Hakkannen
runjon skrev for 4 timer siden:Båten er bygd i lerk på eikespant. Det er også noe mahogni inredning. Har noen erfaring med hva som er best: Owatrol, Jotun eller Respect olje på trebåt?
Etter skraping og pussing; impregnering med penetrerende olje (ala D1 eller Clipper 1). For mahogniens del kan det være pent å beise denne med en mahognybeis (f.eks. Herdins) før impregnering, da unngår du at mahognien blir så fort gul i sola.
Har ikke vært borti Respect som oljeprodukt, men har brukt litt Owatrol D1/D2 og Jotun Clipper 1/2. Felles for disse er at 1’en er en tyntflytende og impregnerende olje, altså beregnet på å trenge inn i selve trevirket og fylle opp treets celler til virket er mettet. Mens 2’ en er en form for myk oljelakk (ja, det står gjerne «herdende olje» på boksen, men det er en lakk) som du kan dekke over 1’en med noen strøk slik at 1’en beholdes i virket og ikke vaskes ut av regn, sjøvann og ytre påkjenning. Med andre ord er det for et lettere framtidig vedlikehold vesentlig å forsegle med 2’en i systemet du velger, selv om man gjerne skulle foretrekke den fine silkematte følelsen 1’en alene gir. Klart, man kan legge seg på å bruke 1’en alene, men da må man belage seg på relativt hyppig vedlikehold i form av jevnlig oljing, litt avhengig av hvor du befinner deg i landet. F.eks. her jeg bor (Rogaland) regner det så mye at både D1 og Clipper 1 raskt blir vasket ut om man ikke er påpasselig å fylle på med jevne mellomrom.
Når det gjelder forskjellen på Owatrol og Jotun sine produkter akkurat der, de oppfører seg relativt likt og har lignende levetid. Selv foretrekker jeg nok gjerne Owatrol sin variant av 2’en da jeg opplever denne noe mer elastisk og at den dermed lever mer med treet. Ikke det at jeg har opplevd så mye oppsprekking med Clipper 2, men selv foretrekker jeg mykere lakker som beholder glansen og hinna lengre framfor lakker som tåler mer mekanisk slitasje (er lat og ønsker ikke mer vedlikehold enn nødvendig). Clipper 2 er nok noe bedre mot mekanisk slitasje framfor Owatrol D2, så den tåler dermed bedre tråkk og fenderslitasje. Men likevel; felles for begge disse to er at de er forholdsvis myke, dermed er de ikke beregnet på å brukes der du forventer mye mekanisk slitasje, da kan du heller bruke f.eks. Ravilakk eller hardere lakker fra Epifanes.