Jump to content

Manglende turtall på motor Mercruiser 2.8qsd 2008mod (hvit utgave)


BavariaSport30

Recommended Posts

Det som typisk skjer er at ladetrykket kommer sent og at du kan oppleve sort røyk i området når båten skal opp i plan. Har ventilen røket slipper en del eksos ut over denne slik at du får symptomene nevnt over. 
På full gass vil jeg anta at det ikke er så stor forskjell. Ladekurver for disse motorene er ikke så lett å finne. Mulig @Teerex kan ha noe. 
Om du bestemmer deg for å løsne wastegate for å se, er det to muligheter. Enten hele greia, eller bare aktuatoren. Tar du hele trenger du to nye pakninger. Tar du bare aktuator med ventilen er det ikke pakning annet enn kobberskivene på røret. 
Du må sannsynligvis kappe en umbraconøkkel for å få av ventilen. 
Tar du av hele, må du presse det fleksible røret opp for å få ut huset. 

59D579CC-B1D2-4B28-AE46-546D065E647D.jpeg

15CA7A6E-A1A7-4276-86D3-AC15C925AEE0.jpeg

Link to post
Swingswong skrev for 2 timer siden:

Hva er foresten dette?

Jeg hadde en lekkasje på pakningen mellom intercooler og innsug for et par år siden og måtte bytte disse. Da hadde jeg en oljerenne som det ser ut som du har på bilde. 

FE01BDF1-AC2F-4D89-BCEA-2D32B0502AF0.jpeg

Takk for gode svar. Veldig usikker på hva det kan være. Jeg tenker å prøve å kappe unbraconøkkel imorgen. Jeg prøvde først å skru av hele saken, men sliter med å komme til den bakre mutteren på det fleksible røret. Er det ikke i tillegg 2stk muttere innenfor det fleksible røret, eller er hele greien kun festet med fleksibelt rør og de 2 gjennomgående skruene?

Link to post
Swingswong skrev for 2 timer siden:

Det som typisk skjer er at ladetrykket kommer sent og at du kan oppleve sort røyk i området når båten skal opp i plan. Har ventilen røket slipper en del eksos ut over denne slik at du får symptomene nevnt over. 
På full gass vil jeg anta at det ikke er så stor forskjell. Ladekurver for disse motorene er ikke så lett å finne. Mulig @Teerex kan ha noe. 
Om du bestemmer deg for å løsne wastegate for å se, er det to muligheter. Enten hele greia, eller bare aktuatoren. Tar du hele trenger du to nye pakninger. Tar du bare aktuator med ventilen er det ikke pakning annet enn kobberskivene på røret. 
Du må sannsynligvis kappe en umbraconøkkel for å få av ventilen. 
Tar du av hele, må du presse det fleksible røret opp for å få ut huset. 

59D579CC-B1D2-4B28-AE46-546D065E647D.jpeg

15CA7A6E-A1A7-4276-86D3-AC15C925AEE0.jpeg

Jeg har akkurat de symptomene som du beskriver forresten. Imorgen kapper jeg til en unbrako. Problemet er at skruene sitter noe jævlig, og mistenker at den ene er litt rundet.. fins det noen teknikk for å utføre denne jobben enklere?

Link to post
Uttern d66 båt skrev for 8 timer siden:

Har ikke prøvd, kan gjerne prøve det imorgen. Hva vil det si om jeg får 3800 i fri?

 

Det vet jeg ikke, men jeg har nøyaktig de samme symptomene som deg.

 

Min motor skal også ha 3800rpm på max, og jeg får også bare 3400rpm på full guffe.

Dette er en Yanmar 3JH, og den har verken turbo, wastegate eller intercooler.

 

Med giret i fri går turtallet opp i 3800rpm uten problem.

 

Med giret innkoblet og full guffe får jeg som sagt bare 3400rpm, og dette uansett om båten er nyvasket eller begrodd.

Med begrodd båt merker jeg det godt på farten, selv om rpm også da er 3400 på full guffe.

 

Så dette trenger nødvendigvis ikke ha sammenheng med turbo og intercooler, da jeg ikke har noen av delene, men allikevel  nøyaktig de samme symptomene som deg. (Unntatt at jeg ikke vet om også du får 3800rpm med giret i fri).

 

Jeg kjøpte min båt brukt. Den har vært slik fra første dag.

Jeg har aldri gjort noe målrettet med dette, siden jeg med nyvasket båt oppnår tilnærmet oppgitt max hastighet med full guffe og 3400rpm på motoren.

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Sjekk ladetrykk, og sjekk turteller mot en optisk f.eks. Om ladetrykk er OK og turteller stemmer, noe den som oftest ikke gjør, ja da skal du ned et par tommer på vridningen på propell. Ikke begynn å skru på motor før du har diagnostisert, du risikerer bare å ødelegge noe som egentlig er i orden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Var borti lignende problem på en uttern for noen år siden,mener det var samme motor som var ombord.den mistet turtall gradvis.på den viste det seg att det satt ei sil/ventil i bunnen på stigerøret som var treg/delvis tett.satte trykkluft ned i stigerøret/tanken å problemet var løst.tok opp stigerøret da båten var i hjemme havn igjen.fjernet silen/ventilen i bunnen å gikk problemfritt etter det.

Link to post
Swingswong skrev for 5 timer siden:

Men det er også symptom på wastegate og det er et problem på disse motorene. 
@Uttern d66 båt Du har noen gode tips her nå. Så er det bare å bestemme seg for hvilken vei du vil gå. Blir interessant å høre utfallet. 

Her kommer bilder av demontert wastegate ventil. Den ser forsåvidt fin ut. Usikker på ventilsetet, om det kan være synderen? Hvordan kan jeg evt sjekke det spesifikt?

Tenker å rengjøre den med en roterende stålbørste på drill for å få et litt mer korrekt syn.

20220310_165902.jpg

20220310_151002.jpg

Redigert av Uttern d66 båt (see edit history)
Link to post
Swingswong skrev for 1 time siden:

Lys inn å se om det ser ut som ventilen passer på setet. Jeg antar det var litt spenn i ventilen når du løsnet den?

Det var ganske spenn på ventilen ja. Tenkte å trykke ventilen med 2bar imorgen for å se at den jobber fint. Hullene i de "tetteskivene" på ventilen er litt ovale, har det noe å si?

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...