Jump to content

Bruke bauganker som hekkanker på seilbåt?

Luffe82

Recommended Posts

Her skal dere slippe å diskutere både anketype og kjetting eller blytau?

Har anker og blytau på vinsj i baugen. 
Etterhvert blir det vinsj bak, men ikke med det første. 

Å gå fra land er en grei sak. Ettersom det er blytau er det bare å slippe ned og bakke ut. 
Men har noen løsning når man skal legge til?

Luffe82 skrev 1 time siden:

Her skal dere slippe å diskutere både anketype og kjetting eller blytau?

Har anker og blytau på vinsj i baugen. 
Etterhvert blir det vinsj bak, men ikke med det første. 

Å gå fra land er en grei sak. Ettersom det er blytau er det bare å slippe ned og bakke ut. 

Hvis jeg skjønner deg riktig har du da ikke noe anker bak, men vil bruke det i baugen? Tror det kan bli litt klønete i lengden, men jeg ville dratt ut nok tau fra vinsjen og så lagt anker og tau klart på hekken. Lau tauet gå via et kryssholt eller lignende, så er det vel bare å droppe ankeret på passende avstand fra land, fortøye foran og så strekke opp bak. Nå det er sagt tror jeg kanskje jeg heller ville skaffet meg et midlertidig hekkanker med noen meter kjetting og tau, for å slippe bære anker og blytau bak på hekken hver gang. Der kommer jo også ann på hvor ofte du ankrer mot land.

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Ikke sikkert jeg forstod spørsmålet men..Mest idiotsikre er jo å spole ut tauvet og ta med det og ankeret bak. Da kan man slippe ankeret fra hekken og har full kontroll på ankertauvet. Stram opp tauvet langs skutesiden  mellom puller bak og vinsjen forut slik at man bare kan slippe alt når man bakkerut.

Gjør motsatt operasjon når jeg skal ligge på svai ( har kun vinsj akterut)

Jeg har prøvd litt det motsatte, har anker akter, som jeg har tatt frem for å feste i bauen å ligge på svai. 

Blir bare surr. Det i mitt tilfelle, langt fra land under ankring på svai. 

Når en legger til mot land så er det normalt litt flere utfordringer. Som vind, grunner og annet. Både når en skal legge til, samt dra. 

Jeg støtter forslaget over, skaff ekstra anker og line. Du vil jo trenge ankeret senere når du får vinsjen på plass. 

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Jeg har prøvd litt det motsatte, har anker akter, som jeg har tatt frem for å feste i bauen å ligge på svai. 

Blir bare surr. Det i mitt tilfelle, langt fra land under ankring på svai.

Hvorfor blir det surr ?

Ser noen  gjør det hvert år. 

Fungerte  den gang jeg hadde Marex77 og anker kassa akter, slapp ankret ut bak med de nødvendige meter og fortøyde i kryssholten i baugen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Luffe82 skrev for 6 timer siden:

Det er mulig det er enkelt, men da må du rigge deg til med et tau til land og tilbake til båten så du kan holde båten fra land på motoren mens tauet synker.    Et alternativ til å gå inn med baugen er å gå inn med hekken gitt at det er dypt nok, eller hvis du kan bruke jolla til hjelp mellom land og båt..  

Luffe82 skrev for 8 timer siden:

Det tryggeste er å flytte anker og tau akterut og dregge derfra og dra seg ut på dypt vann mens en tar inn slakken med vinsjen når en skal videre.

Løper tauet lett ut av anker kassa langs dekk og forbi ( på innsiden) av  kryssholt akter kan en slippe dreggen og ta tauet med akter og kjøre inn til land. krever en til å passe på så en har kontroll på stramt tau.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Hvorfor blir det surr ?

Ser noen  gjør det hvert år. 

Fungerte  den gang jeg hadde Marex77 og anker kassa akter, slapp ankret ut bak med de nødvendige meter og fortøyde i kryssholten i baugen.

Dette har jeg også prøvd. Blei lei av styret og har nå ankervinsj både i hekken og i baugen. Det fungerer dårlig på en planende motorbåt med tverr hekk og lav badeplattform. Men på en godværsdag fungerer naturligvis alt.

Mye mer plunder med å trekke inn anker og sette på nytt om behovet for det kommer. Øker vinden når du skal ta inn ankeret blir du liggende med hekken rett imot bølgende når du skal trekke inn ankeret. Masse plasking og styr. Fare for å få ankerlina i propellen om du skal hjelpe til med å bakke ilag med om det blir for mye for vinsjen.

Konklusjon. Kjøp hekkvinsj til hekkanker og baugvinsj til bauganker.

Min erfaring er at utfordringene kommer om det blåser opp litt. Endte derfor med å installere baugvinsj etter å ha kjøpt båt med kun hekkanker og benyttet metoden med å dra blytauet forover langs sida og slippe det ut fra puller i baug en periode. Hadde også en tanke om at dette skulle fungere på et vis.

Det fungerer fint i godvær men blir fort plunder om det er vind når avgang eller rejusteringer skal foretas. Omtrent umulig å gjøre aleina med en motorbåt med styreposisjon midt inne i båten.

Luffe82 skrev for 3 timer siden:

Ser ut til at det ikke er noen velfungerende "pettersmart" løsninger. 

Da får man tenke litt på vårens første turer.

Så ender jeg vel opp med å kjøpe anker og tau til å ha bak ganskefort......

Det tror jeg er fornuftig. Det er jo uansett ikke dumt å ha et reserveanker ombord hvis det skulle skje noe med hovedankeret. 

Hvis ikke båten er veldig stor må du jo ikke ha ankervinsj bak heller. For meg har det alltid fungert bra å dra det opp manuelt.

Båten er "bare" 37 fot. Så vi går for manuell løsning inntil videre.

Har fungert på både 30 og 42 fot tidigere, så går nok fint. 

Bare veldig fristene å kunne trykke på en knapp, nå som regatta ikke er det store fokuset lenger. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...