Jump to content

Hentetråd - Seile J80 fra Oslo til Stord

bjoris

Recommended Posts

Jeg har både motorbåt og seilbåt. Sistnevnte blir bare brukt i regatta, men nå har vi oppgradert fra B/One som er en stor jolle, veldig moro, men ikke mulig å overnatte og J80en forventer vi er mye bedre i kuling med store bølger. Vi har kjøpt en i Oslo, planen var å hente den med bil på henger og kanskje blir det slik også, men vi har begynte å tenkte på å heller seile den rundt i uke 19.  

Det er ikke store båten, den har ikke sprayhood så det kan bli en veldig kjølig tur. Fordelen er at vi er langs kysten og går vi lei, kan vi hente den på henger, vi har tilgang på henger fra ut i mai en gang.

Vi er begge erfarne seilere så selve turen er jeg ikke så bekymret for, men vi trenger godt vær skal det bli annet enn bare ett slit, det har jo en lei tendens til å blåse fra nord på kysten før sommeren så kan fort bli mye våt kryss. Vel, artig å lufte ideen og høre hva andre tenker om en slik tur...

Når det gjelder sjødyktigheten til denne båten så er den ganske imponerende ifht sin størrelse, gjennomgående mast, blykjøl med 48% ballast. Det er faktisk noen som har seilt den over Atlanterhavet, men det er litt sprøtt syns nå jeg:)

J80.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Gratulerer. Det kan bli en fin tur det. 

Vi seilte en 22 fots Jeanneau fra Oslo til Stavanger i begynnelsen av juni for to år siden. Ganske enkel båt uten sprayhood og med en liten utenbords påhengsmotor. Vi var heldig med været, stort sett 30 grader, sol og moderat vind. Vi måtte "dessverre" bruke motor en del da vindstyrken tidvis var 1-2 sekundmeter. Det kan bli en fryktelig lang tur med motvind, men har dere en noenlunde driftsikker motor så gjør man jo unna en del NM selv i bare 5 knop. Vi hadde autopilot og da er det også helt ok å gå endel for motor. Totalt brukte vi ca 5 døgn og logget drøye 300 nautiske mil. Det er utvilsomt en opplevelse for livet, så det er bare å hive seg utpå. 

Mener å ha lest at det blåser mest nordlig vind på forsommeren, men vi kan jo uansett være heldig å få medvind. Dette er en ganske rask båt om vi får medvind.

Jeg har tatt denne turen med motorbåt før og seilt fra Stord-Senja med større seilbåt så jeg er vant med lange turer, men klart komforten blir lav her, men opplevelsen desto større tenker jeg, på godt og vondt:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg seilte en Mini650, samme ikke eksisterende komfort som J80, fra Oslo til Stavanger. Startet en torsdag kveld og var i Stavanger søndag ettermiddag etter en natt i Egersund. Der er flere steder å legge båten skulle været bli for dårlig, men offentlig transport kan være så som så.

Det kan være alt fra en fantastisk tur til kalt og guffent så tidlig på året. Har dere en uke bør det gå greit, Til Farsund kommer dere uansett greit. Men fra Farsund til Stavanger ville jeg ha ventet på ok værmelding. Fra Stavanger til Stord er det så kort at det også kan seiles uansett. Lindesnes og Sletta er korte hopp, så bør ikke være store problemer med J80. Kan være en våt fornøyelse, nesten så jeg ville vurdert tørrdrakt hvis dere seiler i dårlige forhold. Husk doble drybager, alt blir vått nede i båten. Som nevnt over, vindstille kan være ett problem så tidlig på året. 

Min erfaring er at J-båter tåler mer enn besetningen. Det er bare å gå på, hvis vinden eller sjøen blir tung en dag så er det lov å snu. Det går legge igjen båten i typ. Egersund, Tananger og hente den neste helg hvis tiden blir knapp.

10 hours ago, skagenekspressen said:

Min erfaring er at J-båter tåler mer enn besetningen. Det er bare å gå på, hvis vinden eller sjøen blir tung en dag så er det lov å snu. Det går legge igjen båten i typ. Egersund, Tananger og hente den neste helg hvis tiden blir knapp.

Høres bra ut. Ja, jeg tror også båten tåler mye. Solid mast som er gjennomgående med 2 salinger og en bly kjøl med nesten 50% ballast lover bra. Vi har bestemt oss for å prøve i uke 19 så får vi se, som du nevner, vi kan legge den igjen om vi blir værfast 

bjoris skrev On 16.3.2022 at 10.34:

Vi er begge erfarne seilere så selve turen er jeg ikke så bekymret for,

Deilig med folk som vet hva de driver med, det blir en flott opplevelse :-) 

Nok av tråder som starter typ: 'hvor lang tid bruker jeg fra KRS til Stavanger, jeg har fått en bra seilbåt på 24 fot gratis og skal ha den som studenthybel nå i november'...

On 3/18/2022 at 3:58 PM, Code0 said:

Deilig med folk som vet hva de driver med, det blir en flott opplevelse :-) 

Nok av tråder som starter typ: 'hvor lang tid bruker jeg fra KRS til Stavanger, jeg har fått en bra seilbåt på 24 fot gratis og skal ha den som studenthybel nå i november'...

Jeg syns det er litt herlig med folk som kaster seg ut i ting også, men det er klart at noen ganger er det nok mer flaks enn kunnskap som gjør at ting går bra!

Min lengst seiltur var i 2018 da seilte jeg i 9 uker fra Stord til NordNorge, rundet Senja før vi måtte sette kursen sørover. Hentet også min nå solgte Hanse 350 fra Tyskland i 2008. Så har jeg seilt mye regatta og tur på Vestlandet. 

Kompanjongen har en stor seilbåt som han er på vei til Middelhavet med (står på land i Frankriket nå) så vi har vært ute litt før. Jeg er veldig forsiktig og liker å ha en god plan b. Jeg syns jo at båten er i minste laget for at en slik tur bare blir en HELT standard transportetappe. Men de er sjødyktige, det er derfor vi valgte en J80. Har seilt «jollen» BOne i 5 år nå og selv om det er moro så er det ett h.. når det blåser mye og det å vinne regattaer i lettvind med en båt som ikke klarer en kuling på kryss det er jo ikke det som gir mest status, hehe. Men det har vært moro, men det er en tid for alt. Jeg liker også å seile alene og det er også denne båten mye bedre egnet til. Håper jeg får stilt i Bergen Singlehanded igjen til høsten feks.

Jeg har flåte i bag fra moderfartøyet, våtdrakt fra Laserseilingeb og selvsagt håndholdt VHF. Tar også med SmartMarine boksen fra moderfartøyet så da vil de nærmeste kunne følge oss live og det går automatisk varsling med feks vanninntrengning så tror vi skal klare oss fint, det blir digg, men håper vi får fint vær, jeg er ikke lengre så ivrig på seigpiner som før, hehe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...