Jump to content

Eberspächer Hydronic D5W starter ikke når den er kald

Haakon

Recommended Posts

Har en Eber Hydronic D5W som ikke klarer og starte når kjølevanskretsen er kald (går i ca 2 min for så og stoppe), når motoren går starter den greit. Hadde den ute til service da jeg tenkte at det var noe galt med vannpumpa, men ingen feil funnet på service, bare feilkode for overoppheting. Det jeg kommer til da er at vannpumpa på varmeren ikke klarer og sirkulere det kalde vatnet, og at en må sette inn ei ekstra sirkulasjonspumpe i kretsen. Er det noen på forumet som har erfaring med dette, evt hvor i kretsen er det best å montere sirkulasjonspumpa.

Har en Eber Hydronic D5W som ikke klarer og starte når kjølevanskretsen er kald (går i ca 2 min for så og stoppe), når motoren går starter den greit. Hadde den ute til service da jeg tenkte at det var noe galt med vannpumpa, men ingen feil funnet på service, bare feilkode for overoppheting. Det jeg kommer til da er at vannpumpa på varmeren ikke klarer og sirkulere det kalde vatnet, og at en må sette inn ei ekstra sirkulasjonspumpe i kretsen. Er det noen på forumet som har erfaring med dette, evt hvor i kretsen er det best å montere sirkulasjonspumpa.

Sikker på at det ikke har med spenninsfall å gjøre da. Når du starter vil du få frem høyere spenning til varmer selv om du måtta ha et spenningsfall. Spenningsfall kan skyldes litt dårlig kontakt f.eks i en kobling, for lite ledningskvadrat etc...

Redigert av OLPI (see edit history)

...Det jeg kommer til da er at vannpumpa på varmeren ikke klarer og sirkulere det kalde vatnet,

Kan det være at termostaten i motoren hindrer sirkulasjon (om motoren er med i sløyfa da..)?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det høres ut som om pumpa ikke går i det hele tatt siden den slår seg av så raskt.

Går den ned på lav effekt før den stopper?

Hva skjer hvis du forsøker å starte den umiddelbart etter at motoren har startet, altså mens kjølevannet fremdeles er kaldt?

Hva skjer hvis du forsøker å starte når kjølevannet er varmt og med motor stoppet?

Sikker på at det ikke har med spenninsfall å gjøre da. Når du starter vil du få frem høyere spenning til varmer selv om du måtta ha et spenningsfall. Spenningsfall kan skyldes litt dårlig kontakt f.eks i en kobling, for lite ledningskvadrat etc...

Spenninga er ok (12.4v) Har sjekka alle kontakter og smørt med CRC 666

Kan det være at termostaten i motoren hindrer sirkulasjon (om motoren er med i sløyfa da..)?

Ingen forskjell om jeg bypaser motor eller ikke

Det høres ut som om pumpa ikke går i det hele tatt siden den slår seg av så raskt.

Går den ned på lav effekt før den stopper?

Hva skjer hvis du forsøker å starte den umiddelbart etter at motoren har startet, altså mens kjølevannet fremdeles er kaldt?

Hva skjer hvis du forsøker å starte når kjølevannet er varmt og med motor stoppet?

Har ikke prøvd og starte den umiddelbart etter at motoren har stoppet, men når jeg starter varmeren når kjølevannet er varmt, etter at motoren er stoppet virker alt ok.

Er det en kjørevarmer eller en komplett varmer du har? Hører du at brenneren starter?

Det er jo rart at verkstedet ikke fant ut at pumpen var så dårlig at den ikke klarer å sirkulere.

Har en slik selv , D5W SC, med fjernkontroll. Fantastisk varmer.

Anlegget er koblet til VV bereder og to separate defroster vifter, har mulighet for å bypase motoren. Ved kaldt kjølevann hører jeg først at vannpumpa begynner og gå, så starter brenneren etter ca 1min for så og gå i 2-3 min, etter dette stopper brenneren, men vannpumpa går i ca 5 min før alt stopper opp. Redigert av Haakon (see edit history)

Min Eberspächer var plundrete.

Ville bare starte når motoren gikk.

Sto motor stoppet den som du antyder uten å tenne etter noen minutt.

Oppdaget også etterhvert at den var vansklig å få liv i på den ene banken(forbruk), selv når motoren gikk.

Etter bytte av forbruks bank starter den nå som ett skudd, selv uten at motoren går. Lager også mye mindre røyk under oppstart (røkte mye før)

Målte aldri spenningen over selve varmeren, så jeg vet ikke hva den indikerte dog.

På varmneren min er det ingen sammenheng mellom varmeren og kjølevann, så det hadde garantert ikke innvirkning hos meg. Mulig du har vannbåren varmedistibusjon på din varmer, men det kan jo også tenkes at når du stopper motoren så er batteriene litt mer toppladet enn ellers, at det er der sammenhengen ligger ?

Mitt tips er å sjekke mer rundt spenning ihvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

12.4v ved varmeren, ifølge instruksjonboka skal varmeren gå på spenning mellom 9 og 16v

Mål spenningen direkte på varmeren MENS den holder på å starte. Kanskje du får deg en liten overraskelse......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har du varmeren høyt plassert slik at du får luftlomme i varmeren?

Du nevner ikke om du har en kjørevarmer eller en komplett varmer...

Kjørevarmer har rør på toppen, mens komplett varmer har et sort plastdeksel på toppen og røruttak på siden. Har feilen oppstått plutselig, eller er det nymontert?

Hadde årsaken vært lav spenning ville varmeren gitt feilkode på dette.

Tipper to muligheter:

Pumpa setter seg når den er kald. (Det var derfor jeg lurte på hva som skjedde hvis du starter varmeren samtidig med motoren, mens kjølevannet er kaldt).

Luftlomme er også en mulighet, men jeg tror dette er mindre sannsynlig hvis varmeren fungerer normalt når vannet er varmt.

Mål spenningen direkte på varmeren MENS den holder på å starte. Kanskje du får deg en liten overraskelse......

Skal prøve det, men synest dette er rart da det bare er ca 1 m kabel mellom batteri (redtop) og varmer. Varmeren starter som normalt, men stopper mest trolig av overoppheting.

Har du varmeren høyt plassert slik at du får luftlomme i varmeren?

Du nevner ikke om du har en kjørevarmer eller en komplett varmer...

Kjørevarmer har rør på toppen, mens komplett varmer har et sort plastdeksel på toppen og røruttak på siden. Har feilen oppstått plutselig, eller er det nymontert?

Varmeren er montert ca 50 cm over motor og VV bereder, i samme høyde som defroster nr 1 og ca 50 cm under defroster nr 2. Sløyfa ser slik ut: 1. motor (som kan bypases) 2. Dieselvarmer 3. defroster 1 4.defroster 2 5 VV bereder. Varmeren har sort plastdeksel på toppen og rørutak på siden. Har bare hatt båten i ca 1 måned og feilen har vert der siden det (forige eier hadde selvfølgelig ikke denne feilen :crazy: ) Jeg tror mest trolig at det er en luftlomme som skaper problemer, har derfor bestilt meg ei ekstra sirkulasjonspumpe for å se om det kan hjelpe, hvor er beste plassen og montere denne på? :confused: Redigert av Haakon (see edit history)

Hadde årsaken vært lav spenning ville varmeren gitt feilkode på dette.

Tipper to muligheter:

Pumpa setter seg når den er kald. (Det var derfor jeg lurte på hva som skjedde hvis du starter varmeren samtidig med motoren, mens kjølevannet er kaldt).

Luftlomme er også en mulighet, men jeg tror dette er mindre sannsynlig hvis varmeren fungerer normalt når vannet er varmt.

Prøvde i dag og starte varmeren rett etter at jeg hadde startet motoren, da virker den ok, på meg virker det som om den trenger litt ekstra sirkulasjon for å komme igang. Stoppet motoren etter fem minutt. Varmeren gikk da i to timer uten problemer.

Sløyfa ser slik ut: 1. motor (som kan bypases) 2. Dieselvarmer 3. defroster 1 4.defroster 2 5 VV bereder.

Bare en kommentar til dette, berederen må kobles nærmest varmeren, ikke etter defrosterne.

Er det slik å forstå at du ikke har radiatorer, men bare defrostere? Må da føre til et astronomisk strømforbruk?

Jeg tror mest trolig at det er en luftlomme som skaper problemer, har derfor bestilt meg ei ekstra sirkulasjonspumpe for å se om det kan hjelpe, hvor er beste plassen og montere denne på? :confused:

Lavest mulig i systemet. Men jeg synes ikke det er noen god løsning, en pumpe vil øke strømforbruket ytterligere.

Skulle problemet være luftlomme er det bedre å flytte varmeren til et lavere punkt.

Hvis man bruker gjennomsiktige armerte slanger kan man se om det er luft i systemet.

Hei,

Har en annen varmer en deg(Ardic 091) men hadde samme problemet. Satte inn en ekstra sirkulasjonspumpe og problemet var nesten løst, satte så på en bypass kran på varmtvanstanken pga mindre rørdiameter gjennom denne, og problemet ble løst. (Har muligens lengre kjøleslange en deg da jeg har 3 defrostere og en radiator.

Har slitt flere ganger med dette. Er nokså sikker på at du har luft i systemet. Har symtomer på det. Pumpen er så svak at den ikke klarer å pumpe ut luft i systemet. Jeg hadde en slange som gikk til fremre defroster, høydeforskjell var kun på 10 cm, men slangen gikk opp og ned ca 60cm. Den klarte ikke å pumpe igjennom, prøvde også koble av slangen, slik at returen gikk rett i en bøtte, men det hjalp ikke.

Hei,

Har en annen varmer en deg(Ardic 091) men hadde samme problemet. Satte inn en ekstra sirkulasjonspumpe og problemet var nesten løst, satte så på en bypass kran på varmtvanstanken pga mindre rørdiameter gjennom denne, og problemet ble løst. (Har muligens lengre kjøleslange en deg da jeg har 3 defrostere og en radiator.

Jeg har løst det med 2 paralelle sløyfer, så får en dele motstanden på 2 sløyfer.

På toppen av varmeren er det en lufte-skrue. Åpne denne noe for å se om det kommer ut vann. Gjør det ikke det ligger vann-pumpa i en luft-lomme og får ikke tak i vannet. Du kan også pumpe på en vannslange når du starter varmeren, og se om det hjelper. Høres ut som du har mye vann å sirkulere på, og tror nok også det vil kunne hjelpe på med en ekstra pumpe. Særlig hvis du også har mye opp- og ned-bakker på kursen din. Kan du flytte varmeren noe lavere vil det også hjelpe på. Varmvannet vil jo presse oppover hele tiden. Varmeren må ikke stå på toppen av en sløyfe.

På toppen av varmeren er det en lufte-skrue. Åpne denne noe for å se om det kommer ut vann. Gjør det ikke det ligger vann-pumpa i en luft-lomme og får ikke tak i vannet. Du kan også pumpe på en vannslange når du starter varmeren, og se om det hjelper. Høres ut som du har mye vann å sirkulere på, og tror nok også det vil kunne hjelpe på med en ekstra pumpe. Særlig hvis du også har mye opp- og ned-bakker på kursen din. Kan du flytte varmeren noe lavere vil det også hjelpe på. Varmvannet vil jo presse oppover hele tiden. Varmeren må ikke stå på toppen av en sløyfe.

Har prøvd lufteskruen, men her kommer det ikke luft, får vente og se hvordan det virker når jeg får innstalert ei ekstra sirkulasjonspumpe, satser på og instalere denne på det laveste punktet da det er svært vanskelig og få plassere varmeren på det laveste punktet i vannsløyfen. Er klar over at to defrosterer trekker mye strøm, men det er bare den ene som i hovedsak brukes, skal til og montere inn et agregat for slippe og gå tom for strøm. Takker ellers for mange gode svar :cheers:
  • 1 måned senere...

Jeg tror mest trolig at det er en luftlomme som skaper problemer, har derfor bestilt meg ei ekstra sirkulasjonspumpe for å se om det kan hjelpe, hvor er beste plassen og montere denne på? :confused:

Hjalp en ekstra sirkulasjonspumpe på problemet ditt? Hvilken pumpe valgte du? Jeg har samme vannvarmer som deg og sliter med samme problem. Varmer + pumpe er montert lavt, men klarer ikke pumpe vannet gjennom hele systemet. (5 radiatorer og opptil 1.5 meter høydeforskjell)..

• 5 måneder senere...

Hadde helt glemt av å komme med tilbakemelding på dette problemet: Årsaken til at vanvarmeren ikke virket var luft i systemet, på en plass var vannsløyfa over ekspansjonstanken på motoren og her danna det seg ei luftlomme som igjen stoppa vannsirkulasjonen. Løsninga ble å sette inn en ekstra ekspansjonstank på det høyeste punktet, etter dette fungerte alt perfekt :yesnod: Kobla også om slik at VV tanken ble først i sløyfa (etter forslag fra Ingar), så nå er nesten vannet for varmt (redd for at ungene skal skolde seg). Satte også inn en ekstra sirkulasjonspumpe, uten merkbar forbedring, det virker som vannvarmeren alene ikke har noe problemer med å sirkulere vannet nå når jeg fikk optimalisert systemet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...