Jump to content

Help til valg av havnekalesje Tradetex vs Lightex

presenningen82

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av havnekalesje fra Hansen Protection (på mal) til båten, men sliter med å velge mellom Tradetex og Lightex. Her er det jeg finner om de forskjellige:

Sitat

Tradtex

100 % Polyacryl-dralon

Stoffet er spinndysefarget, noe som resulterer i at duken blir gjennomfarget. Det gir god fargeekthet.

Acrylduken er særdeles værbestandig og motstandsdyktig mot råte, insekter, sur nedbør og måkeskitt. Den krymper minimalt.

I tillegg er den impregnert utvendig mot vann, smuss, olje etc. Kalesjen er sydd. Det vil si at det er flere tusen nålestikk gjennom duken, som gir mulighet for små lekkasjer.

Vi syr med bomullsomspunnet polyestertråd der bomullen sveller i stikkhullene og tetter ved fukt.

Denne prosessen kan ta noe tid, og en ny kalesje kan derfor lekke litt den første tiden.

Lightex duk

100 % polyester, innside belagt med polyurethan

Den moderne, lette kalesjeduken er belagt innvendig med polyurethan.

Duken har lav vekt og er enkel å pakke sammen.

På yttersiden har den en overflatebehandling som gjør den motstandsdyktig mot sur nedbør og måkeskitt.

Kalesjer i denne duken er tapet etter at de er sydd, og vil derfor ikke ha behov for å trutne.

Hva anbefaler dere? Har greit med plass i båten så jeg ser ikke store fordeler med Lightex sånn sett. Prismessig koster Lightex ca 1000kr mer.

Vi haadde Askeladden 605 explorer med lightex havnekalesje veldig praktisk og enkel og rask å legge sammen når vi skulle ut med båten. Tok også liten plass. 

Det gjorde at vi sparte bruk av hovedkalesjen til de gangene det ble dårlig vær på tur. Den var i samme stoff og fungerte også bra.

Hilsen

Lurvetass

Guest Thostr

Jeg ville ha valgt akrylstoffet, dette ser ut fra beskrivelsen ut som samme stoff som Sunbrella. Overlegent ift farge-ekthet, uv-beskyttelse  osv. Eneste ulempen er at det er sårbart for mekanisk slitasje dvs det er viktig å forhindre at stoffet rubber mot noe. Og det er ofte dyrt.

Har Lightex i kalesjer og samme bruksmønster som @lurvetass.

Fungerer greit, men etter overnatting i båt ble det kondens på innersiden.

Erfaring med marine-blå havnekalesje er at den har levtid på ca 5-7år. Da er den gjerne godt falmet og sømmene råtner.

Når den begynner å lekke er det omtrent umulig å impregnere for å forlenge levetid.

Eneste jeg fant med hjelp av forumet er biltemas silikonholdige impregnering.

Når det begynner å lekke etter 6-7 år er det End-of-life.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Guest Thostr
3 hours ago, Jens_P said:

Erfaring med marine-blå havnekalesje er at den har levtid på ca 5-7år. Da er den gjerne godt falmet og sømmene råtner.

Ja, og med TLC(1) så kan den vare betydelig lengre. Spesifikt ved bruk av uv-beskytter f.eks 303 'aerospace protectant', samt at man syr opp sømmene når de ryker (er som oftest brukt polyester-tråd og den har vesentlig kortere levetid enn akrylstoff ihvertfall).

TLC - Tender Love & Care

Har hatt blå lightex tidligere, det kommer ikke til å skje igjen. Synlig falming etter 4-5 måneder. Etter 3 år var kalesjen mer grønnaktig enn blå. Tok det opp med Hansen straks jeg så hvilken vei det bar. Kun ansvarsfraskrivelser og byråkrati. Kommer aldri til å handle der igjen. Tradtex har jeg Ikke erfaring med, forhåpentlig bedre kvalitet enn Lightex. Uansett ikke fornøyd med kundeservicen til det firmaet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...