bjoris
Takk for mange tips, vi har en 475 Sting Pro i dag som fiskebåt og jeg må si den er imponerende i bølger, veldig lite slag så jeg har egentlig trodd at det var denne Stingen også god på. Tror den må testes først ja. 475 ser også brei og flat ut så jeg ble meget positivt overrasket. men den går ikke mer enn 16-17 knop med 30 hk som er på den så kan jo være at det er årsaken, men 30 knop er ikke viktig for meg, 18-20 er helt greit.
Utfordringen som alltid er at skal det monne ifht redusert investering og driftsutgifter å selge NBen så kan vi ikke kjøpe "beste" av andre ting da blir det i praksis mye mindre båt til "neste samme" pris...
Nå ser jeg jo at avgiftsfri diesle i havna vår koster 20,67 pr liter så fyfalte, det er ikke billig å kjøre diesel lengre, bensin koster 22 så nesten ingen forskjell lengre.
Bra tips dere har kommet med, jeg skal sjekke litt rundt.
En utfordring med store motorer er at det er dyrt å fiske med store påhengsmotorer, de bruker ikke mye på tomgang, men det går overraskende mye bensin i lav fart med store påhengsmotorer. På NBen så er det jo 1/5 av forbruker pr mil om du går 6 knop versus marsjfart på 18-19, men ser en på målinger på 200 hk påhengser så er det lite å spare pr mil med slik fart og når du fisker så blir det jo mye frem og tilbake i lav fart som da vil dra mye bensin
Litt av ideen med å nedgradere er at poden på snart 15 som har 475en også skal kunne bruke denne båten, han driver med krepsefiske og krabbefiske. Selv om det er litt utenfor reglene og da syns jeg 80 hk er maks og at en Sting 600 var maks størrelse. Ser forøvrig at det ligger noe av disse båtene for salg og de blir ikke revet bort så kanskje disse ikke er så populære...?
Finnmaster P7 | FINN.no, har alltid likt disse veldig godt
XO XO 240 RS CABIN | FINN.no - Men altfor stor motor syns jeg
Beneteau Barracuda 7 | FINN.no - Mja, ser jo rar ut, men sikker ok, stor motor på den også
NB 740 | FINN.no - eller kanskje vi bare skulle kjøpte noe gml som ungdomen kunne "herje med":)