Vingen300 Startet 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2022 Lurte på å oppgradere til automatisk flaps kontroll i løpet av sesongen, ser da på Mente Marine ACS RP. Har lest litt her på forumet og virker til at mange er fornøyde med denne, men lurer spesifikt på bruk sammen med utenbordsmotor/drev trim. Var vel en kommentar der man hadde hørt med Mente Marine og fått til svar at man bruker trim som vanlig. Ser at for å stille inn Mente Marine ACS så skal kjøre i marsj fart, med ønsket trim. Som jeg antar for de fleste med utebords/drev betyr trimmet ut. Og man programmerer da denne "vinkelen" inn i ACS'en som ønsket vinkel. Dette virker jo vel og bra, og forstår det da slik at panelet ikke vil kjøre begge flapsene ned så lenge vinkel er lavere (baug lavere) enn det som er programmert inn. Men hva når vinkelen er større (baug høyere)? Forstår det da at panelet vil kjøre ned begge flapsene for å få baugen ned, til programmert vinkel. I noen situasjoner så ønsker man baugen høyere enn "normalt", f.eks. i medsjø. Når man da trimmer mere ut enn "normal", vil da flapsene motvirke dette ved å kjøre begge flaps ned? Er dette et issue som noen opplever? Eller skjer dette så sjeldent at man da overstyrer manuelt? Ser det også finnes Mente Marine ACS R som kun er automatisert for å rette opp båten sideveis. Men om "bekymringen" min over kun finnes i mitt hode så ville det være kjekt med RP (roll and pitch) versjonen, da den vil kjøre ut begge flaps automatisk da man ønsker det, opp i plan, og lavere fart. Ellers er det jo bare ekstra motstand å ha begge flapsene i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Ta En titt på Zipwake. Der kan du du velge hvordan interceptorene oppfører seg i forhold til hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Hei, ingen systemer er slik at du kan skru på "auto" og dermed vil alt bli bra. Middagen kan koke over og solen går allikevel ned. Slik at om du er i en vanlig situasjon så er auto greit. Dersom du kjører i krapp motsjø er kanskje det på senke baugen for å presse deg gjennom bølgene - da tar du over på manuelt. Eller som du nevner i medsjø - der vil du ta over og få opp baugen. Det som er gunstig med Mente er at det er ikke masse styr for å overprøve auto. Bare trykk på at du vil ha trimplanen opp eller ned så får du det du vil ha. Men til vanlig er auto helt greit! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Vingen300 skrev 41 minutter siden: Men hva når vinkelen er større (baug høyere)? Forstår det da at panelet vil kjøre ned begge flapsene for å få baugen ned, til programmert vinkel. Det vil skje. Du kan kompensere ved å styre "Mente" manuelt med trykk på knappene. Jeg kjører med drev trimmet så baugen går litt for høyt med flaps i øverste stilling og lar "Mente" finne riktig posisjon med lii flaps. Er klar over at dette ikke er noe uøkonomisk. Bruker knappene på "Mente" for å styre opp og ned ut fra om bølger er med eller mot. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vingen300 Svart 18.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Swingswong skrev for 1 time siden: Ta En titt på Zipwake. Der kan du du velge hvordan interceptorene oppfører seg i forhold til hastighet. Med lectrotab allerede installert så skal det være 'plug and pray' med mente marine, så det å bytte til zipwake blir ekstra kroner og jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 18.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 alfaalfa skrev 1 time siden: Bare trykk på at du vil ha trimplanen opp eller ned så får du det du vil ha. Jens_P skrev 1 time siden: Du kan kompensere ved å styre "Mente" manuelt med trykk på knappene. Ok, så ja, det jeg nevner skjer. Men veien rundt er følgelig å kjøre de manuelt. ? Og når det for det meste blir riktig av tiden med auto så er det fare for at det blir en oppgradering... Rart hvordan det har en tendens til å skje. ? Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Denne Mente Marine AP løsningen er den beste investeringen jeg har gjort i alle fall (Askeladden c75, 250hk). Sykt nice. Hadde også lectrotab fra før. Zipwake løser det samme problemet til en 4-dobbel pris (litt enkelt sagt). Var lett valg for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 21.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 Er også svært fornøyd med Mente Marine. Har det installert på en Nor-Dan 780 med Bennett hydrauliske flaps. Jeg kjører de dog manuelt når jeg skal opp i plan, særlig hvis det er litt tung båt (eller sent på sesongen) og det går litt tid før man kommer opp i plan. Hvis de står i auto kjører den flaps ned for å hjelpe deg opp, men er litt treg med å trekke dem tilbake når man først er på plan, og dermed får man litt vinglete baug til hekken får satt seg igjen. Løser det ved å kjøre de ca halvveis ned manuelt når jeg skal i plan, og når båten «knekker over» kjører jeg de hjem igjen. Så setter jeg systemet i auto og cruiser avgårde :) Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 21.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2022 hawthorne skrev for 3 timer siden: Denne Mente Marine AP løsningen er den beste investeringen jeg har gjort i alle fall Bergen780 skrev 45 minutter siden: Er også svært fornøyd med Mente Marine. Høres bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 16.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2022 Til den/de som måtte komme over denne tråden. Har nå brukt Mente Marine siden våren, og konklusjonen må vel være "løp å kjøp", veldig fornøyd. Mine "bekymringer" om at den kanskje ville overstyre min ønsket vinkel (baug opp eller ned) har jeg ikke opplevd som et problem. Skjer svært sjeldent og som andre har kommentert her, så kan kan man enkelt overstyre manuelt. Når jeg skal opp i plan, så tar det noe tid før den kjører flapsene ut. Så det jeg gjører når man ligger i skrogfart, er å slå av automatikken (den blinker så auto er i "pause"), kjører flapsene helt ut manuelt, og slår så på auto igjen. Fortsatt i "pause" (blinker), om den er i pause eller ikke bestemmer den av farten. Når jeg så drar opp i plan går en ut av pause, og trekker inn flapsene. Har opplevd dog at om jeg er veldig tidlig med å trimme ut motor så hender det at de ikke kjører helt inn. Den har nok da kalkulert at den har riktig vinkel, og kjører da flaps ikke helt inn. Ikke noe stort problem, bare passe på å vente noen sekunder ekstra før man trimmer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.September.2022 Link til dette innlegget Svart 16.September.2022 Vingen300 skrev for 1 time siden: Så det jeg gjører når man ligger i skrogfart, er å slå av automatikken (den blinker så auto er i "pause"), kjører flapsene helt ut manuelt, og slår så på auto igjen. Fortsatt i "pause" (blinker), om den er i pause eller ikke bestemmer den av farten. Når jeg så drar opp i plan går en ut av pause, og trekker inn flapsene. Praktiserer det samme. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
frankive Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 er dette samme produkt? Lectrotab, Trimplanpanel med automatisk nivelering, automatisk justering av gangposisjon, innebygget GPS, robust gummioverflate, vanntett og solbestandig material, tilbakestillingsfunksjon, forskjellige programmeringsmuligheter (boatlab.no) Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 1.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Ser nå veldig likt ut. https://www.mente-marine.com/ Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 frankive skrev 1 time siden: er dette samme produkt? Lectrotab, Trimplanpanel med automatisk nivelering, automatisk justering av gangposisjon, innebygget GPS, robust gummioverflate, vanntett og solbestandig material, tilbakestillingsfunksjon, forskjellige programmeringsmuligheter (boatlab.no) Ser veldig lik ut, men prisen tilsier at dette er en modell som kun støtter roll og ikke roll/pitch. Sjekk dette før du eventuelt går til bestilling. Kan også være et panel til flybridge som krever at man har en kompatibel enhet montert annet sted i båten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
-morten- Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Har relativt lett båt og 300 V6 med enormt skyv så Trimflaps brukes kun til å justere sidevegs forskyvning. trenger ikke hverken flaps eller aktiv trimbruk for å komme opp i plan, selv om jeg av gammel vane trimmer inn motor når jeg akselrerer. Det som er litt sensetivt med min båt er når jeg endrer retning i kraftig vind. langsmalt skrog og mye vindfang i styrhuset gjør at det oppstår ganske mye vingeeffekt. men klarer jo å forholde meg til knappene. synes ikke det er verd 30000 for et auto opplegg. En tvers over leia sliter med zipwake at det fryser og gir etter på høst/vinter.Han har byttet flere ganger. Jeg har vanlige flaps og glad for det Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 -morten- skrev 4 minutter siden: Har relativt lett båt og 300 V6 med enormt skyv så Trimflaps brukes kun til å justere sidevegs forskyvning. trenger ikke hverken flaps eller aktiv trimbruk for å komme opp i plan, selv om jeg av gammel vane trimmer inn motor når jeg akselrerer. Det som er litt sensetivt med min båt er når jeg endrer retning i kraftig vind. langsmalt skrog og mye vindfang i styrhuset gjør at det oppstår ganske mye vingeeffekt. men klarer jo å forholde meg til knappene. synes ikke det er verd 30000 for et auto opplegg. En tvers over leia sliter med zipwake at det fryser og gir etter på høst/vinter.Han har byttet flere ganger. Jeg har vanlige flaps og glad for det Kan si meg enig i at 30k er i overkant, men dersom man allerede har trimflaps kan man få automatikk for 8-9k med Mente Marine eller Lectrotab. For min del har det vært verdt det for å slippe å dille med flapsene hver gang noen finner ut at de vil sitte på andre siden av båten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
frankive Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 hvilke flaps kan man anbefale på en Beneteau Antares 7.80 mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Jeg er en av de som ikke er fanklubben til mente marine. Sitter på omtrent alle Sargoer som er levert, så har endel tusen timer med det systemet. Autofunskjonen funker best på flatt vann der den kompenserer for vind, dog tregt. Opp i plan rekker den ikke å få ned planene om det går raskt, og går det tregt blir det overplaning og ploging alt for lenge før den endelig heiser opp planene igjen. Er det litt sjø skrur jeg autofunksjon av og når man trimmer manuelt, typisk ned med baugen i 15-25 knop i motsjø har man bare 1 stk nedknapp og den legger seg alltid på en av sidene. Så når man kompensere med en av sideknappene gjøres det ved å heve ett av planene, ikke senke det andre. Følgelig trimmer man seg også oppover igjen så man må ta en ny runde med ned-knappen og ende opp skeivt 9 av 10 ganger og slik går runddansen... Trodde poenget med slike autopaneler var at man skule bruke mindre tid og energi på trimming. Her blir det det motsatte da autofunskjonen ikke takler mye annet enn flatt vann, spes ikke om man endrer kurs og ved manuell trimming bruker man ca 5 ganger så mye tid og trykk som om man hadde hatt et helt vanlig manuelt system med 2 vippebrytere. At det kan funke på båter uten planingsterskel, større båter og halvplanere, samt på finske innsjøer (Mente er Finsk) er mulig, men på planende båter som trenger trim i mellomfart samt er sensitive på vind synes jeg den gjør mer ugang enn godt. Når jeg kjører en båt me ZipWake bruker jeg hvertfall 10 ganger mindre tid på å trimme og autofunksjonen fungerer bra. Liker også at man kan bruke ofret på pitchkurven enkel med hjulet på panelet, feks baug lavere i motsjø. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.