Jump to content

Wallas 2400 problematikk - lei....

RH91

Recommended Posts

Enda en wallas tråd, ikke planer om å kaste den veggimellom helt enda. men veldig snart kjennes det ut som :headbang:

First things first: 
Dritten virka ikke, kjøpte servicekit, skiftet det. 
Startet den, blåste ca 25 grader i 3 minutter. (med rød lampe på) så blåste kaldt igjen. (lampa lyser enda.)
Skrudde av å lot bli kaldt. 
Demonterte alt, sjekka slange inn, sjekka retur.
Renset vifta, demonterte pumpa, sjekka nåla, pakninger osv. 
fjerna sot i kammeret, skrapa av "sensoren"
Montert sammen igjen. 
Testet - Samme resultat.
Justert opp pumpeintervallet. 
Fortsatt samme forbaska resultat. 
Det er strøm på batteriene. Stått med lading på idag. 
Eksos kommer i 10 sek. 

Nå har den vært helt i deler 3 ganger, og finner f@#¤! ikke noen feil...
Aner ikke hva mer jeg skal skrive... Men satan så frustrerende.... 
Tips triks help ? :headbang:

Redigert av RH91 (see edit history)

Wallas er fantastisk og slipper den j... gassen. Men den er som matrosen, trenger nitidig pleie, omsorg og kjærlighet. Men mr. Wallas kommer nok snart på banen hvis han ikke er opptatt med å mekke på min Wallas for tredje gang. Dette ordner seg og imorgenbegynner sommeren med 20 kr ++++++ for fuel. 

er det flammevakt på den, og om så har du sjekket om den virker ? slår seg vel av om det ikke blir oppdaga at den har fått fyr. 

Er du dritlei så kjøp deg en kinavarmer til 1300 spenn med frakt.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

RH91 skrev for 4 timer siden:

Enda en wallas tråd, ikke planer om å kaste den veggimellom helt enda. men veldig snart kjennes det ut som :headbang:

First things first: 
Dritten virka ikke, kjøpte servicekit, skiftet det. 
Startet den, blåste ca 25 grader i 3 minutter. (med rød lampe på) så blåste kaldt igjen. (lampa lyser enda.)
Skrudde av å lot bli kaldt. 
Demonterte alt, sjekka slange inn, sjekka retur.
Renset vifta, demonterte pumpa, sjekka nåla, pakninger osv. 
fjerna sot i kammeret, skrapa av "sensoren"
Montert sammen igjen. 
Testet - Samme resultat.
Justert opp pumpeintervallet. 
Fortsatt samme forbaska resultat. 
Det er strøm på batteriene. Stått med lading på idag. 
Eksos kommer i 10 sek. 

Nå har den vært helt i deler 3 ganger, og finner f@#¤! ikke noen feil...
Aner ikke hva mer jeg skal skrive... Men satan så frustrerende.... 
Tips triks help ? :headbang:

Kan begynne med å få vite hva slags parafin prøver du med? Det skal helst være Fritidsparafin.

Ellers kan det tenkes at det er noe feil ved etterkjølingstermostaten (siden det lyser rødt i panelet hele tiden?)

Cerberus skrev for 4 timer siden:

Eg forstår ikkje koffor man gidde holde på med desse wallasene. Har aldri hørt om anna enn problem og dårlig effekt. Anbefaler alle å kaste på dynga straks det melder seg det minste problem. Gjerne før for å være føre var. 

Jeg har solgt, og reparert Wallas i snart 40 år, og det er ikke ofte jeg anbefaler å kjøpe noe nytt.

Ingenting av de andre på markedet bruker mindre strøm og er mer stillegående en Wallas, og de gir god effekt om de har blitt tatt vare på. Så hvorfor kaste og sette inn noe nytt?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Sitat

Kan begynne med å få vite hva slags parafin prøver du med? Det skal helst være Fritidsparafin.

Ellers kan det tenkes at det er noe feil ved etterkjølingstermostaten (siden det lyser rødt i panelet hele tiden?)

Tidligere sto det fritidsparafin fra blåtind, men siden jeg ikke visste alder, osv osv(sto i båten når jeg kjøpte den ifjor).. så kjøpte jeg enda en ny blåtind fritidsparafin. sjekket at det kommer parafin inn, ut retur osv. 
Problem med etterkjølings termostaten? Gjør den at det ikke blir varmt da? 

Siden du skrev at den lyste rødt i panelet hele tiden, så vil den ikke starte på nytt før det slukker. Derfor sa jeg etterkjølingstermostaten.

Blåtind fritidsparafin er riktig.

Stemmer. Men problemet er jo at den ikke blåser varmt, samt at den slutter blåse den lille lunken dem har ettet 2-3min, da blir det kald luft. (luft temp) som nå er kald.. ?

Leser jo at disse burde blåse javnt 45ish grader. (ca)  men skjønner ikke hva mer jeg kan sjekke for å få den til å virke.. ?

Den lille lunken du kjenner kan være fra glødespiralen. Men den skal ikke bli aktiv om det røde lyset er tent.

Går brennluftviften?

Skal ikke være kraftig sug. Du merker at den begynner å gi seg om den rangler/skrangler. Og så ser du det på eksosen om den blåser.

• 4 måneder senere...

Jeg har nylig kjøpt en gammel snekke hvor det står en Wallas 2400 i. Når jeg starter den ved å sette "heat" bryter til 1/1, så kommer det ganske fort eksos ut. Ganske mye hvit røyk. Det foregår i ca 2-3min før det stopper å ryke. Den blåser kald luft hele tiden. rødt lys kommer ikke på. Han jeg kjøpte båten av sa den virket fordi det kom røyk, men han hadde ikke egentlig brukt den på over et år. Han sa det var diesel på tanken. Leser her at det bør være parafin, kan det være årsaken? Kan jeg da bare helle ut dieselen og fylle parafin? eller bør jeg rense noe også? Eller er det noe annet innlysende som bør byttes?

Kan nevne at jeg hører tikkelyd og det kommer diesel tilbake i returslangen, så pumpa er tilsynelatende fungerende.

Redigert av John E (see edit history)
John E skrev 1 time siden:

Jeg har nylig kjøpt en gammel snekke hvor det står en Wallas 2400 i. Når jeg starter den ved å sette "heat" bryter til 1/1, så kommer det ganske fort eksos ut. Ganske mye hvit røyk. Det foregår i ca 2-3min før det stopper å ryke. Den blåser kald luft hele tiden. rødt lys kommer ikke på. Han jeg kjøpte båten av sa den virket fordi det kom røyk, men han hadde ikke egentlig brukt den på over et år. Han sa det var diesel på tanken. Leser her at det bør være parafin, kan det være årsaken? Kan jeg da bare helle ut dieselen og fylle parafin? eller bør jeg rense noe også? Eller er det noe annet innlysende som bør byttes?

Kan nevne at jeg hører tikkelyd og det kommer diesel tilbake i returslangen, så pumpa er tilsynelatende fungerende.

Diesel? Ikke riktig diesel i det hele tatt. Denne skal ha Fritidsparafin som drivstoff.

Går sikkert bra å skifte drivstoff uten å gjøre den ren, men muligens brenneren er sotet og kokset så du må sjekke dette, eller skifte gløder og veke først som sist.

Prøv å skift drivstoff, og se hvordan den oppfører seg.

Lykken1 skrev 33 minutter siden:

Jeg tenkte føre var,tok sevice hos Wallasforhandler. Wallas 2400. Funker alltid. God varme. Bruker 5 liters parafindunk,den tar jeg ut av båten om vinteren, sikkert ikke nødvendig?

Ikke nødvendig å ta med hjem parafindunken, bare skru på korken så den er tett, og la den stå i båten. Om du bruker Fritidsparafin tåler den kulde ned mot -40 grader.

Da har jeg bytta drivstoff til fritidsparafin. Jeg prøvde å starte den 6-7 ganger. 5 min på og drøye 5 min av mellom hver gang. Den røyka etterhvert mindre enn den gjorde med diesel, men fortsatt ingen varme og den rød lampe ble aldri tent. Er det verdt å prøve å starte den flere ganger, eller må jeg gå løs på å bytte gløder og veke nå?

John E skrev 38 minutter siden:

Da har jeg bytta drivstoff til fritidsparafin. Jeg prøvde å starte den 6-7 ganger. 5 min på og drøye 5 min av mellom hver gang. Den røyka etterhvert mindre enn den gjorde med diesel, men fortsatt ingen varme og den rød lampe ble aldri tent. Er det verdt å prøve å starte den flere ganger, eller må jeg gå løs på å bytte gløder og veke nå?

Ja, ser ut for at brenneren har sotet og kokset seg så du ikke får forbrenning, eller at glødetråden har røket.

Så skifte av gløder og veke + rengjøring av brenner er nok faciten her.

Martine29 skrev 5 minutter siden:

Jeg hadde tatt den ut og sendt den til mr Wallas i Ålesund. Maken til sørvis har jeg aldri opplevd og flere wallaser har kommet tilbake "nyfrisert". Synes han fortjener fremsnakking. 

Takker og bukker, høres ut som en god ide:saint:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...