ALT Startet 9.Mars.2022 Del på Facebook Startet 9.Mars.2022 Hei. Jeg har en Yamaha 9,9 sport 2012mod som stoppet helt plutselig. Tenkte det var plugger eller coil så fikk byttet de, fortsatt ingen tegn til gnist. Har sjekket det som sjekkes kan bortsett fra stator, de jeg ikke vet hvilke verdier jeg skal måle på denne. Har noen her inne vært borti lignende eller noen andre gode tips som jeg kan prøve? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 sjekket at dødmannsknapp virker som den skal? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Holder en knapp på dødmansknoppen jeg også. Stator svikter skjelden på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
ALT Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Som sagt så er det meste prøvd. sjekket dømansknapp, sjekket med ny cdi-boks, sjekket timing sensor til coil, ja tror jeg har testet det meste utenom stator. Det er nok dessverre ikke så enkelt. Så om der er noen her inne så har vært borti lignende skrik ut 😊 Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Har du hatt av svinghjulet og sett på stator? Eventuelt ledninger fra stator? Hadde en større motor so. Stoppet, men da var det en ledning fra stator som hadde ligget borti svinghjul og blitt gnagd av over tid. Loddet de sammen og med krympestrømpe, så kom den som et skudd Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Mulig en magnet fra svinghjul har løsnet og står fast på stator. Er ofte bare limt på. Sitér dette innlegget Link to post
ALT Svart 9.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Har tatt av svinghjul og stator ja og den ser tilsynelatende helt fin ut. Alle magneter er også på plass. Men mulig der er en indre skade jeg ikke ser. Kanskje dere høvet hvilke målinger jeg skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Vekselspenning (AC) ut fra stator mener jeg. Aner ikke hvor mye på denne motoren. Kan også være brudd viklingen på stator. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Hvis du har mulighet til lading, så er ene kabelen ut fra stator til det. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Har hørt om de som får signal på den, men ikke til tenning. Har du skjekket likeretter? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 Fins en enkel tenningstester på biltema som jeg anbefaler deg å prøve,husk begge pluggene må være jordet for å få gnist. Kan være vanskelig mange ganger å se gnisten selv om den er der-har aldri opplevd tenningsproblemer på 9,9 sport. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Brudd på jordingskabel kan føre til bråstopp og tap av gnist Det samme vil + til jord gjøre. Det er ikke mange muligheter, når motoren bråstopper og du ikke har gnist. Er en litt systematisk når en slik feil oppstår så er relativt enkelt å finne feilen. Du beskriver ikke hvordan du har sjekket og da er det vrient å hjelpe. Start med motorkode, at motoren din heter F9.9 og ikke 9.9 vet du sikkert, vær nøyaktig og systematisk så er dette løst på et blunk. Siden vi ikke har sett bilde eller fått detaljer så blir det å gjette. Håper du kan svare på 4 enkle spørsmål. Har du tilkoblet elstart? Har du tenningslås ? Har du lanterner tilkoblet? Er det gjort noen endringer på ledningsnettet? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 (redigert) ALT skrev On 9.3.2022 at 19.32: Har sjekket det som sjekkes kan bortsett fra stator, de jeg ikke vet hvilke verdier jeg skal måle på denne. Har noen her inne vært borti lignende eller noen andre gode tips som jeg kan prøve? Ser at du har sjekket det som sjekkes kan, bortsett fra stator. Så i følge eliminasjonsmetoden, så må feilen være stator. Men skal du likevel sjekke stator, så er det to ulike målinger som er interessante. Det ene er ohm verdien på viklingen, og det andre er peak volt verdien som statoren genererer. Først måles ohm verdien. Den ligger ofte rundt 1 ohm på tilsvarende motorer. Maksimal peak volt som statoren genererer er ofte 100v på statoren til tenning. Du må dra i startsnora og samtidig observere max spenning på instrumentet som vises et kort øyeblikk. Dette måler du derfor enklest med et volt meter med max verdi funksjon som lagres på instrumentet. Dette er etter min erfaring omtrentlige verdier. Måler du i nærheten av slike verdier, er nok stator likevel i orden. Redigert 11.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knuda Svart 21.Juli.2023 Del på Facebook Svart 21.Juli.2023 Hei, Fant du ut av dette problemet? Jeg opplever nøyaktig det samme på en likens motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.