Jump to content

Hvilken pakkboks er dette?

sirtroen

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvilken type pakkboks dette er (båten er fra 70-tallet)? Fikk beskjed av forrige eier om å skru ca en halv omdreining i ny og ned. Sist så kom jeg helt til bunns. Hvordan fyller jeg? Er det bare å skru opp og fylle lokket med vannfast fett mens båten ligger på sjøen?

Den er tett når båten ligger i ro, men kommer en og annen dråpe ved gange.

4538EBE9-1FDD-4BCE-918E-6204CEDB3CE1.jpeg

Det ser ut som en eldre Volvo Penta pakkboks. Der ligger talgpakningene inne i delen man skrur, og med en stor kontramutter på baksiden. Synes under fettkoppen. Det ser ut som om det er en snau centimeter igjen å skru på. Ser gjengene på bildet i bakkant av kontramutteren. Talgpakningene er forøvrig veldig enkle å bytte.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Anytime :-)

Har isen gått?

Yepp! Utriggerne der Trudelutt har plass mangler, men landgang til flytebryggene er på plass. Vasket utvendig idag, polering imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for informasjon alle sammen! Har ikke funnet noe papir i båten som sier noe om hva slags produsent det er snakk om, men motoren er VP.

Skal fylle lokket neste gang jeg er i båten.

La noe papir i bunnen for å ikke få så mye kommentarer på noe olje som tydeligvis har havnet på feil plass :thumbsup:

Så da la jeg en ny dæsj i koppen. Det gikk sikkert greit, men vanskelig å kontrollere om jeg trykker inn for masse når jeg setter den på full.

Huth skrev On 18.3.2022 at 23.01:

Det ser ut som en eldre Volvo Penta pakkboks. Der ligger talgpakningene inne i delen man skrur, og med en stor kontramutter på baksiden. Synes under fettkoppen. Det ser ut som om det er en snau centimeter igjen å skru på. Ser gjengene på bildet i bakkant av kontramutteren. Talgpakningene er forøvrig veldig enkle å bytte.

Sier du at jeg kan stramme mutterne under dette lokket for å klemme talgpakningene og hindre at det drypper så mye? Jeg ligger nok mer på sånn 5-6 drypp pr to minutter enn det ene dryppet Hulda sier er ideelt :-)

Om det ikke drypper mer enn det så ville jeg latt det være. Det er ikke bra om om det blir for stramt. Det er en stor mutter som omslutter hele pakkboksen. Den løsnes slik at du kan stramme den store "mutteren" eller glanden. Litt avhengig av hvor sterk man er i hendene så passer det for min del å skru omtrent det jeg greier med bruk av kun hendene:) Akselen skal ikke bli tung å rotere. Kontramutteren trenger du en stor fastnøkkel til (husker ikke antall mm) og må trekkes til igjen med måte den også. Legger ved et par bilder fra bytte av pakninger, så ser du hvordan den er bygget opp.Pakkboks_1.JPG.fb2014aab70ab0af59ed3771f9403201.JPGPakkboks_2.JPG.19200a1297bcff16d99307699c456940.JPG

Takk for gode bilder. Da lar jeg min være inntil videre.

Er dette systemet laget med tanke på at disse glandene også skal etterstrammes med jevne eller ujevne mellomrom?

Det fettet jeg presser inn, legger det seg inntil talgpakningene, fyller gummibelgen, eller begge deler? Hvor forsvinner det? :-)

Det er laget med tanke på å strammes ja. Men det går som regel mange sesonger mellom hver gang man må stramme. Og når det omsider ikke er mer å stramme på eller at det ikke hjelper å stramme så bytter man talgpakningene. Det gjøres med båten på land:) I min med 30mm aksling så er det plass til tre seks mm pakninger. Etter bytte av pakninger så må man etterstramme flere ganger før det stabiliserer seg. Rundt 10 driftstimer for min del da jeg byttet på denne. Det var egentlig ikke behov for å skifte da jeg gjorde det, men måtte uansett ha det fra hverandre da jeg måtte bytte stevnlageret hvor gummien hadde råtnet og ble løs i hylsen:)

Fettet skal smøre lageret, og ikke fylle noe. Det er et innstøpt hvittmetallager på denne med spor til fettet. Vannet som fyller propellhylsen skal kjøle pakkboksen så viktig å ikke presse inn for mye fett. Noe fett forsvinner ut med vannet, så derfor må man skru litt på fettkoppen av og til. Jeg bruker å «ta opp slakken» og ta noen mm til noen ganger i løpet av sesongen. Trenger å fylle fettkoppen ca hver tredje sesong. 

Litt kommer ut via pakningene. Jeg har ikke hatt behov for å stramme glanden på de 16-17 årene jeg har hatt min båt. Og jeg smører med fettkoppen 3-4 ganger i året max. Da er båten i daglig bruk. Så dette er noe du ikke bør bli for ivrig på. Enkelte strammer opp fettkoppen etter hver tur, da har du kjapt en hylse full av grease og null vannkjøling....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...