Jump to content

Båtlivet over…?

Tranen2

Recommended Posts

Er båtlivet slik vi kjenner det snart over? Med vanvittige drivstoffpriser og snart forbud mot å bruke fossilt brennstoff. Hva er igjen da - seilbåt med elektromotor…?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Dette, eller ihvertfall prisene, har vært diskutert for litt siden. Her er tråden 

Konklusjonen var vel at sammenlignet med de øvrige utgiftene rundt båt så utgjorde ikke drivstoffprisene så mye..

Når det gjelder forbud mot fossilt brennstoff så vil tiden vise, men personlig holder jeg en knapp på at det blir en stund til ennå..

Tranen2 skrev 35 minutter siden:

Er båtlivet slik vi kjenner det snart over? Med vanvittige drivstoffpriser og snart forbud mot å bruke fossilt brennstoff. Hva er igjen da - seilbåt med elektromotor…?

Slapp av, dette ordner seg i lønnsoppgjøret. Forventer 10-12% påslag i år!

Alle skal få! 

Alle skal med!

Alle sin tur! ????

Jeg sparer der jeg kan til sommerens destinasjoner. Vet det vil koste mer, ikke bare dieselen, men alt annet også. Om det ikke går bra, går det nok over. Båten ble klar til sjøsetting nå i helgen, så håper på bølgeskvulp neste helg. God båtsommer !

Er vel muligens over for de som har strekt strikken økonomisk allerede og kjører belånt fjordplog med doble maskiner og aggregat som må dure og gå hele døgnet for å holde isbitmaskinen i gang. 
Gjetter på okkupering av gjestehavner for å spare drivstoff. og firstprice champagnebrus i konjakkglasset på flybridgen for å holde fasaden ved like. 

Båter med høyt forbruk blir vel ikke det letteste og få solgt heller, så har man belånt skute som man ikke har råd til å bruke og heller ikke får solgt så kan det vel bli en litt kjiip sommer. 

For de med seilbåt og en gammel  jernklump under dekk som bruker 1.5 liter i timen på full pupp, og som går på brukt frityrolje og parafin + diesel så er det vel bisniss as usual. 

Personlig er min største bekymring  prisen på pils.

Om båtlivet er over, så får man kjøpe robåt, seilbåt, kano eller kajakk, så er det nok mulig å komme seg ut i en vik å få grilla en pølse. Det er kjekt det også :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

At det blir noe forbud mot fossilt brennstoff, det kan vi drite i så lenge de får 30kr literen for dinosaurene sine. 
Ingenting fjerner et problem fortere enn å gjøre det til en inntekt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Tranen2 skrev for 11 timer siden:

Tror ikke du skal bekymre deg for noe snarlig forbud mot fossilt brennstoff..

Akkurat nå får jo både våre, og andres politikere se viktigheten av videre oljeproduksjon...

Situasjonen har jo vekket dem opp fra drømmerier om en uendelig strøm med grønn energi ...

Oljeprisen vil nok også falle igjen på sikt...masse industri i verden vil ikke være løndomm med disse oljeprisene...

Hilsen Pensjonert Oljearbeider...???

Hva snakker du om??   båtliv og gleden ved sjøen trenger man ikke rare ruppen til for å nyte!   For min del vil båtlivet bli akkurat det samme som tidligere! om bensinprisen stiger til 50kr/l vil jeg bruke båten like mye uansett! har råd til det

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Blir det færre hekkbølge-ploger mellom holmer og skjær, og flere cabincrusere i 5 kn i skjærgården så lever jeg godt med det. Tror trådstarter har en snever oppfatning av begrepet ‘båtliv’. Mye båtliv som er uavhengig av pumpepris på biodiesel.

Utenkelig med et forbud på drivstoff.

At det blir dyrt er derimot ikke overraskende, det har vært underinvesteringer lenge og div. stimuluspakker har gjort sitt for å prime grunnen for heftig inflasjon.

Hvis vi får færre båter som ploger fjorden i 30 knop passer det meg utmerket. Eneste problemet for oss i seilbåter er at vi må sørge for å bestille båtplass enda lengre tid på forhånd - men det er vi egentlig vant med fra i fjor. De av oss som har båt for å være på sjøen og ønsker å ankomme havn så sent som mulig er egentlig nødt til å kunne bestille plass de dagene vi ikke ligger i frihavn - alt annet blir jo fylt opp av de som ankommer havnene rundt 12.

Redigert av Havelle (see edit history)

Helt enig Morten. Klart vi får en flott sommer på sjøen i år også. Er jo ikke nødvendig å peise på til Lofoten for å nyte sommeren. Blir jo ikke så mange fantastiske "selfier" men who Care. Vårstemning i Trlag idag. Og strømmen er nesten gratis... 

Båtlivet blir nok ikke over for min del. Og drivstoff trenger ikke være fossilt. Men lysten på svær båt med to store motorer har vel aldri vært mindre enn nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det vil nok svi for båteiere med store motorer som skal kjapt frem, men med moderat forbruk blir ikke differansen allverden. Noen tusenlapper ekstra på en ferietur. Det er sure penger, men nå er Europa i en litt ekstraordinær situasjon for tiden. Tror ikke det bare er fritidsbåteierne som kommer til å merke dette. Alle matvarer kommer til å gå drastisk opp i pris som følge av høye transportkostnader, pluss redusert produksjon av korn i Ukraina. Om økonomisk krigføring er alternativet til ekte krigføring mot Putin, betaler jeg gledelig litt ekstra en periode.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Okkaby skrev for 4 timer siden:

Billig øl i Danmark, å mulighet for greit priset grønn diesel. Så tenker turen i år går som tiltenkt, samme hva diesel prisen ender på.

Og du må jo teste motoren litt også når du først har ny motor og en båt som går greit i plan. :giggle:

For min del, ved en dieselpris over kr 20/ liter, vil jeg nok i ennå større grad gå i 6-7 knops fart. Men så er jeg så heldig at jeg er "midt i skjærgården" bare noen hundre meter fra båtplassen. Fleste av våre turer i fjor gikk inn i Nidelva, for jeg har 5 badeglade i familien som liker varmt vann. I elva er det 5 knop som gjelder...

Ved en dieselpris på 20-30 kr vil vi nok her på Sørlandet merke at det blir mindre fart på sjøen, og sannsynligvis færre turister, men jeg har magefølelsen av at det ikke vil stoppe så mange fra å komme.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Blir mer forflytning i skrogfart eller lavere, heldigvis er mesteparten av mitt båtbruk i dorgehastigeheter mellom 2 og 3 knop. Hvis jeg skal ha lengre forflytninger for å komme til området jeg skal fiske så går det 75-80% mindre drivstoff med båten på tilhenger enn i plan.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...