Jump to content

Hvordan skal jeg koble elektrisk anlegg i båt? Mangler jeg noe?


Anton Buer

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Mercury 2006 EFI motor, det fulgte med det kontrollboks, tenningslås, tilt indikator, RPM måler og litt kabler. Jeg selv har kjøpt det som er på de andre bildene. Jeg lurer på hvordan kabel jeg burde bruke, trenger jeg alt dette og er det noe mer jeg burde/må ha? Det er til en nylig opppusset skibsplast 14 sportsmann, har heller ikke så mye penger igjen på budsjettet. 

 275516858_387242612833862_2225476843070459051_n.jpg.51a60d92a5a3bd9a7962247ebc2afd5b.jpg274946906_366869478632595_4147890883095856252_n.jpg.25ac6d1c0cd698676d2e7d41b7ad9b90.jpg275479623_475197540922191_5357577811828210668_n.jpg.1d806184d6700b6da334700310620841.jpg275595205_1331732623961507_8588748677983664873_n.jpg.70ad0527c915c1a2206da73b150260ac.jpg274825450_500006658467245_6778907304596730598_n.jpg.9bd6b516744704594c0a9a1daa667a06.jpg275257557_496345185271400_35737225383191872_n.jpg.17519f8c5dec23ed9cd699a9f32c7974.jpg273535294_649444156117969_8163277305270525950_n.jpg.0ef6b02835cb14c31efcd69e45b6ecbd.jpg275033492_640481163717028_2126194434014393800_n.jpg.1d1e9051010ecb23638df40589717b16.jpg275527007_1083247678909345_8347436000275462711_n.jpg.6ebdc624add9b16f94fb7de51e4c93e2.jpg275155790_3132407620355639_6498359471679954734_n.jpg.d1e368aa008132bf26654fd54fbf5a54.jpg274799470_485639973268900_9166525561089936244_n.jpg.c3fef8e11d60d6003e2cd5900d8b4917.jpg275636620_999824647583191_2144451194807943960_n.jpg.17334ce2aa279a6f93df8c54e6cb264e.jpg275622891_498525205177871_4171389142682219138_n.jpg.a80718e99780682edd1f0f10d139723a.jpg

275479623_475197540922191_5357577811828210668_n.jpg

275595205_1331732623961507_8588748677983664873_n.jpg

Link to post

Noen benytter fortinnet ledninger men dette er dog dyrere, men forlenger levetiden. Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord, i tillegg har instrumenter en ekstra ledning med signal fra motoren, hvilken ledning som gir hvilket signal må du sjekke opp mot manual, eller på motor.

Link to post
presenningen82 skrev 4 minutter siden:

Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord

He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 46 minutter siden:

He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? :crazy:

:lol: Beklager, ingen jording nødvendig. Blandet med ledningen for lys i instrumentet, derfor jeg hadde 3 ledning + sensor ledning fra motor.

Link to post
Lars H. skrev for 4 timer siden:

He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? :crazy:

Begrepet "jord" brukes for å angi hva som er felles koblingspunkt, enten det er pluss eller minus som brukes som jord. Det samme som ved sveising. Man leter aldri etter god pluss eller god minus, men etter god jord, godt fellespunkt, uansett sveisepolaritet.

Det brukes altså som symbol og navn for å angi hva som er felles koblingspunkt, enten det er pluss eller minus som er jord. På den måten forenkler det også skjemaene ved at man bruker jordingstegnet. Da slipper man unna med halvparten av strekene i en tegning, 

Det første en gjør ved feilsøking er å sjekke hva som er brukt som jord, pluss eller minus, og bruke det fellespunktet, jord, for effektiv feilsøking. 

Begrepet jord ligger innarbeidet hos fagmannen og skjemaer, uten tanke på om det er mc, bil eller båt man er på, uansett hvor i verden man er.

Redigert av F. Hansen (see edit history)
Link to post

Helt greit det, men når det skrives Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord reagerte jeg. Da blir det liksom 3 ledninger for uinnvidde. Men det er jo greit å vite hva slags jord en mener, blomsterjord, moder jord, "din" jord, jord for 230VAC, chassis jord . . .  Min mening med å reagere er sammenblandingen av minus og jord ombord i en båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
F. Hansen skrev for 1 time siden:

Virker som du har mest erfaring med robåt.

 

Gubben du harselerer over er tidligere forsker innen elektronikk. Tror du bør brette inn leppa. Du har ikke så mye å lære bort akkurat der. Dog har du sikkert noe vettugt å lære bort til trådstarter. Så da ser vi frem til det. Vær positiv, skriv ut noen forståelige koblingsskjemaer som trådstarter kan gjøre nytte av. Noen ganger kan det være klundrete å koble en turtallsmåler. Og at på en 14-foter kanskje ikke krav til mer enn en rundtlysende lanterne. Eller hvordan han har tenkt montering av posisjonslanterner og den hvite lanternen. Skriv noe som trådstarter har bruk for. Forklar hvorfor det er behov for en sikring. 

 

Problemet noen av oss oppdager her inne er den salige blandingen av pluss, minus, nulleder, jord, sjøjord, landjord, båtjord og i det hele tatt. Dessuten null forståelse av ampere, spenning og motstand, AC eller DC. Derfor prøver noen av oss å rydde opp i begrepsjungelen en gang i blant. 

 

Jeg er ikke for all del ikke noen reser innen elektronikk. Er heller ikke elektriker. Mitt fagområde er materiallære, sveis og våtkorrosjon.

Link to post
F. Hansen skrev for 2 timer siden:

Virker som du har mest erfaring med robåt.

Vedder hatten min på at lars drev med båt mens du lå i pungen til far din. :diving:

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Hva er dette for et nettsted, jeg spør om ting til båten min og dere begynner å  skrive barnslige ting til hverandre. Jeg vil ha svar, trenger ikke vite om "Taskeladden" Vedder hatten sin på at Lars drev med båt mens du lå i pungen til far din.

Link to post
Anton Buer skrev 5 minutter siden:

Jeg vil ha svar

 

Du har jo fått masse svar. Jeg ville ha begynt med å kople opp det som hører motoren til. Dvs kontrollboks, tenningslås etc. Deretter strøm fra motor til lading av batteri. 6-10 kvadrat burde holde. Etter batteri setter du hovedbryter, og ledning videre til sikringsboks. Etter sikringsboks kan du gå ned til f.eks 2,5 kvadrat. Og deretter brytere før de aktuelle forbrukere. Instrumentene har medfølgende koplingsskjema, så de finner du greit ut av der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Til instrumenteringen holder 1,5 kvadrat. På en 14-foter trenger du ikke mer enn en turtallsmåler, tiltmåler, etc. Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne. Batteri er nødvendig. Batteribryter vil jeg betrakte som nødvendig. Sikringer må du ha for at ledningsnettet ikke skal ta fyr når du kortslutter kretser. Merk at sikringene bør plasseres så nær tilførselen som mulig. Og at hensikten med sikringer er å beskytte ledningene. På en så liten båt, ville jeg valgt brytere som er beregnet for utebruk. Det utelukker den bryteren du har avbildet. Dessuten ville jeg valgt dobbeltisolerte og fortinnede ledninger beregnet for utemontasje. 

 

Håper dette hjelper.

 

Baatplassen er et utmerket forum, med mye ekspertise blant de som skriver her. Men som mora mi sa: "Som du roper i skogen, får du svar", hva hun nå enn mente med det :-)

Link to post
Hulda skrev 13 minutter siden:

Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne.

 

Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Trådstareter har gode hensikter med sin el-utrustning til en 14 foter.

 

Lanterner: Du trenger rundtlysene i toppen, en rød og en grønn sidelanterne. (Regel 23,c (i))

Unntaket med kun rundtlysende er kun for fartøyer under 7 meter som gjør under 7 knop. (Regel 23,c (ii)) (Du skal da også holde godt av veien for andre fartøyer etter regel 43).

Disse kan du koble med av/på bryter, eller 2 trinn, slik at du kan aktivere den rundtlysende uten sidelanterner, om behovet for vise at du er oppankret er tilstede.

 

Jeg ville lagt litt mer penger i hovedstrømsbryteren. Disse billige har begrenset levetid før de blir mekanisk utslitt.

Sikringer: Sørg for at du har hovedkurs(er) og sikring for hver bryter. Det skjer at man får kortslutning på en kurs, og da er det greit at resten virker. Det finner ferdige enkle paneler som ivaretar begge funksjoner. (f.eks denne)

 

På en så liten båt, ville jeg droppet trimindikator. Du ser motoren fra førerplass. Knopmåler ville jeg også droppet, og heller gjort plass til en kartplotter (da får du også hastigheten).

 

Link to post
index skrev for 2 timer siden:

 

Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. 

Ooops, den er grei. Min blemme.

 

Nå skal jeg unskyldes med at trådstarter ikke forteller hvor fort båten går, om han holder til på Femunden eller i Southampton. Vi har folk på Svalbard og i Yellowknifte. Igjen, mer info man gir, dess bedre blir svaret. 

 

Nå ser jeg at trådstarter har vært innom Biltema. For lanterner ville jeg valgt noe i denne serien. Jeg har de samme på Hulda. Pos.lanterne forut har vært under flere ganger, potte tett, ikke lanternevann, forstyrrer ikke kommunikasjon og er LED. Ser også at @Havaritahar linket til Flak. Der finner du mange bra produkter, blant annet disse bryterne.  De er i av messing, og jeg bruker dem ute. Den eldste nærmer seg 20 år. Stemmen på bryterne får seg et strøk vaselin i året. Da holder de seg vanntette. Flak har masse utstyr, selger kun gjennom forhandlere.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hva slags kvadrat trenger jeg på dem ulike lendene til de forskjellige tingene. Har sett bilder av at kabelen fra batteriet til hovedstrømbryter er ganske stor. Nå veit jeg at lanterner trenger 1,5 kvadrat, hva trenger de ulike måle instrumentene, usb uttakene og mellom hovedstrømbryter og sikringsboksen? 

 

Link to post
Hulda skrev for 8 timer siden:

Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne

 

 

index skrev for 8 timer siden:

Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. 

 

Det stemmer vel heller ikke helt.

Motordrevet båt under 12 meter trenger ikke separat topplanterne og akterlanterne.

Du kan heller bruke en rundtlysende hvit lanterne.

 

Red.:  Sorry. Ser nå at @Havarita allerede har skrevet det samme.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...