bjoris
4 hours ago, LAKA said:Gratulerer med spenstig prosjekt. Mine foreldre hadde en 91/92 Viksund 750 Bravo i over 20 år, så jeg har nærmest vokst opp i båttypen. Praktisk båt med ok fart og tåler det meste av sjø. Båten mister litt retningsstabilitet når farten passerer 16-17 knop og jeg syns også den ble litt vel våt i bølgene. Ser at enkelte på nett (Wikipedia) hevder dette er Viksunds beste skrog, da kan ikke resten av Viksund flåten ha allverdens gode skrog. I løpet av de 20 årene vi hadde båten så ble motoren totaloverhalt en gang (2005/2006) etter rundt 2000 timer. Ellers var det fint lite som gikk i stykker, solide båter dette. Når Viksunden ble solgt så gikk vi over til Viknes 770. En langt bedre båt på alle måter, men neppe verdt merprisen.
Leste også ett sted at den var våt, litt typisk eldre halvplanere. Har NB870 i dag så det blir jo en skikkelig downgrade. Så får vi se hva fremtiden bringer. Utelukker ikke en skikkelig turbåt igjen, men er også veldig spent på fremtiden for fritidsbåter på fossile drivstoff…