Jump to content

Beste ekkolodd til fritidsfiske?

650

Recommended Posts

650 skrev for 2 timer siden:

Jeg har HDs 5 og ikke erfaring med andre. Synes dere at dette er god til,fritidsfiske ?

Eller er god idea å skifte ? Bedre er ha ekkolodd og kartplotter sammen eller? 

Hadde hds5 på en øien, dette er et veldig bra ekkolodd. Selv om det er noen år. Hadde ikke villet byttet ut dette i noe, med mindre man er interessert i fancy funksjoner som sidescan osv. dette kan jeg ikke noe om men vet nyere lodd har disse funksjonene. 

jeg personlig liker å ha et eget lodd, har selv kjøpt simrad s2009. Separat plotter er det beste spør du meg. Kombinert må man ha veldig stor skjerm for at man skal ha grei oversikt. Blir veldig smått hvis man skal få med detaljer. 

HDS 5 er vel i laveste skiktet når det gjelder ekkolodd, men det fungerer nok helt ok til lett hobbybruk. Du spør om det beste ekkoloddet til fritidsfiske, det beste ekkoloddet koster godt over en million kroner. Om du har plass, så er det mye bedre med adskilt ekkolodd og kartplotter.

Hei. Det er ikke noe teknisk bedre å ka kombiplotter som kan vise både kart og ekkolodd-bilde, men både kart og ekkolodd viser mer detaljer jo større og bedre skjerm en har, og skal en se to ting på en gang så blir det desto mindre. Det er jo ikke alltid en trenger å se kart når en dorger i kjente farvann etc. Mao bruken har mye å si. Videre er det også verdt å merke seg at ekkolodd består primært av to deler, skjerm + det som i praksis nesten er en pc, og ekkolodd-svinger. Mange glemmer at valg av svinger (for et ekkolodd kan ha flere typer svingere) og plassering av svinger på skrog, hvorvidt den er grodd eller ei ol har mye å bety for hvor bra eller dårlig ekkoloddet som en har fungerer. Det er også slik at en svinger har et bruksområde, eksvis grunt vann, eller dypt vann. Det gjelder å ha utstyr for den bruken som en har. Endel vil også ha godt av å lese mer om hvordan en kan bruke det utstyret som en har (meg inkl), og lære bedre å tolke signalene fra et ekkolodd. Jeg likte denne artikkelen: https://teamcolibri.blogspot.com/2015/01/bruk-av-ekkolodd-for-se-bunntype.html

Mitt inntrykk har vært at HDS-serien til Lowrance har vært gode produkter, men det er klart ting blir ikke bedre jo eldre de er. Selv har jeg en Lowrance Elite 5 TI som har fungert fint til mitt bruk. Jeg kobler den ofte opp mot ipad hvor en kan se skjermbildet fra plotteren på ipaden når jeg har barn ombord i båten. Det er alltid stas.

Med riktig svinger så gir HDS-5 en ytelse langt over det en kan forvente i den klassen. Hvis du har HDS-5 med en 50/200 KHz Lowrance svinger (HST-DFBSL) så må du kjøpe en svinger og ekkolodd for minst 25 tusen for å få noe bedre (Airmar TM185M svinger og eksempelvis Lowrance Elite-7 FS). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...