btt Startet 13.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2022 Hei, noen som har prøvd tynt teppe eller lignende for å ha over kalesje ? Slik at en ikke får ned griset kalesjen ? Eller har noen bedre forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2022 Prøv med sånn grønn netting man har rundt ripsbusken eller morelltreet. Om du spenner det opp kan du også putte noe innunder som holder det litt opp fra kalesjen. Kan se litt "Johan" ut og må av nå du skal utpå, men har en effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2022 Jeg har et par lekeslanger liggende på taket. Hjelper litt. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2022 (redigert) Få tak i en hegre. Er en mannevond jævel som bor i havna her som jeg kaller for messerschmidt'n, og den fores jevnlig. Makan til hissig måkejager har jeg aldri sett, har ikke sett en flekk på noen kalesjer siden den kom hit for ett par år siden. Den ligger igjen noen saftige ruker på bryggene, men de regner bort eller så taes de med hageslangen. Måkene svinger godt utom så ikke gamle messy går på vingene med ladde kanoner, de tør ikke komme innom lenger. Redigert 13.Mars.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kapteinskutelaus Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Jeg har brukt et "lastenett" som brukes til tilhenger f eks. Og 2-3pakker strips som er festet på nettet med strips stilken opp. Slik at jeg får et "piggsvin" det har holdt måkene borte. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Ei stang foran og bak. tre ei sene i mellom og knyt på remser med plastikk tett som beveger seg hele tiden i vinden! Det er det eneste som hjelper. og veldig fort gjort å sette opp, når man er bortte fra båten en stund Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mrmartin123 Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 ha sånn snurre ting oppå toppen. hjelper veldig. har ikke hatt noe møkk på taket etter jeg skaffet meg den Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Jeg har også en sånn måkejager som vist på bildet. Kan bekrefte at den hjelper, men det er lite hjelp når det er vindstille. Og den hjelper ikke mot "bombing" fra lufta. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 mrmartin123 skrev 24 minutter siden: ha sånn snurre ting oppå toppen. hjelper veldig. har ikke hatt noe møkk på taket etter jeg skaffet meg den Beklager, men denne måkejageren har jeg (nesten) ingenting tro på. Ser mange bruker denne i båthavnene her sørpå, men til ingen nytte. Måkene sitter under, eller over, like mye skitt på kalesjene uansett. Er der lite vind så står jo disse stille. Har til og med sett måker som sitter og "stopper" denne konstriksjonen med kroppen, og driter like mye på kalesjen, uansett. Andre bruker plast-ormer, eller noen trer sen/tau over med div. remedier hengende og flakse, til stort sett ingen nytte. Det eneste som vel hjelper er å legge en form for presenning/duk over hele kalesjen, men den må jo bindes godt slik at denne ikke ligger å gnaver på kalesjen, eller blåser av i vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Joda, den hjelper. Men som sagt, det må blåse. For et par år siden glemte jeg å sette den på etter å ha vært på tur ei ukes tid. Etter ei uke var kalesja helt full av måkeskitt. Jeg spylte den rein og satte på måkejageren. Etter det fikk kalesja det mye bedre resten av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Må ha motor på den der. 2000rpm. Klapper til måka så den ikke våkner før til høsten Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Har du båten i havn med andre båter, ber du ledelsen om å få båtplass ved siden av den høyeste båten . Da sitter måkene på fly-kalesja eller targaen på den båten og skiter. Jeg vet av erfaring. Hadde høyest båt på brygga en periode, og det var kun jeg som måtte vaske båten hele tiden.. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Familiesnekke Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Worry II skrev for 23 timer siden: grønn netting man har rundt ripsbusken En stemme til på denne løsningen! Alltid problemer med måkedrit før; ikke etter jeg byttet til bærnetting! Sitér dette innlegget Link to post
Tyrihans Svart 14.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2022 Jeg har benyttet en teleskopstang med sort fuglelignende drage i toppen .Den har holdt min kalesje fri for fugleskitt.Den ble kjøpt på felleskjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2022 Jeg hadde måkejager på båten. I en lett bris gik jageren sakte rundt. En måkesatte seg og hoppet opp hver gang den svingte rundt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 15.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2022 Faxen skrev 8 minutter siden: Jeg hadde måkejager på båten. I en lett bris gik jageren sakte rundt. En måkesatte seg og hoppet opp hver gang den svingte rundt. Jeg så en gang en måke som satt oppå jageren og kjørte karusell! Artig syn! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havgap Svart 15.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2022 Jeg hadde en daycruiser med todel kalesje. I "skjøten" tredde jeg ut et servantkjede og festet en liten (leke-) badeball i enden. Den rullet frem og tilbake oppe på taket av kalesjen der det var temmelig flatt. Fungerte bra! Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 15.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2022 Har brukt flaggline, hengt opp langsetter båten. Festet bak med kosteskaft. Har brukt samme opplegg på Nidelv 24, Scand Baltic og Bavaria sport 34, Har hent at en og annen måkeunge som akkurat har blitt flyvedyktig har landet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.