Jump to content

Hvordan programmere ICOM MA-510TR AIS

kdtran

Recommended Posts

Har kjøpt og montert en ICOM MA-510TR AIS i båten min.

i følge Seatronic sin hjemmeside må denne programmeres før den kan sende informasjon. 
Jeg har det jeg trenger av kabler og pc driver for å koble pc opp mot AIS, men jeg får ikke påstanden til å stemme. Dersom utstyret må programmeres ville jeg forventet at det fantes en programvare som gjorde dette mulig?

Har trålt nettet OG lest installasjonsmanualen (!) uten å finne noen som helst indikasjoner på at det skal være nødvendig å gjøre noe annet enn å legge inn fartøysinformasjon (MMSI osv) direkte via panelet på enheten. 
Er det noen som har erfaringer å bidra med?

Må en programmere med pc i tillegg, og hvor får en i tilfelle tak i programvare?

Til info har jeg selvfølgelig ikke latt enheten stå på lengre enn 5 min og er usikker på

om dette er nok til at båten garantert skulle ha dukket opp på MarineTraffic, ei heller har jeg vært i kontakt med seatronic. 
Det hadde vært alt for enkelt, og det er mye bedre å stille spørsmålet på dette forumet  ?

Vargen skrev for 2 timer siden:

Jeg fant denne https://wescom.ie/product/cs-ma510tr-programming-software-for-ma-510tr-dealer-only-ma510tr/

Jeg mener å ha lest at i enkelte land er det ikke tillatt å programmere AIS selv.

Tipper Seatronic ordner dette mot et lite vederlag.

Hvorfor skulle det være ulovlig å programmere det selv? Om man har display, kan man (om)programmere all informasjon av hjertens lyst. Og ellers er det vel via PC man gjør slikt.

Ser en del har tastet inn feil data av og til (fritidsbåter som er 500 meter lange og slikt), men det er mer en kuriositer enn et faktisk problem.

Har prøvd å sjekke opp i dette, og det viser seg at det faktisk må gjøres av leverandøren i enkelte land, som USA.

https://www.cruisersforum.com/forums/f13/raymarine-ais650-change-mmsi-number-165250.html

Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig at en leverandør må programmere eller omprogrammere MMSI på VHF-er og AIS-er. I Norge får man i alle fall gjøre det selv første gangen, men utstyret må sendes inn om man skal skifte MMSI.

Om man har AIS kl A, kan man endre MMSI så mye man selv vil.

Prøvde å endre på min Em-trak B400 nå, men der var MMSI låst. All annen info går an å endre.

Avslutter med en aldri så liten oppdatering. 
Seatronic bekrefter at informasjonen på produktsiden er feil. MA-510TR må ikke programmeres via PC når den er ny. Det holder å programmere direkte på enheten. 
Tenker at da er alt i orden, og at jeg kan skru diverse paneler opp igjen der de hører hjemme. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...