Jump to content

Kan raymarine axiom bruke eksisterende svinger


nor star 290..

Recommended Posts

nor star 290.. skrev for 2 timer siden:

Har en C plotter på fly som også bruker ekkolodd. Hva med denne? Kan den kobles via axiom da?

Hvis det hele er koblet sammen med NMEA2000 så vil du jo få dybde på nettverket. Men nok ikke noe bilde av bunn nei. Men trangs det på fly?

 

Har sjøl en Axiom å en Garmin i tillegg. får dybden opp på Garmin via nmea2000. svinger er koblet til Axiom.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 6 minutter siden:

Hvis det hele er koblet sammen med NMEA2000 så vil du jo få dybde på nettverket. Men nok ikke noe bilde av bunn nei. Men trangs det på fly?

 

Har sjøl en Axiom å en Garmin i tillegg. får dybden opp på Garmin via nmea2000. svinger er koblet til Axiom.

Det er da ikke ekkoloddsvinger som gir deg dybde, den kan ikke sende på NMEA 2000, om du ikke har DST 810. Men du har kanskje ett ST60 instrument der, som har egne dybdegiver? 

NMEA deler alt som er i nettverket,  men ekkoloddsvinger som trådstarter har er ikke i NMEA 2000, og kan således ikke deles der.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Benji skrev 3 minutter siden:

Det er da ikke ekkoloddsvinger som gir deg dybde, den kan ikke sende på NMEA 2000, om du ikke har DST 810. Men du har kanskje ett ST60 instrument der, som har egne dybdegiver? 

NMEA deler alt som er i nettverket,  men ekkoloddsvinger som trådstarter har er ikke i NMEA 2000, og kan således ikke deles der.

Har en helt vanlig standard gjennomgående svinger(P79 mistenker jeg) som er koblet til Axiom som jeg skrev. Siden alt av elektronikk ombord er koblet mot nmea2000, så vil axiom sende ut dybde til nettverket. du vil da få opp dybde på de enheter som er på nettverket.

Ellers får en jo også svinger som kobles direkte på nmea 2000 nettverk, men disse koster vel 4000+

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 17 minutter siden:

Da kobler du begge plotter på nmea2000 nettverket. så bør du få dybden på fly også.

 

Trådstarter har en C80, og ønsker å bytte til en Axiom, og beholde en C80 på fly.

 

C serien har ikke innebygd ekkoloddmodul, men bruker en modul som heter DSM....

Når han setter inn Axiom kan han med overgangskabel få giver som var koblet til DSM/C80 på Axiom, men vil ikke få dette opp på C80 på FB.

 

C80 har ikke NMEA 2000, og de deler ikke data fra svinger. 

 

Om han har 2 x Axiom så deler de fremdeles ikke dybde fra ekkoloddgiver via/på NMEA 2000, men via Raynett kabelen som skal mellom de to.

 

 

 

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Benji skrev 1 minutt siden:

 

Trådstarter har en C80, og ønsker å bytte til en Axiom, og beholde en C80 på fly.

 

C serien har ikke innebygd ekkoloddmodul, men bruker en modul som heter DSM....

Når han setter in. Axiom kan han med overgangskabel få giver som var koblet tik DSM/C80 på Axiom, men vil ikke få dette opp på C80 på FB.

 

C80 har ikke NMEA 2000, og de deler ikke data fra svinger. 

 

Om ham har 2 x Axiom så deler de fremdeles ikke dybde fra ekkoloddgiver via/på NMEA 2000, men via Raynett kabelen som skal mellom de to.

 

 

 

Om C80 ikke kan brukes med NMEA2000, så kan den vel brukes med Seatalk ng og da dele dybden.

 

Men hos meg deles nu engang dybde via nmea2000 mellom Axiom å garmin.

 

Men en må være obs på at Axiom selges både med å uten ekkoloddsmodul innbygget.

Ser det ofte er tilbud på de uten ekkolodd.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 7 minutter siden:

Om C80 ikke kan brukes med NMEA2000, så kan den vel brukes med Seatalk ng og da dele dybden.

 

Men hos meg deles nu engang dybde via nmea2000 mellom Axiom å garmin.

 

Men en må være obs på at Axiom selges både med å uten ekkoloddsmodul innbygget.

Ser det ofte er tilbud på de uten ekkolodd.

 

Ja det kan det, men da har du ikke en ekkoloddsvinger som gir deg dybdedata, men til eksempel en giver fra Raymarine som til eksempel ST60 instrument - da er det koblet via SeaTalk, og det er en utgave av NMEA - du har da trolig ett konerterkit fra Raymarine ombord - E22158

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Benji skrev 9 minutter siden:

 

Ja det kan det, men da har du ikke en ekkoloddsvinger som gir deg dybdedata, men til eksempel en giver fra Raymarine som til eksempel ST60 instrument - da er det koblet via SeaTalk, og det er en utgave av NMEA - du har da trolig ett konerterkit fra Raymarine ombord - E22158

Har nmea2000 nettverk hvor  Garmin plotter/autopilot/AIS er. Har kun den ene Axiom å en ny wifi radar intet annet fra raymarine ombord i båten. Axiom ble koblet til nmea med de kabler som kom med axiom. ikke kjøpt noen konverter eller andre dingser. Men lå flere forskjellige kabler/overganger i esken som ikke ble brukt.

Radar er kun forbunnet med wifi, så den er helt uten for det kablede nettverk.

 

Men ser nu C80 er av typen nesten stein gammel. så ja da har vel den en del begrensninger ja. Trodde den var av nyere type. Hadde vel noe tilsvarende 65 et eller annet sjøl i en skjærgårdsjeep tidligere for mange år siden, å den hadde vel lite muligheter i forhold til moderne utstyr.

 

Men er C80 så gammel, så er det vel uansett ikke noe å bruke masse penger på å gjøre kompatibel med Axiom. 

Er vel kanskje en mulighet og koble til et nettbrett via wifi å bruke det på fly, da vil en vel kanskje få dybden fra Axiom.

Men har ikke sjøl sjekket hvordan dette fungere med speiling av hoved enhet.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Swingswong skrev 34 minutter siden:

C80 støtter NMEA2000 sier annonsen jeg fant på nett. Axiom sender dybde ut via NMEA2000. Min autopilot er ikke koblet via raynet, kun NMEA2000. Dybden kommer opp der. 
 

 

Lurer litt på hvordan autopilot kom inn her, langt fra hva trådstarter begynte med.

Raynett er kabel som brukes mellom to Raymarine plottere, som skal kobles sammen, da må de ha samme software for å kunne prate sammen.

Svinger til en C80 som trådstarter ønsker å bytte ut kan med overgangskabel brukes på en Axiom,  men man kan ikke få signaler fra ekkoloddsvinger over til en C80 som han ønsket å ha på flybridge. 

 

Må vi ikke forveksle data for dybde, og ekkoloddsvinger. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Benji skrev 1 minutt siden:

 

Lurer litt på hvordan autopilot kom inn her, langt fra hva trådstarter begynte med.

Raynett er kabel som brukes mellom to Raymarine plottere, som skal kobles sammen, da må de ha samme software for å kunne prate sammen.

Svinger til en C80 som trådstarter ønsker å bytte ut kan med overgangskabel brukes på en Axiom,  men man kan ikke få signaler fra ekkoloddsvinger over til en C80 som han ønsket å ha på flybridge. 

 

Må vi ikke forveksle data for dybde, og ekkoloddsvinger. 

 

husk jeg skrev at jeg kun fikk over dybde å ikke ekkolodds info som bunnbilde osv.

Å alt TS vil ha over er dybden.

Jeg bryr meg sjøl lite om selve ekkolodds bildet. Ser kun på dybden i forbindelse med kjøring nærme land eller skjær/holmer. Skal en ikke fiske, så er jo dybde alt en trenger.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 1 minutt siden:

husk jeg skrev at jeg kun fikk over dybde å ikke ekkolodds info som bunnbilde osv.

Å alt TS vil ha over er dybden.

Jeg bryr meg sjøl lite om selve ekkolodds bildet. Ser kun på dybden i forbindelse med kjøring nærme land eller skjær/holmer. Skal en ikke fiske, så er jo dybde alt en trenger.

 

Ikke sant, og da er vi tilbake til, ut fra hva han har og ønsker å skaffe,  går ikke opp mot C80.  De data ham får fra dagens svinger, den er koblet til en ekkoloddmodul som heter DSM... så gir den ikke data videre til NMEA2000 selv om den kobles til Axiom med overgangskabel A80490 eller A80489, husker ikke rett nr i farta. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Benji skrev 56 minutter siden:

 

Lurer litt på hvordan autopilot kom inn her, langt fra hva trådstarter begynte med.

Raynett er kabel som brukes mellom to Raymarine plottere, som skal kobles sammen, da må de ha samme software for å kunne prate sammen.

Svinger til en C80 som trådstarter ønsker å bytte ut kan med overgangskabel brukes på en Axiom,  men man kan ikke få signaler fra ekkoloddsvinger over til en C80 som han ønsket å ha på flybridge. 

 

Må vi ikke forveksle data for dybde, og ekkoloddsvinger. 

 

Kun for å presisere at autopilot kommuniserer over NMEA og at dybden vises der. Altså dybde sendes over NMEA fra Axiom. 

Link to post

Må rette meg litt her. 
har nå sett igjennom hvordan ting er koblet. Etter hva jeg kan se er ekkolodd og autopilot koblet sammen via Autohelmsystemet og har nmea0183 koblinger så vidt jeg kan se. Vhf er også via nmea0183. Men ser det er koblet eller rettere sagt surret sammen ledninger og koblet inn på en seatalk inngang på c80 plotter. 
Etter hva jeg skjønner så trenger jeg og konvertere fra nmea0183 til seatalk ng. For å få info på axiom. Men er seatalk og nmea0183 samme signaler bare forskjelllige plugger??

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...