Jump to content

Montere lufting på vanntank

Lazyjack

Recommended Posts

Det finnes et ekstra hull nede på tanken som jeg har kjøpt brukt. Det virker litt merkelig å plassere stuss for lufting der men jeg tenker at dett burde vel gjøre samme nytte som å plassere den på toppen? Slangen vil selvsagt gå opp og ut oppunder dekk. Eller vil det bli mye bobling ved fylling? 

Det er en motorbåt. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Er hullet nederst i tanken?

Mulig jeg tenker feil nå, men vil det ikke bli umulig å klemme ut luften nederst i tanken om den er full av vann? Hvordan skal luften finne veien til bunnen? Da blir det vel bare en vannsprut ut av "luftingen" om trykket blir for høyt i tanken.

Mest sannsynlig er hullet i bunnen til å tappe ut vannet, ikke lufte tanken.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
index skrev for 3 timer siden:

Du vil jo ikke få ut luften i toppen av tanken med lufting i bunnen. Det er fysisk umulig. 

Det er bare ved fylling av tanken luft skal ut og det går av seg selv gjennom fylleslangen. 

Ved tapping av vann skal luft inn for å erstatte vannet og jeg tenkte det kunne skje via slangen til bunnen men det er her jeg kan ta feil. 

Tanken er i ABS eller lignende og det er et ekstra hull i bunnen som jeg i så fall kunne tenke meg at jeg kunne bruke i stedet for å tette. Å sette inn et nytt i toppen er greit om jeg blir nødt til det. 

T-rør på fylleslangen er også en mulighet men det koster jo fort litt i slike dimensjoner. 

Interessant fysikk-problemstilling.

Umiddelbart tenker jeg det vil bli vakuum i tanken, men når trykket blir lavt nok vil luft suges inn i bunnen. Men jeg har aldri hørt om en slik løsning i praksis, så det blir bare teoretisk. Det blir litt omvendt av det som er normalt, kan man si. Det mest gunstige er nok å la lufta ta minste motstands vei (ikke gjennom vannet), uavhengig av om det er overtrykk eller vakuum.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Lufta vil etter hvert som vakuumet bygger seg opp komme inn selv om dette skjer under vann (om tanken er stiv nok). Spørsmålet er om det er kjekt å høre på en fryktelig bobling fra tanken hver gang man tapper + pumpene vil vel fort måtte jobbe mer i oppoverbakke enn om vannet løper lett ut av tanken (lufting over vann).

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Lufta vil etter hvert som vakuumet bygger seg opp komme inn selv om dette skjer under vann (om tanken er stiv nok). Spørsmålet er om det er kjekt å høre på en fryktelig bobling fra tanken hver gang man tapper + pumpene vil vel fort måtte jobbe mer i oppoverbakke enn om vannet løper lett ut av tanken (lufting over vann).

Gode poeng. Det går nok mot egen lufting fra toppen av tanken. Men et interessant tankeeksperiment var det ?

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

T-rør på fylleslangen er også en mulighet men det koster jo fort litt i slike dimensjoner. 

Vet ikke hvor handy du er, eller hvor mye verktøy du har, men det kan gjøres enkelt, om du ikke skal fylle vann helt opp til påfyllingen kan du sette en 1/4" slangenippel  inn i fylleslangen høyt oppe. Skive på utsiden og tynnmutter på innsiden.

Luft flytter seg mye raskere enn vann så du trenger derfor ikke i nærheten av samme tverrsnitt.

https://www.watski.no/Tankgenomfring-svetsfri-11ur2

Denne er grei å montere hvis du trenger gjennomføring øverst på tanken, og ikke har tilgang til innsiden eller ønsker å sveise. Jeg har brukt den til ekstra lufting på dieseltanken.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Lazyjack skrev for 19 timer siden:

Det er bare ved fylling av tanken luft skal ut og det går av seg selv gjennom fylleslangen. 

Det vil gi søl ved fylling. Men ikke bare det, ved oppvarming vil det komme vann ut luftingen. Samt at lufteslangen vil bli stående full av vann og fryse ved første minusgrad. Det er kanskje godt nok for at ikke tanken skal kollapse av undertrykk, utover det ser jeg ingen fordeler med en slik  løsing. Kun ulemper. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
JonnyBoy skrev for 14 timer siden:

https://www.watski.no/Tankgenomfring-svetsfri-11ur2

Denne er grei å montere hvis du trenger gjennomføring øverst på tanken, og ikke har tilgang til innsiden eller ønsker å sveise. Jeg har brukt den til ekstra lufting på dieseltanken.

Jeg har romslig inspeksjonsluke så det er ikke noe problem. 

Jeg lurer likevel hvordan den gjennomføringen du linker til kan monteres uten å komme til innsiden av tanken? 

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Jeg lurer likevel hvordan den gjennomføringen du linker til kan monteres uten å komme til innsiden av tanken? 

Det ligger en monteringsvideo i produktbeskrivelsen:

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...