Anton Buer Startet 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2022 Jeg har kjøpt en Mercury 2006 EFI motor, det fulgte med det kontrollboks, tenningslås, tilt indikator, RPM måler og litt kabler. Jeg selv har kjøpt det som er på de andre bildene. Jeg lurer på hvordan kabel jeg burde bruke, trenger jeg alt dette og er det noe mer jeg burde/må ha? Det er til en nylig opppusset skibsplast 14 sportsmann, har heller ikke så mye penger igjen på budsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
presenningen82 Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Noen benytter fortinnet ledninger men dette er dog dyrere, men forlenger levetiden. Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord, i tillegg har instrumenter en ekstra ledning med signal fra motoren, hvilken ledning som gir hvilket signal må du sjekke opp mot manual, eller på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 presenningen82 skrev On 16.3.2022 at 12.32: Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord Vis hele sitatet He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Jord er vel det du har i blomsterpotta? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Ser du trenger en sikringsboks. utover dette ser det ut til at du har det som skal til, og vel så det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
presenningen82 Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Lars H. skrev On 16.3.2022 at 12.39: He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? Vis hele sitatet Beklager, ingen jording nødvendig. Blandet med ledningen for lys i instrumentet, derfor jeg hadde 3 ledning + sensor ledning fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Greit at du blander litt sammen i begrepene, men andre uvitende kunne bli ledet til det samme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Selco Racing Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 (redigert) Lars H. skrev On 16.3.2022 at 12.39: He? Jeg har alltid klart meg med pluss og minus for 12volt. Hva er "jord"? Vis hele sitatet Begrepet "jord" brukes for å angi hva som er felles koblingspunkt, enten det er pluss eller minus som brukes som jord. Det samme som ved sveising. Man leter aldri etter god pluss eller god minus, men etter god jord, godt fellespunkt, uansett sveisepolaritet. Det brukes altså som symbol og navn for å angi hva som er felles koblingspunkt, enten det er pluss eller minus som er jord. På den måten forenkler det også skjemaene ved at man bruker jordingstegnet. Da slipper man unna med halvparten av strekene i en tegning, Det første en gjør ved feilsøking er å sjekke hva som er brukt som jord, pluss eller minus, og bruke det fellespunktet, jord, for effektiv feilsøking. Begrepet jord ligger innarbeidet hos fagmannen og skjemaer, uten tanke på om det er mc, bil eller båt man er på, uansett hvor i verden man er. Redigert 16.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Helt greit det, men når det skrives Koblingsmessig så skal det meste ha 12V, + - og jord reagerte jeg. Da blir det liksom 3 ledninger for uinnvidde. Men det er jo greit å vite hva slags jord en mener, blomsterjord, moder jord, "din" jord, jord for 230VAC, chassis jord . . . Min mening med å reagere er sammenblandingen av minus og jord ombord i en båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Taskeladden Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Bruker man vigslet jord, så får man i alle fall vår herre på laget. For de som tror på eventyr og skrøner i alle fall :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Selco Racing Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Lars H. skrev On 16.3.2022 at 14.57: Min mening med å reagere er sammenblandingen av minus og jord ombord i en båt. Vis hele sitatet Virker som du har mest erfaring med robåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Da står det nok dårlig til med meg. Jeg har ikke satt mine bein i en robåt på over 65 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anton Buer Svart 16.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 Hvorfor MÅ jeg ha sikringsboks? Bolder det ikke med koblingsskinne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 F. Hansen skrev On 16.3.2022 at 17.52: Virker som du har mest erfaring med robåt. Vis hele sitatet Gubben du harselerer over er tidligere forsker innen elektronikk. Tror du bør brette inn leppa. Du har ikke så mye å lære bort akkurat der. Dog har du sikkert noe vettugt å lære bort til trådstarter. Så da ser vi frem til det. Vær positiv, skriv ut noen forståelige koblingsskjemaer som trådstarter kan gjøre nytte av. Noen ganger kan det være klundrete å koble en turtallsmåler. Og at på en 14-foter kanskje ikke krav til mer enn en rundtlysende lanterne. Eller hvordan han har tenkt montering av posisjonslanterner og den hvite lanternen. Skriv noe som trådstarter har bruk for. Forklar hvorfor det er behov for en sikring. Problemet noen av oss oppdager her inne er den salige blandingen av pluss, minus, nulleder, jord, sjøjord, landjord, båtjord og i det hele tatt. Dessuten null forståelse av ampere, spenning og motstand, AC eller DC. Derfor prøver noen av oss å rydde opp i begrepsjungelen en gang i blant. Jeg er ikke for all del ikke noen reser innen elektronikk. Er heller ikke elektriker. Mitt fagområde er materiallære, sveis og våtkorrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2022 F. Hansen skrev On 16.3.2022 at 17.52: Virker som du har mest erfaring med robåt. Vis hele sitatet Vedder hatten min på at lars drev med båt mens du lå i pungen til far din. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Anton Buer Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Hva er dette for et nettsted, jeg spør om ting til båten min og dere begynner å skrive barnslige ting til hverandre. Jeg vil ha svar, trenger ikke vite om "Taskeladden" Vedder hatten sin på at Lars drev med båt mens du lå i pungen til far din. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Anton Buer skrev On 17.3.2022 at 7.17: Jeg vil ha svar Vis hele sitatet Du har jo fått masse svar. Jeg ville ha begynt med å kople opp det som hører motoren til. Dvs kontrollboks, tenningslås etc. Deretter strøm fra motor til lading av batteri. 6-10 kvadrat burde holde. Etter batteri setter du hovedbryter, og ledning videre til sikringsboks. Etter sikringsboks kan du gå ned til f.eks 2,5 kvadrat. Og deretter brytere før de aktuelle forbrukere. Instrumentene har medfølgende koplingsskjema, så de finner du greit ut av der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Til instrumenteringen holder 1,5 kvadrat. På en 14-foter trenger du ikke mer enn en turtallsmåler, tiltmåler, etc. Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne. Batteri er nødvendig. Batteribryter vil jeg betrakte som nødvendig. Sikringer må du ha for at ledningsnettet ikke skal ta fyr når du kortslutter kretser. Merk at sikringene bør plasseres så nær tilførselen som mulig. Og at hensikten med sikringer er å beskytte ledningene. På en så liten båt, ville jeg valgt brytere som er beregnet for utebruk. Det utelukker den bryteren du har avbildet. Dessuten ville jeg valgt dobbeltisolerte og fortinnede ledninger beregnet for utemontasje. Håper dette hjelper. Baatplassen er et utmerket forum, med mye ekspertise blant de som skriver her. Men som mora mi sa: "Som du roper i skogen, får du svar", hva hun nå enn mente med det :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Hulda skrev On 17.3.2022 at 7.51: Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne. Vis hele sitatet Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havarita Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Trådstareter har gode hensikter med sin el-utrustning til en 14 foter. Lanterner: Du trenger rundtlysene i toppen, en rød og en grønn sidelanterne. (Regel 23,c (i)) Unntaket med kun rundtlysende er kun for fartøyer under 7 meter som gjør under 7 knop. (Regel 23,c (ii)) (Du skal da også holde godt av veien for andre fartøyer etter regel 43). Disse kan du koble med av/på bryter, eller 2 trinn, slik at du kan aktivere den rundtlysende uten sidelanterner, om behovet for vise at du er oppankret er tilstede. Jeg ville lagt litt mer penger i hovedstrømsbryteren. Disse billige har begrenset levetid før de blir mekanisk utslitt. Sikringer: Sørg for at du har hovedkurs(er) og sikring for hver bryter. Det skjer at man får kortslutning på en kurs, og da er det greit at resten virker. Det finner ferdige enkle paneler som ivaretar begge funksjoner. (f.eks denne) På en så liten båt, ville jeg droppet trimindikator. Du ser motoren fra førerplass. Knopmåler ville jeg også droppet, og heller gjort plass til en kartplotter (da får du også hastigheten). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 (redigert) index skrev On 17.3.2022 at 8.06: Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. Vis hele sitatet Ooops, den er grei. Min blemme. Nå skal jeg unskyldes med at trådstarter ikke forteller hvor fort båten går, om han holder til på Femunden eller i Southampton. Vi har folk på Svalbard og i Yellowknifte. Igjen, mer info man gir, dess bedre blir svaret. Nå ser jeg at trådstarter har vært innom Biltema. For lanterner ville jeg valgt noe i denne serien. Jeg har de samme på Hulda. Pos.lanterne forut har vært under flere ganger, potte tett, ikke lanternevann, forstyrrer ikke kommunikasjon og er LED. Ser også at @Havaritahar linket til Flak. Der finner du mange bra produkter, blant annet disse bryterne. De er i av messing, og jeg bruker dem ute. Den eldste nærmer seg 20 år. Stemmen på bryterne får seg et strøk vaselin i året. Da holder de seg vanntette. Flak har masse utstyr, selger kun gjennom forhandlere. Redigert 17.Mars.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anton Buer Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Hva slags kvadrat trenger jeg på dem ulike lendene til de forskjellige tingene. Har sett bilder av at kabelen fra batteriet til hovedstrømbryter er ganske stor. Nå veit jeg at lanterner trenger 1,5 kvadrat, hva trenger de ulike måle instrumentene, usb uttakene og mellom hovedstrømbryter og sikringsboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Hvor mange A trekker starteren? Batteribryteren må plasseres nedstrøms batteriet og kunne kutte hele kretsen. Det du spør etter nå er stort sett lav-A. Du må også fortelle hvilke laster du ser for deg. Instrumenter 1,5 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 (redigert) Hulda skrev On 17.3.2022 at 7.51: Det er tilstrekkelig med en rundtlysende lanterne Vis hele sitatet index skrev On 17.3.2022 at 8.06: Det stemmer vel ikke helt. Om båten har maksfart over 7knop skal den faktisk ha full lanterneføring. Selv om den er 14 fot. Vis hele sitatet Det stemmer vel heller ikke helt. Motordrevet båt under 12 meter trenger ikke separat topplanterne og akterlanterne. Du kan heller bruke en rundtlysende hvit lanterne. Red.: Sorry. Ser nå at @Havarita allerede har skrevet det samme. Redigert 17.Mars.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Jepp, du slo inn et par åpne dører der. Det som mangler nå, er at trådstarter begynner å besvare spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.