Jump to content

Båtlivet over…?

Tranen2

Recommended Posts

Tranen2 skrev for 19 timer siden:

Er båtlivet slik vi kjenner det snart over? Med vanvittige drivstoffpriser og snart forbud mot å bruke fossilt brennstoff. Hva er igjen da - seilbåt med elektromotor…?

En vakker julikveld, med en ankerdram i hånda, skal "vi" skue utover de stille holmene og huske å felle en tåre for Tranen2s fuel-spesifikke båtliv. Den lot seg dessverre ikke tilpasse, og med det var visst Tranen2s båtliv over.

Grønnskollingen skrev 4 minutter siden:

En vakker julikveld, med en ankerdram i hånda, skal "vi" skue utover de stille holmene og huske å felle en tåre for Tranen2s fuel-spesifikke båtliv. Den lot seg dessverre ikke tilpasse, og med det var visst Tranen2s båtliv over.

Jau, om man bukker under av 7kr literen ekstra, så tør jeg påstå man levde på grensen fra før, eller er litt for fin på hva som defineres som båtliv :=) Griller en pølse til minne. 

Amen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Lykken1 skrev for 4 timer siden:

Maks 3år så er vi kvitt AP.  Bruk stemmeretten så blir det bedre for folk flest. 

Folk med stemmerett har denne gangen heldigvis i større grad valgt det som faktisk er best for både folk fles og klima ;)

Det som er synd er at de som virkelig ploger verst er nok de med så mye penger at de ikke merker prisøkningen.

Taskeladden skrev for 3 timer siden:

Jau, om man bukker under av 7kr literen ekstra, så tør jeg påstå man levde på grensen fra før,

Ville tro det var flere som ikke syntes det er verdt kostnadene lenger enn de som må gi seg fordi grensen er nådd.
For egen del så kommer nok båten til å bli lite brukt i år.
Riktig nok ikke pga drivstoffprisene men pga været.
Det kommer ikke to år med bra sommervær og jeg gidder ikke sitte under kalasjen å sture i ferien,

Maika skrev 1 time siden:

Folk med stemmerett har denne gangen heldigvis i større grad valgt det som faktisk er best for både folk fles og klima ;)

Forunderlig nok er dette en ønsket utvikling i store deler av den vestlige verden. Og konsensus om at det har vært lurt har også vært stor.

At dyrtid og energiavhengighet til Russland er et resultat av klimapolitikken som føres i Europa og USA er åpenbart. Den er også en fundamental forutsetning for at Putin kan gjøre som han gjør i Ukraina, fordi Europa ved å fortsette å kjøpe Russisk olje gass finansierer krigen som pågår der.

Jeg blir faktisk provosert av at noen mener krig i Europa, og gallopperende inflasjon er best for folk flest og klima!

Klima lar seg uansett ikke stemme over, og avgjøres i veldig liten grad av å flytte all verdens produksjon ut av Europa.

Redigert av Havarita (see edit history)
Maika skrev for 8 timer siden:

Du sier altså at folk som har stemt på dagens regjering er skyld i Putins mord på Ukrainere…

Tenker det er helt greit at politikk ikke skal diskuteres her. 

Det går bedre om du leser hva jeg skriver.

Ansvaret for krigen er Putins alene.

Men den hadde ikke vært mulig uten at Europa hadde gjort seg avhengige av Russisk olje og gass. Det kommer som et resultat av energi og klimapolitikken som Europa har ført de siste 20 år, og som alle regjeringer i Norge i samme perioden har støttet opp om.

Ser oljeprisen tangerer 100 dollar nå, så den har gått ned betydelig de siste dagene. Samtidig antydes det at det er fremgang i fredsforhandlingene i Ukraina.

Er vi heldige, vil oljeprisen normalisere seg før båtsesongen. Så blir det spennende å se om oljeselskapene er like interessert i å redusere pumpeprisen like kjapt som de setter den opp.

Det er besynderlig at en brå prisoppgang på råolje gir umiddelbart utslag i bensin- og dieselprisen i pumpene. Visste ikke at det var så kort vei fra oljebrønnen til bensinstasjonen... :crazy:

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Det er besynderlig at en brå prisoppgang på råolje gir umiddelbart utslag i bensin- og dieselprisen i pumpene. Visste ikke at det var så kort vei fra oljebrønnen til bensinstasjonen... :crazy:

Den korte "veien" blir mye lengre når olje prisen faller, og bensinprisene skal ned igjen...:wink:

Code0 skrev On 14.3.2022 at 8.56:

Mye båtliv som er uavhengig av pumpepris på biodiesel.

Mane gode minner fra 70 åra 17 fot og 2,5HK og telt i land.

Det som ødela det var noen altfor varme helger så smøret fløt i kjøleboksen og søndagsmiddagen måtte spises til lunsj lørdag. neste åt ble det båt med kjøleskap.

pipe skrev for 12 timer siden:

Det kommer ikke to år med bra sommervær og jeg gidder ikke sitte under kalasjen å sture i ferien,

Feil båt, få båt uten kalesje, herlig å høre regnet tromme på taket. 

Et tips fra den gangen  jeg var i samme situasjon, kjøp et par fjøs lykter de gjorde susen og la det tromme på kalesjen. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Havarita skrev for 2 timer siden:

I 2014 var oljeprisen høyere enn nå.

Pumpeprisen var likevel lavere.

Det er interessant å observere at Sverige nå ser ut for å innføre støtte og avgiftsreduksjon for å få ned pumpeprisen.

Å hva var kursen på $$ den gang? Tenker den var noe lavere enn nå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Båtlivet blir aldri over

Men båte på sjø og land får vi endringer. De med lave inntekter vil ikke ha økonomi til bil og båt. De rikeste vil alltid ha mulighet til bil og båt om de ønsker. Vi lever jo i et sosialdemokrati,eller gjør vi ikke det?

Taskeladden skrev On 13.3.2022 at 22.53:

Er vel muligens over for de som har strekt strikken økonomisk allerede og kjører belånt fjordplog med doble maskiner og aggregat som må dure og gå hele døgnet for å holde isbitmaskinen i gang. 
Gjetter på okkupering av gjestehavner for å spare drivstoff. og firstprice champagnebrus i konjakkglasset på flybridgen for å holde fasaden ved like. 

Det er noen som holder fordommene sine vedlike ihvertfall ?

Ja,det er helt tydelig. Vi med motorbåt er ikke mye verd hos det miljøriktige seilfolket lenger. Det er bare å slå fast. Vi får leve med skam så lenge vi får fatt i litt diesel. Det jeg er mer spent på,er når kanniballismen slår ut i full blomst. Altså når de går etter sine egne. Det finnes jo visst seilbåter med el-motor. Det må vel være det eneste riktige. Da kan de diskutere størrelse på lensekluten mot antall ampere de har brukt. Om en da har litt eldre Bavaria,med største dieselmotoralternativ,så blir en vel regnet som miljøversting. Blir sikkert mye saklig fordømming fremover. Er faktisk litt lei av å høre om hvor lite diesel enkelte bruker,og hvor de må fortelle det i enhver sammenheng.

La nå bare de med små slamremotorer kose seg med hvor lite diesel de bruker til enhver tid. Vi er da vel noget forskjellige vi båtfolk og ihvertfall når misunnelse slår ut i forsøk på å verbalisere dette. Vi får en flott tid nå utover og det viktigste av alt folkens, det viktigste er ei god helse og evnen til å sette pris på  små ting i hverdagen. 

IMG_20220315_080757.jpg

cosmic skrev 17 minutter siden:

Ja,det er helt tydelig. Vi med motorbåt er ikke mye verd hos det miljøriktige seilfolket lenger. Det er bare å slå fast. Vi får leve med skam så lenge vi får fatt i litt diesel. Det jeg er mer spent på,er når kanniballismen slår ut i full blomst. Altså når de går etter sine egne. Det finnes jo visst seilbåter med el-motor. Det må vel være det eneste riktige. Da kan de diskutere størrelse på lensekluten mot antall ampere de har brukt. Om en da har litt eldre Bavaria,med største dieselmotoralternativ,så blir en vel regnet som miljøversting. Blir sikkert mye saklig fordømming fremover. Er faktisk litt lei av å høre om hvor lite diesel enkelte bruker,og hvor de må fortelle det i enhver sammenheng.

Ironien er til å ta og føle på… Jeg liker det! ?

Punktet hvor motorbåtfolket «…får leve med skam så lenge vi får fatt i litt diesel» er som tatt rett ut av David Copperfield. Sweet! The humanity!!, lissom…

Og den siste setningen var top notch. Skikkelig salt og godt!

Jeg er så idiot at jeg allerede har betalt 5-10 kr ekstra for sånn dærre 2g polar syntetisk diesel laget på flis og avfall fra slakt sånn ca. Så jeg er både forberedt på høy dieselpris og fossilfritt alternativ ?

Bruker kanskje 100-200 liter i sesongen, så skjønner at det svir mer for andre. Men det blir vel kanskje heller til å feriere litt nærmere hjemme i lavere fart for dere med stor motor? De småturene i helg og på ettermiddager er vel her i Oslofjorden ofte såpass korte før man slipper anker at det vel ikke blir så voldsomt mer kostbart. Seil koster også penger forresten, så heeeeelt gratis er ikke vind. Riggdeler koster de også...

God sommer sier jeg til alle, uansett type båt ?

Redigert av willmasta (see edit history)
cosmic skrev 39 minutter siden:

Smugkikker litt på seilbåt selv,grønnskollingen,men det får du holde for deg selv...ikke for å spare diesel,men grunnet høy alder

Lover å ikke si det til noen! 

Etterhvert som vi drar på åra kan det være naturlig å verdsette ferden høyere enn ankomsten til den evige uthavna. 

Verdsetter virkelig turen. Det har jeg alltid gjort.....men akkurat på vei til den evige uthavnen,bør en vel ankomme med tremast og ullseil om en vil ha en god plass. Men i dette racet kan farten og være avgjørende for en god plass. Så får en leve med skammen inn i evigheten når han med trelast og ullseil må gå videre grunnet opptatt. Om det er deg,grønnskollingen jeg kjører forbi og napper den siste plassen fra,skal du få ligge utenpå meg. 

pipe skrev On 14.3.2022 at 21.12:

Riktig nok ikke pga drivstoffprisene men pga været.

Husk at det er super sommer  hvert 4 år. Du husker vel 2018. Jeg har trua!?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...