Jump to content

Lader for 800 ah lithium batteribank


NOR15186

Recommended Posts

Swingswong skrev 18 minutter siden:

Med 60A ladestøm vil det ta ganske lang tid å få ladet banken.  Om det er greit er sikkert 60A fint. 

Jeg har 25 Amp lader. Så sprenger jeg ikke stolpen i gjestehavna på sommeren. I hjemmehavn kan jeg jo lade flere døgn før neste tur. Så valg av ladereffekt er avhengig av hvor du setter inn landstrøm kabelen.

Link to post

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på kapasiteten på laderen, men hvorvidt den har program som er egnet for lithium. Båten har 400 a solceller og er sjelden tilkoblet landstrøm om sommeren. Om vinteren står den stort sett tilkoblet. Jeg er derfor opptatt av å finne en lader som behandler batteriene optimalt ift vedlikeholdslading. 

Link to post
NOR15186 skrev for 2 timer siden:

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på kapasiteten på laderen, men hvorvidt den har program som er egnet for lithium. Båten har 400 a solceller og er sjelden tilkoblet landstrøm om sommeren. Om vinteren står den stort sett tilkoblet. Jeg er derfor opptatt av å finne en lader som behandler batteriene optimalt ift vedlikeholdslading. 

Laderen gir 14.2V på bulk/absorpsjon i GEL/SLA program som er OK, og 13.2V float som vil holde Lithium-batteriene rundt 70%. Det _bør_ mao gå greit, forutsatt at den holder oppgitte spenninger nøyaktig, noe som ikke alltid er tilfellet. I tillegg vil batteriene bli ladet unødvendig mye i absorpsjonsperioden med 3.55V cellespenning som tilsvarer sprengfullt. Om du vil gjøre det optimalt er det bedre med lader som slår seg helt av ved oppnådd toppspenning og lar Lithium lades ned til 20/30% SOC eller feks 12.8V før den starter igjen. Kan også løses rimelig med et tidsur så sant forbruket om vinteren er noenlunde kjent, eller mer fancy med wifi styrt støpsel og system som lar deg overvåke SOC/spenning feks. Tatt i betraktning den store investeringen (800 Ah Lithium) ville jeg vurdert en ladeløsning som er mer optimal for Lithium. Den beste ‘fire and forget’ løsningen er vel en programmerbar lader som lar deg definere programmet selv, med minimal absorpsjonstid, ingen/lav float og autostart på lav spenning. Tenker også at med 400W (ikke A?..) solceller så er behovet for lading i sesongen svært lite? Da blir laderen mer en vedlikeholdslader for vinter og kapasiteten til å lade opp batteripakken raskt er mindre kritisk, slik at du kan velge en lader med lavere kapasitet = lavere pris. Victron sine smartladere kan settes opp helt etter ‘eget hode’ og det er lett å følge med på status via Bluetooth app.

Link to post
Fantino skrev for 8 timer siden:

Laderen gir 14.2V på bulk/absorpsjon i GEL/SLA program som er OK, og 13.2V float som vil holde Lithium-batteriene rundt 70%. Det _bør_ mao gå greit, forutsatt at den holder oppgitte spenninger nøyaktig, noe som ikke alltid er tilfellet. I tillegg vil batteriene bli ladet unødvendig mye i absorpsjonsperioden med 3.55V cellespenning som tilsvarer sprengfullt. Om du vil gjøre det optimalt er det bedre med lader som slår seg helt av ved oppnådd toppspenning og lar Lithium lades ned til 20/30% SOC eller feks 12.8V før den starter igjen. Kan også løses rimelig med et tidsur så sant forbruket om vinteren er noenlunde kjent, eller mer fancy med wifi styrt støpsel og system som lar deg overvåke SOC/spenning feks. Tatt i betraktning den store investeringen (800 Ah Lithium) ville jeg vurdert en ladeløsning som er mer optimal for Lithium. Den beste ‘fire and forget’ løsningen er vel en programmerbar lader som lar deg definere programmet selv, med minimal absorpsjonstid, ingen/lav float og autostart på lav spenning. Tenker også at med 400W (ikke A?..) solceller så er behovet for lading i sesongen svært lite? Da blir laderen mer en vedlikeholdslader for vinter og kapasiteten til å lade opp batteripakken raskt er mindre kritisk, slik at du kan velge en lader med lavere kapasitet = lavere pris. Victron sine smartladere kan settes opp helt etter ‘eget hode’ og det er lett å følge med på status via Bluetooth app.

Høres fornuftig ut det du skriver, har Victron på solcelle + batteriovervåking allerede. Blir nok en 30 eller 50 a smartlader fra Victron og en Victron dc dc lader til blybatteriene. 

 

Takk for gode refleksjoner ?

 

(og ja, 400w solceller) 

Link to post
Code0 skrev for 23 timer siden:

Jeg har 25 Amp lader. Så sprenger jeg ikke stolpen i gjestehavna på sommeren.

 

Ja, da er du trygg. Det blir jo under 2A fra stolpen. Har stolpen 10A sikring går det greit med en lader som kan gi opp mot 150A, med 16A sikring 250A. Dette selvfølgelig under forutsetning at du ikke har tilkoblet varmtvannsbereder, vifteovn eller andre store forbrukere samtidig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
NOR15186 skrev for 2 timer siden:

Høres fornuftig ut det du skriver, har Victron på solcelle + batteriovervåking allerede. Blir nok en 30 eller 50 a smartlader fra Victron og en Victron dc dc lader til blybatteriene. 

 

Takk for gode refleksjoner ?

 

(og ja, 400w solceller) 

Solceller er veien til frihet fra skjøteledningsåket ? (Har 2 x 310W på taket selv). Dersom du allerede har Victron batteriovervåking er dette gjerne en BMV702/712? I så fall kan du bruke releet i denne til å slå av/på batterilading ut fra SOC og spenning. Og da kan du egentlig bruke nesten hvilken som helst lader så lenge har en remote on/off mulighet (evt bruke et 230V rele). Om du har Venus/Cerbo eller lignende mener jeg de har tilsvarende mulighet. 

 

282F7413-3A75-4FA6-9577-DEB893FE00F3.png

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Fantino skrev On 19.3.2022 at 23.21:

Solceller er veien til frihet fra skjøteledningsåket ? (Har 2 x 310W på taket selv). Dersom du allerede har Victron batteriovervåking er dette gjerne en BMV702/712? I så fall kan du bruke releet i denne til å slå av/på batterilading ut fra SOC og spenning. Og da kan du egentlig bruke nesten hvilken som helst lader så lenge har en remote on/off mulighet (evt bruke et 230V rele). Om du har Venus/Cerbo eller lignende mener jeg de har tilsvarende mulighet. 

 

282F7413-3A75-4FA6-9577-DEB893FE00F3.png

Det er en interessant mulighet. Fordelen med Victron smartlader er at jeg får alt inn i samme styringsystem og det blir litt mindre "selvmekk" 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...