Jump to content

Edit History

Erik

Erik

  S/Y Emma skrev On 15.3.2022 at 10.39:

Det kommer litt an på hvordan du bruker båten, men jeg byttet til litium og har ikke angret på det. Da kan man tappe de (nesten) helt ned uten å ødelegge de, spenningen er jevnt over høy hele tiden, og man har full kontroll på kapasiteten om man har Bluetooth innebygd. Ulempen er naturligvis prisen, men ett slikt erstatter 2x100 Ah blysyre.

Vis hele sitatet  

Men dette kan ikke brukes som start, så fremdeles må han ha startbatteri  i tillegg. Kan han lade dette i parallell og med samme lade karakteristikk som start ? Tåler dynamoen hans det uten å gå varm ? Eller må han oppgradere minst laderegulatoren ? Det kommer jo litt ann på hva han har fra før, men mange bør ha nytt.

 

Lithium er flott det, men man må være klar over utfordringene det genererer også, og ha en plan (og ett budsjett) for å løse det hvis man vil den veien.

Utfordringer som

  • Samlading med startbatteri  (som løses med DCDC lader , pris 3500,- ??)
  • Varmgang i Dynamo (som løses med å oppgradere til dynamo med temp sensitiv regulator ca 10 000,- ?)

 

Ekstra pris for Lithium pluss ombygging havner da fort på 15-20 000,- hvis man skal gjøre det ordentlig. Det kan det være verdt, og da har man en løsning som varer lenge, og neste gang er man uansett beredt.  Hvis man skal beholde båten så lenge da....

Men er det plass og man tåler vekten, kan det å bare øke med ett ekstra vanlig batteri også gjøre susen for å få mer kapasitet, til en brøkdel av prisen, og uten ombygging.

 

En mellomløsning kan være AGM. Tåler litt mer utlading, og tar litt mer ladespenning. Da bør i hvert fall landstrøm lader (hvis man ligger med strøm lenge i hjemme havn i hvertfall) nedjustere Float.

Man får feks disse til hyggelig pris : https://www.sparelys.no/agm-batteri-100-ritar-dc12-100s

2 sånne for under prisen av ett lithium som i linken, og med mindre utfordringer på ombygging. Men klart, ikke like lang levetid da. Og tyngre og tar mer plass.

 

En annen variant for bedre liggetid i uthavn, er solceller. Veier mye mindre, men tar noe utvendig plass. 100w solceller bidrar fort med over 30AH ekstra i døgnet, selv på overskyede dager. Koster ca 2500,- + regulator 1500-2000,- 

 

 

 

 

 

 

Erik

Erik

  S/Y Emma skrev On 15.3.2022 at 10.39:

Det kommer litt an på hvordan du bruker båten, men jeg byttet til litium og har ikke angret på det. Da kan man tappe de (nesten) helt ned uten å ødelegge de, spenningen er jevnt over høy hele tiden, og man har full kontroll på kapasiteten om man har Bluetooth innebygd. Ulempen er naturligvis prisen, men ett slikt erstatter 2x100 Ah blysyre.

Vis hele sitatet  

Men dette kan ikke brukes som start, så fremdeles må han ha startbatteri  i tillegg. Kan han lade dette i parallell og med samme lade karakteristikk som start ? Tåler dynamoen hans det uten å gå varm ? Eller må han oppgradere minst laderegulatoren ? Det kommer jo litt ann på hva han har fra før, men mange bør ha nytt.

 

Lithium er flott det, men man må være klar over utfordringene det genererer også, og ha en plan (og ett budsjett) for å løse det hvis man vil den veien.

Utfordringer som

  • Samlading med startbatteri  (som løses med DCDC lader , pris 3500,- ??)
  • Varmgang i Dynamo (som løses med å oppgradere til dynamo med temp sensitiv regulator ca 10 000,- ?)

 

Ekstra pris for Lithium pluss ombygging havner da fort på 15-20 000,- hvis man skal gjøre det ordentlig. Det kan det være verdt, og da har man en løsning som varer lenge, og neste gang er man uansett beredt.  Hvis man skal beholde båten så lenge da....

Men er det plass og man tåler vekten, kan det å bare øke med ett ekstra vanlig batteri også gjøre susen for å få mer kapasitet, til en brøkdel av prisen, og uten ombygging.

 

En mellomløsning kan være AGM. Da bør i hvert fall landstrøm lader (hvis man ligger med strøm lenge i hjemme havn i hvertfall) nedjustere Float.

Man får feks disse til hyggelig pris : https://www.sparelys.no/agm-batteri-100-ritar-dc12-100s

2 sånne for under prisen av ett lithium, og med mindre utfordringer på ombygging. Men klart, ikke like lang levetid da.

 

En annen variant for bedre liggetid i uthavn, er solceller. Veier mye mindre, men tar noe utvendig plass. 100w solceller bidrar fort med over 30AH ekstra i døgnet, selv på overskyede dager. Koster ca 2500,- + regulator 1500-2000,- 

 

 

 

 

Erik

Erik

  S/Y Emma skrev On 15.3.2022 at 10.39:

Det kommer litt an på hvordan du bruker båten, men jeg byttet til litium og har ikke angret på det. Da kan man tappe de (nesten) helt ned uten å ødelegge de, spenningen er jevnt over høy hele tiden, og man har full kontroll på kapasiteten om man har Bluetooth innebygd. Ulempen er naturligvis prisen, men ett slikt erstatter 2x100 Ah blysyre.

Vis hele sitatet  

Men dette kan ikke brukes som start, så fremdeles må han ha startbatteri  i tillegg. Kan han lade dette i parallell og med samme lade karakteristikk som start ? Tåler dynamoen hans det uten å gå varm ? Eller må han oppgradere minst laderegulatoren ? Det kommer jo litt ann på hva han har fra før, men mange bør ha nytt.

 

Lithium er flott det, men man må være klar over utfordringene det genererer også, og ha en plan (og ett budsjett) for å løse det hvis man vil den veien.

Utfordringer som

  • Samlading med startbatteri  (som løses med DCDC lader , pris 3500,- ??)
  • Varmgang i Dynamo (som løses med å oppgradere til dynamo med temp sensitiv regulator ca 10 000,- ?)

 

Ekstra pris for Lithium pluss ombygging havner da fort på 15-20 000,- hvis man skal gjøre det ordentlig. Det kan det være verdt, og da har man en løsning som varer lenge, og neste gang er man uansett beredt.  Hvis man skal beholde båten så lenge da....

Men er det plass og man tåler vekten, kan det å bare øke med ett ekstra vanlig batteri også gjøre susen for å få mer kapasitet, til en brøkdel av prisen, og uten ombygging.

 

 



×
×
  • Create New...