bellen Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Det er dumt å skrue på noe som virker, og spesielt hvis du ødelegger det ved demontering. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Uttern d66 båt skrev for 4 timer siden: Har ikke måler på hånden desverre. Er vel en kjapp sak å sjekke wastegate uansett? Det er en grunn til at du har blitt anbefalt å måle ladetrykk først for da vet du hva du har. Når du så tester etter endringer, så kan du se om det har hjulpet eller ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Noen som da vet hvilket ladetrykk jeg skal ha på motoren? Kan skaffe en måler, men aner ikke hva jeg skal ha av verdier? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Det som typisk skjer er at ladetrykket kommer sent og at du kan oppleve sort røyk i området når båten skal opp i plan. Har ventilen røket slipper en del eksos ut over denne slik at du får symptomene nevnt over. På full gass vil jeg anta at det ikke er så stor forskjell. Ladekurver for disse motorene er ikke så lett å finne. Mulig @Teerex kan ha noe. Om du bestemmer deg for å løsne wastegate for å se, er det to muligheter. Enten hele greia, eller bare aktuatoren. Tar du hele trenger du to nye pakninger. Tar du bare aktuator med ventilen er det ikke pakning annet enn kobberskivene på røret. Du må sannsynligvis kappe en umbraconøkkel for å få av ventilen. Tar du av hele, må du presse det fleksible røret opp for å få ut huset. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Hva er foresten dette? Jeg hadde en lekkasje på pakningen mellom intercooler og innsug for et par år siden og måtte bytte disse. Da hadde jeg en oljerenne som det ser ut som du har på bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Uttern d66 båt skrev for 21 timer siden: Båten er ikke grodd, men jeg får ikke max turtall på motor. Denne skal ha 3800rpm på max, men jeg får den ikke opp i mer enn 3400rpm når jeg virkelig tyner den. Får du max turtall (3800rpm) med giret i fri ? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Jannmar skrev for 1 time siden: Får du max turtall (3800rpm) med giret i fri ? Har ikke prøvd, kan gjerne prøve det imorgen. Hva vil det si om jeg får 3800 i fri? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Swingswong skrev for 2 timer siden: Hva er foresten dette? Jeg hadde en lekkasje på pakningen mellom intercooler og innsug for et par år siden og måtte bytte disse. Da hadde jeg en oljerenne som det ser ut som du har på bilde. Takk for gode svar. Veldig usikker på hva det kan være. Jeg tenker å prøve å kappe unbraconøkkel imorgen. Jeg prøvde først å skru av hele saken, men sliter med å komme til den bakre mutteren på det fleksible røret. Er det ikke i tillegg 2stk muttere innenfor det fleksible røret, eller er hele greien kun festet med fleksibelt rør og de 2 gjennomgående skruene? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Swingswong skrev for 2 timer siden: Det som typisk skjer er at ladetrykket kommer sent og at du kan oppleve sort røyk i området når båten skal opp i plan. Har ventilen røket slipper en del eksos ut over denne slik at du får symptomene nevnt over. På full gass vil jeg anta at det ikke er så stor forskjell. Ladekurver for disse motorene er ikke så lett å finne. Mulig @Teerex kan ha noe. Om du bestemmer deg for å løsne wastegate for å se, er det to muligheter. Enten hele greia, eller bare aktuatoren. Tar du hele trenger du to nye pakninger. Tar du bare aktuator med ventilen er det ikke pakning annet enn kobberskivene på røret. Du må sannsynligvis kappe en umbraconøkkel for å få av ventilen. Tar du av hele, må du presse det fleksible røret opp for å få ut huset. Jeg har akkurat de symptomene som du beskriver forresten. Imorgen kapper jeg til en unbrako. Problemet er at skruene sitter noe jævlig, og mistenker at den ene er litt rundet.. fins det noen teknikk for å utføre denne jobben enklere? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 9.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2022 Pass på at du får umbracoen heeelt inn. Mulig du bør ta av eksosrøret for å komme til de skruene bak det fleksible røret. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 (redigert) Uttern d66 båt skrev for 8 timer siden: Har ikke prøvd, kan gjerne prøve det imorgen. Hva vil det si om jeg får 3800 i fri? Det vet jeg ikke, men jeg har nøyaktig de samme symptomene som deg. Min motor skal også ha 3800rpm på max, og jeg får også bare 3400rpm på full guffe. Dette er en Yanmar 3JH, og den har verken turbo, wastegate eller intercooler. Med giret i fri går turtallet opp i 3800rpm uten problem. Med giret innkoblet og full guffe får jeg som sagt bare 3400rpm, og dette uansett om båten er nyvasket eller begrodd. Med begrodd båt merker jeg det godt på farten, selv om rpm også da er 3400 på full guffe. Så dette trenger nødvendigvis ikke ha sammenheng med turbo og intercooler, da jeg ikke har noen av delene, men allikevel nøyaktig de samme symptomene som deg. (Unntatt at jeg ikke vet om også du får 3800rpm med giret i fri). Jeg kjøpte min båt brukt. Den har vært slik fra første dag. Jeg har aldri gjort noe målrettet med dette, siden jeg med nyvasket båt oppnår tilnærmet oppgitt max hastighet med full guffe og 3400rpm på motoren. Redigert 10.Mars.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Jeg får 3800rpm når jeg gir full gass i fri. Om det har noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Det kan være så enkelt som at du har feil propell. Se om du kan finne noen på Finn. Du får sikkert prøve om du kjøper hvis det blir rett. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Kanskje litt banalt spørsmål, men du har trimmet drevet optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Sjekk ladetrykk, og sjekk turteller mot en optisk f.eks. Om ladetrykk er OK og turteller stemmer, noe den som oftest ikke gjør, ja da skal du ned et par tommer på vridningen på propell. Ikke begynn å skru på motor før du har diagnostisert, du risikerer bare å ødelegge noe som egentlig er i orden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Enig med @index her. Turtall har du jo allerede sett går opp i 3800, så det er nok korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Swingswong skrev 1 time siden: Kanskje litt banalt spørsmål, men du har trimmet drevet optimalt? Trimmet drevet rett ja. Har jo alle de andre typiske wastegate symptomene, så kan det da ligge i propell? Sitér dette innlegget Link to post
Fearline cornice Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Var borti lignende problem på en uttern for noen år siden,mener det var samme motor som var ombord.den mistet turtall gradvis.på den viste det seg att det satt ei sil/ventil i bunnen på stigerøret som var treg/delvis tett.satte trykkluft ned i stigerøret/tanken å problemet var løst.tok opp stigerøret da båten var i hjemme havn igjen.fjernet silen/ventilen i bunnen å gikk problemfritt etter det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Uttern d66 båt skrev 20 minutter siden: Har jo alle de andre typiske wastegate symptomene, så kan det da ligge i propell? Hvilke symptomer da? Treg akselerasjon og svart røyk kan like godt skyldes for tung propell... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 index skrev 9 minutter siden: Hvilke symptomer da? Treg akselerasjon og svart røyk kan like godt skyldes for tung propell... Men det er også symptom på wastegate og det er et problem på disse motorene. @Uttern d66 båt Du har noen gode tips her nå. Så er det bare å bestemme seg for hvilken vei du vil gå. Blir interessant å høre utfallet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Swingswong skrev 5 minutter siden: Men det er også symptom på wastegate og det er et problem på disse motorene. Det er sant. Derfor kan det være greit å sjekke turbotrykk. Men for alle del, det går jo an å bare skru også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BavariaSport30 Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 (redigert) Swingswong skrev for 5 timer siden: Men det er også symptom på wastegate og det er et problem på disse motorene. @Uttern d66 båt Du har noen gode tips her nå. Så er det bare å bestemme seg for hvilken vei du vil gå. Blir interessant å høre utfallet. Her kommer bilder av demontert wastegate ventil. Den ser forsåvidt fin ut. Usikker på ventilsetet, om det kan være synderen? Hvordan kan jeg evt sjekke det spesifikt? Tenker å rengjøre den med en roterende stålbørste på drill for å få et litt mer korrekt syn. Redigert 10.Mars.2022 av Uttern d66 båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Lys inn å se om det ser ut som ventilen passer på setet. Jeg antar det var litt spenn i ventilen når du løsnet den? Sitér dette innlegget Link to post
BavariaSport30 Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Swingswong skrev for 1 time siden: Lys inn å se om det ser ut som ventilen passer på setet. Jeg antar det var litt spenn i ventilen når du løsnet den? Det var ganske spenn på ventilen ja. Tenkte å trykke ventilen med 2bar imorgen for å se at den jobber fint. Hullene i de "tetteskivene" på ventilen er litt ovale, har det noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
fritidsbåten Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Hei, Fant du ut av dette? Var wastegate synderen her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.