Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Okkaby skrev for 11 timer siden:
19 fot skrev for 11 timer siden:

Selv om båten ikke er egnet for å bli driftet av en 4 hk påhenger så er den nok bedre egnet for det enn den er egnet for å drive fritt inn i hva det nå måtte være av hindringer rundt der ved stopp på den store motoren.

 

Og skal man tilkalle noe lignende Redningsselskapet kan det jo fort bli dyrt, og penger har de jo ikke akkurat flust av virker det som, samtidig som det  er mange viktige ting de helst skulle hatt råd til.

 

Betyr forresten svaret ditt at de har jolle med 4 hk påhenger eller er det bare noe du gjetter basert på at det er ganske vanlig å ha? i uthavner er det jo viktig å ha ei jolle så man kommer seg i land. Men de ligger vel fortsatt ved kai og da er det jo bare å tråkke over ripa så er man i land og da er jo ikke behovet for jolle like stort.

Høres ikke ut som vi snakker om samme folkene. Eller ser du ikke hva som vises på video de ligger ut?

 

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Om ja, så kan du jo legge inn anbefaling om dette på deres facebookside. Kan garantere, at det blir tatt imot som ukens beste innlegg.

 

PS: Ja de har en Jolle/Dinghy med liten påhengsmotor. 

 

Men hvordan i svarte vil du forvente de skal kunne taue en stor seilbåt med denne, når de enn ikke klare å skjønne hvorfor dassen er tett.

 

Anbefaler deg å se alle deres videoer.

Ja, jeg mener seriøst at det er mye bedre med 4 hk påhengsmotor som fremdrift enn ingen fremdrift hvis den store motoren streiker. Og det kunne den lett gjort siden den allerede har en feil som bør utbedres og de ikke er så veldig motorkyndige og dermed ikke så lett kan finne en feil og utbedre den selv raskt.

 

Nå viser det seg feks at de ikke har revers, hadde det ikke da vært betryggende å ha en 4 hk reversmotor på en brakett? En ting er å planlegge så man ikke trenger revers, en annen ting er om planene fungerer hvis man på et trangt  sted møter noen og må bakke for å stoppe. Da er det dumt å bare sige frem og så kommunisere med språkproblemer og prøve å si at man ikke har revers.

 

11 meters seilbåt skriver du. Da er den bare 1 meter lenger enn den seilbåten jeg slepte for ca en mnd siden. Brukte da 15 foteren min med 30 hk påhengsmotor, men brukte aldri noe i nærheten av full effekt, selv om det var endel vind der da. Men ville kunne gjort en ganske grei jobb med en 4 hk motor også, bare at det ville gått litt tregere. Slepte forresten inn i bås også, men her var det trenet mannskap ombord i seilbåten (hvertfall noen), og jeg har slept endel med båtene mine.

 

Selv om det kan være litt krevende å slepe store båter og de nok ikke har så mye erfaring så er det nyttig  ha hjelpemidlene så de hvertfall kan få gjort noe om hovedmotoren stopper opp.

 

Husk også at selv med en motor som står i ro så har man ganske god styring med ror på en seilbåt.

 

Jeg har forøvrig selv kjørt ganske mye med liten motor (6 hk) på brakett. Har passert 100 timer med grei margin hittil i år og har nok gått minst 300 nm på denne måten. Mesteparten av distansen Gjevinng - Blindleia t/r er dekket på denne måten og mesteparten flere ganger.

 

Videoene deres har jeg ikke sett så mange av. Kikket litt på en, men det var så mye tomprat og nå skal vi gå bort dit og sjekke noe osv og annet som burde vært klippet bort at det ble en omstendelig sak. Så da har jeg siden nøyd meg med å lese oppsummeringen andre har kommet med her på BP.

 

Å legge inn kommentarer på FB gidder jeg ikke, tar båtpraten her på BP. Også virker det jo som om de ikke er så takknemlige for råd, men heller avfeier det meste med at de har bedre opeling selv og rådene de får er dumme. Så da gidder jeg ikke komme med gode råd bare for å få kjeft. Vil de ha gode råd fra meg så kan de lese tråden de har startet på BP, og det kan det jo hende de gjør (anonymt).

19 fot

19 fot

Okkaby skrev for 11 timer siden:
19 fot skrev for 11 timer siden:

Selv om båten ikke er egnet for å bli driftet av en 4 hk påhenger så er den nok bedre egnet for det enn den er egnet for å drive fritt inn i hva det nå måtte være av hindringer rundt der ved stopp på den store motoren.

 

Og skal man tilkalle noe lignende Redningsselskapet kan det jo fort bli dyrt, og penger har de jo ikke akkurat flust av virker det som, samtidig som det  er mange viktige ting de helst skulle hatt råd til.

 

Betyr forresten svaret ditt at de har jolle med 4 hk påhenger eller er det bare noe du gjetter basert på at det er ganske vanlig å ha? i uthavner er det jo viktig å ha ei jolle så man kommer seg i land. Men de ligger vel fortsatt ved kai og da er det jo bare å tråkke over ripa så er man i land og da er jo ikke behovet for jolle like stort.

Høres ikke ut som vi snakker om samme folkene. Eller ser du ikke hva som vises på video de ligger ut?

 

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Om ja, så kan du jo legge inn anbefaling om dette på deres facebookside. Kan garantere, at det blir tatt imot som ukens beste innlegg.

 

PS: Ja de har en Jolle/Dinghy med liten påhengsmotor. 

 

Men hvordan i svarte vil du forvente de skal kunne taue en stor seilbåt med denne, når de enn ikke klare å skjønne hvorfor dassen er tett.

 

Anbefaler deg å se alle deres videoer.

Ja, jeg mener seriøst at det er mye bedre med 4 hk påhengsmotor som fremdrift enn ingen fremdrift hvis den store motoren streiker. Og det kunne den lett gjort siden den allerede har en feil som bør utbedres og de ikke er så veldig motorkyndige og dermed ikke så lett kan finne en feil og utbedre den selv raskt.

 

Nå viser det seg feks at de ikke har revers, hadde det ikke da vært betryggende å ha en 4 hk reversmotor på en brakett? En ting er å planlegge så man ikke trenger revers, en annen ting er om planene fungerer hvis man på et trangt  sted møter noen og må bakke for å stoppe. Da er det dumt å bare sige frem og så kommunisere med språkproblemer og prøve å si at man ikke har revers.

 

11 meters seilbåt skriver du. Da er den bare 1 meter lenger enn den seilbåten jeg slepte for ca en mnd siden. Brukte da 15 foteren min med 30 hk påhengsmotor, men brukte aldri noe i nærheten av full effekt, selv om det var endel vind der da. Men ville kunne gjort en ganske grei jobb med en 4 hk motor også, bare at det ville gått litt tregere. Slepte forresten inn i bås også, men her var det trenet mannskap ombord i seilbåten (hvertfall noen), og jeg har slept endel med båtene mine.

 

Selv om det kan være litt krevende å slepe store båter og de nok ikke har så mye erfaring så er det nyttig  ha hjelpemidlene så de hvertfall kan få gjort noe om hovedmotoren stopper opp.

 

Videoene deres har jeg ikke sett så mange av. Kikket litt på en, men det var så mye tomprat og nå skal vi gå bort dit og sjekke noe osv og annet som burde vært klippet bort at det ble en omstendelig sak. Så da har jeg siden nøyd meg med å lese oppsummeringen andre har kommet med her på BP.

 

Å legge inn kommentarer på FB gidder jeg ikke, tar båtpraten her på BP. Også virker det jo som om de ikke er så takknemlige for råd, men heller avfeier det meste med at de har bedre opeling selv og rådene de får er dumme. Så da gidder jeg ikke komme med gode råd bare for å få kjeft. Vil de ha gode råd fra meg så kan de lese tråden de har startet på BP, og det kan det jo hende de gjør (anonymt).



×
×
  • Create New...