EN bestemt plass midt inne i rekka, da må jo alle plassene bortover tas tilsvarende, og hvis jeg kommer og vil selge og nestemann skulle inn med en 40-foting måtte dette reverseres igjen - så skjønner godt at båtforeningene ønsker standardmål utrigger/bredde. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Taskeladden skrev for 8 timer siden: her betaler man for bredden på båten + 50 cm til senter av utrigger på hver side. Gutta i havnen justerer om det trengs :) Mer enn god nok plass til å fendre godt uten at det ligger å gnikker, og regningen blir litt mer levelig. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Er nok det samme her i Kristiansand, når det gjelder de kommunale båtplassene, går på bredde av båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 hansa82 skrev for 14 timer siden: Ved en lokal båthavn har de bestemt at bredde på bås skal bestemmes ut i fra lengde på båt. Så en båt på 39fot må da ha en plass som er 5m bred. At båten er bare 3,55m bred er vist uvesentlig. Fryktelig upraktisk å ha over 70cm åpning på hver side av båt. Det har nok med lengde på utliggere å gjøre. Du vil ikke ha en alt for kort bås. Og en 5 meters plass har en lysåpning på rundt 4,40, da har du rundt 40cm på hver side. Skjønner ikke at det skal være noe problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 index skrev 31 minutter siden: Det har nok med lengde på utliggere å gjøre. Du vil ikke ha en alt for kort bås. Og en 5 meters plass har en lysåpning på rundt 4,40, da har du rundt 40cm på hver side. Skjønner ikke at det skal være noe problem. 4 meters plasser i vår marina har ca 4m lysåpning, så det der varierer fra sted til sted. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Timmeeh skrev Just now: 4 meters plasser i vår marina har ca 4m lysåpning, så det der varierer fra sted til sted. OK! Det vanlige er å måle senter-senter på utliggerne, og da går det minimum 60cm av for lysåpning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 index skrev 42 minutter siden: OK! Det vanlige er å måle senter-senter på utliggerne, og da går det minimum 60cm av for lysåpning. Jepp, ble positivt overrasket når jeg tok frem tomstokken Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Arne Henriksen skrev for 8 timer siden: Kunne glatt gått ned på bredden, men det er jo ikke bare å justere ned på EN bestemt plass midt inne i rekka, da må jo alle plassene bortover tas tilsvarende, og hvis jeg kommer og vil selge og nestemann skulle inn med en 40-foting måtte dette reverseres igjen - så skjønner godt at båtforeningene ønsker standardmål utrigger/bredde. Ja veldig forståelig egentlig. Blir mye styr om man skal tilpasse hele tiden. Men savner 3,5m bås feks, mange båter som faller inn under den størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Har båtplass litt "her og der" men løsningen i din havn har jeg ikke hørt om. Det er selvfølgelig store/meget store forskjeller når det kommer til hvor værutsatt en båthavn ligger til i Norge og det er lokale variasjoner i forhold til hvor utsatt to plasser er i samme båthavn. Tror det en nesten umulig å lage en enkel regel som dekker alle båthavner. Leier i en havn hvor det er 2,5, 3 og 3.5m plasser fri lengde. 5m fortøyningsbom på den korte, 6m bom og gangbar utrigger på de andre. Betaling pr m lysåpning. I en annen er det justerte plasser, 6 og 7,5m utriggere og maks 1.4x lengde på båt. Alså; 7.5m x 1.4 = 10.5m båtlengde. Dyrere med 7.5m utrigger, betaling pr løpemeter. så, store forskjeller og alltid noen som er dritsure for et eller annet. En har båt som hetter 33 men vil bare betale for 29. En stapper en 4m bred båt inn i en 3m bås og skader båtene på begge sider. Det er mye rart. Har stått på venteliste i 12 år for å få plass så jeg prøver å holde tett selv om det er ting jeg skulle ønske var styrt av intelligente vurderinger og ikke av hvilken pipetobakk en liker. Mitt beste argument mot for mye "slærk" i båsen er at når jeg må gå på fortøyningsbommen og det er 70cm slakk så går jeg i vannet av og til... og det øker faren for å bli statistikk Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Har bås såpass stor at jeg ikke trenger fendere imellom. Fendere benyttes kun når båten skal inn og ut av båtplassen i kombinasjon med vind. Og da bare på en side. Dette var ikke planen i utgangspunktet men nå ser jeg egentlig bare fordeler med dette, plassen/båten tåler både bølger og vind uten at jeg trenger å tenke på fendersystemet. Har strekkavlastere på alle fortøyningstau og alt sammen er nøyaktig tilpasset båtstørrelsen og ligger der fast hele året. Det fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 (redigert) Samme har jeg - polstret utriggerne med sånne Biltema-lister på begge sider, så det er bare å sikte og bakke inn. Med 50-100cm plass på hver side trenger jeg aldri fendre på båten, bare stramme tampene og dra hjem. Litt krøkkete å nå tampene noen ganger - men slikt man har båtshaker til.. Redigert 11.Mars.2022 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ask Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Hei Tittelen til tråden er vel litt misvisande? "Påtvunget". Saka er vel at ts. har fått eit tilbod som han kan velja å akseptera eller ikkje. Då er det vanskeleg å sei at dette er "påtvunget". Ask Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 11.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Ask skrev 21 minutter siden: Hei Tittelen til tråden er vel litt misvisande? "Påtvunget". Saka er vel at ts. har fått eit tilbod som han kan velja å akseptera eller ikkje. Då er det vanskeleg å sei at dette er "påtvunget". Ask Nei den er ikke det... ;) Det er snakk om medlem/kunde over mange år (ikke meg), som bytter til ny båt med samme bredde (+5cm), som muligens blir påtvunget en ny og bredere bås, med påfølgende faktura på 35.000 ++ samt vesentlig økning i årsavgift. Takker for alle tilbakemeldinger! Ser at det kan være mye positivt med bredere bås, men om man skal tenke litt HMS, så vil jeg si det er best med en bås som ikke er for bred. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 11.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 index skrev On 9.3.2022 at 7.30: Det har nok med lengde på utliggere å gjøre. Du vil ikke ha en alt for kort bås. Og en 5 meters plass har en lysåpning på rundt 4,40, da har du rundt 40cm på hver side. Skjønner ikke at det skal være noe problem. Noen plasser har en 5 meters plass, 5 meter lysåpning... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 hansa82 skrev 1 minutt siden: Noen plasser har en 5 meters plass, 5 meter lysåpning... Ja, det er vel så. Men som det heter i ordtaket, det er råd med den pølsa som er for lang.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hansa82 Svart 11.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 index skrev 2 minutter siden: Ja, det er vel så. Men som det heter i ordtaket, det er råd med den pølsa som er for lang.... Eller "Less is more" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.