Jump to content

Yamaha 9,9 sport 2012mod med mulig defekt Stator..


ALT

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en Yamaha 9,9 sport 2012mod som stoppet helt plutselig. Tenkte det var plugger eller coil så fikk byttet de, fortsatt ingen tegn til gnist. 

Har sjekket det som sjekkes kan bortsett fra stator, de jeg ikke vet hvilke verdier jeg skal måle på denne. Har noen her inne vært borti lignende eller noen andre gode tips som jeg kan prøve? 

Link to post

Har du hatt av svinghjulet og sett på stator? Eventuelt ledninger fra stator? Hadde en større motor so. Stoppet, men da var det en ledning fra stator som hadde ligget borti svinghjul og blitt gnagd av over tid. Loddet de sammen og med krympestrømpe, så kom den som et skudd:thumbsup:

Link to post

Brudd på jordingskabel kan føre til bråstopp og tap av gnist

Det samme vil + til jord gjøre.

 

Det er ikke mange muligheter, når motoren bråstopper og du ikke har gnist.

Er en litt systematisk når en slik feil oppstår så er relativt enkelt å finne feilen.

Du beskriver ikke hvordan du har sjekket og da er det vrient å hjelpe.

 

Start med motorkode, at motoren din heter F9.9 og ikke 9.9 vet du sikkert, vær nøyaktig og systematisk så er dette løst på et blunk.

 

Siden vi ikke har sett bilde eller fått detaljer så blir det å gjette.

Håper du kan svare på 4 enkle spørsmål. 

Har du tilkoblet elstart?

Har du tenningslås ?

Har du lanterner tilkoblet?

Er det gjort noen endringer på ledningsnettet?

 

 

Link to post
ALT skrev On 9.3.2022 at 19.32:

Har sjekket det som sjekkes kan bortsett fra stator, de jeg ikke vet hvilke verdier jeg skal måle på denne. Har noen her inne vært borti lignende eller noen andre gode tips som jeg kan prøve? 

Ser at du har sjekket det som sjekkes kan, bortsett fra stator. Så i følge eliminasjonsmetoden, så må feilen være stator.

Men skal du likevel sjekke stator, så er det to ulike målinger som er interessante. Det ene er ohm verdien på viklingen, og det andre er peak volt verdien som statoren genererer.

Først måles ohm verdien. Den ligger ofte rundt 1 ohm på tilsvarende motorer.

Maksimal peak volt som statoren genererer er ofte 100v på statoren til tenning. Du må dra i startsnora og samtidig observere max spenning på instrumentet som vises et kort øyeblikk. Dette måler du derfor enklest med et volt meter med max verdi funksjon som lagres på instrumentet.

Dette er etter min erfaring omtrentlige verdier. Måler du i nærheten av slike verdier, er nok stator likevel i orden.

 

Redigert av F. Hansen (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...