Jump to content

Jekke opp båt?

ND4SPD

Recommended Posts

Holder på å stoffe båten min. Den står på to store klosser også er det 4 tre bukker på siden som støtter den. For å komme til under kjølen der den står på klosser må jeg jekke den opp og dytte klossene 20-30 cm. Lar det seg gjøre og hvordan må jeg i så fall gjøre det? Er redd for at den skal velte. 

Redigert av ND4SPD (see edit history)

Ingen problem dette. Har gjort sånn i mange år. Så lenge du jekker opp f.eks bakparten, så flytter du bare bukkene som står foran helt inntil båten etter hvert som den jekkes opp, og samme prosedyre når du jekker opp foran. Nå ligger min båt i krybbe, så det blir jo nesten det samme opplegget, men jeg jekker stort sett ikke opp høyere enn ca. 10-15 cm. Så lenge man passer på at båten sikkert støttes på to av bukkene (på hver side), går dette helt greit.

Det er ikke mange cm som du behøver å jekke opp. Vær forsiktig med å flytte bukker når du jekker opp, er fort gjort å glemme de når du slipper ned igjen. Da risikerer du at båten hviler all vektene på bukkene og ikke på underlagene.

Trekk ut en bukk av gangen og stoff under denne. Heller ikke de trenger du å trekke ut mer enn ca 5 cm. Da ivaretar du sikkerheten ved at båten ikke kan lene seg mye over før bukken tar vekten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hvor stor og hvor tung er båten? Jeg hadde ikke turt å jekke opp min Baltic på 4.5 ton bare for noe centimeter med bunnstoff. Spiller så lite rolle likevel.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det kommer litt an på båten. Det er mer utfordrende å jekke opp en Bavaria Match enn en 500 kg tung snekke.

Er jo helt enig her. Kommer naturligvis helt an på båttype/størrelse/vekt/jekk, o.s.v.., når det gjelder dette "jekke-prosjektet". Her må jo båteier ta alle forholdsregler, og vurdere dette i fra alle bauger og kanter.

Når du er så usikker på dette som det høres ut i ditt første innlegg, så er ikke dette noe du bør gjøre på egen hånd.

Få med deg noen som har greie på dette.

De rådene du til nå har fått bygger kun på det du har skrevet, og det du har skrevet er temmelig magert!

Ikke et eneste foto av situasjonen, og heller ikke en eneste opplysning om båttype, størrelse osv.

Du viser heller ikke hvordan støttene ser ut. 

Her er det ikke mye rom for prøving og feiling på egen hånd.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Det går å gjøre som du foreslår.

Som det sies over, ikke ta noen sjanser.

Pass på å sikre de to krakkene som støtter båten så de ikke sklir ut.

Ha nok understøttelse på kjølen, og skring mot velt, så springer ikke ikke båten av sted på egen hånd.

Men, jekk og støtter må stå støtt.

Om du trenger 2cm for å rulle på bunnstoff,  er det ingen poeng med 20cm klaring.

ND4SPD skrev for 7 timer siden:

Holder på å stoffe båten min. Den står på to store klosser også er det 4 tre bukker på siden som støtter den. For å komme til under kjølen der den står på klosser må jeg jekke den opp og dytte klossene 20-30 cm. Lar det seg gjøre og hvordan må jeg i så fall gjøre det? Er redd for at den skal velte. 

Jeg synes det er rart at båteiere som ønsker konkrete tips angående sin båt så ofte skal holde hemmelig hva slags båt det er, og hvordan problemstillingen er, som ofte kan vises veldig godt med et bilde.

Gode råd kan ofte være veldig dårlige hvis de er ment for en helt annen båttype.

Her kunne sikker Hulda ramset opp hvordan dette gjøres på solid stålbåt på mange tonn, mens jeg kunne forklart hvordan jeg gjør det på mine båter på 15 og 19 fot, men så er det mye som ikke blir relevant pga tips angående feil båttype.

Er det  en 14 fots båt på 150 kg vil fremgangsmåten og sikkerhetstiltakene være litt annerledes enn om det er en båt på mange tonn holdt på plass av noen smale og ustabile bukker.

Hvordan bukkene er utformet og hvor de er plassert har også mye å si, det kan lett komme frem på et bilde. Ved visse plasseringer av bukker vil båten lett kunne seile av og skade personen og båten når det jekkes opp. Husk at det er mange steder båter ikke tåler stort press fra hele vekten av båten.

Hva som er videre plan er også vesentlig, skal den opp på båthenger eller skal den i krav rett på sjøen? Selv tok jeg siste 3 flekkene største båten hadde hvilt på under stoffing (baug foran og 2 hjørner bak) mens den etterpå stod på båthengeren og hadde god tid på seg til å tørke før de flatene kommer i kontakt med noe annet.

Så forslag til alle som stiller spørsmål er å ta med følgende fakta (hvertfall de punktene som er relevante for det aktuelle spørsmålet):

Båtmerke og modell

Lengde i antall fot

Vekt sånn omtrent

Materiale (glassfiber, stål osv)

Bilde (sier mer enn 10 ord)

He, he, jeg har vel jekket opp båter fra 50 tonn og nedover til noen hundre kilo. Alt fra treskøyter, via finnekjølede seilere til hva som helst. Det meste går greit. Mest utfordrende er vel gamle trebåter der jekken løfter opp, mens båten ikke flytter seg oppover :-)

Hulda skrev 5 minutter siden:

jekken løfter opp, mens båten ikke flytter seg oppover :-)

Like frustrerende når det sjer med bil! :headbang:

De fleste av oss har bare billig-jekk som løfter 2-2,5 tonn. Er begrenset hvor stor båt som kan løftes med denne reskapen.

Begynne løfte på noe tyngre enn enn det vil i hverfall jeg betenke meg på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ta i hvertfall høyde for at båten flytter seg sideveis om du bruker vanlig garasje-jekk. Jeg løftet min 30fot med hydraulisk jekk som løfter rett opp og et flattstål som lå langs bunnen av båten. Det gikk fint, men ikke noe jeg ville gjort bare for bunnstoff. Smør heller på litt når båten løftes opp som ble nevnt over her. 

Redigert av Swingswong (see edit history)

Hei

Ikke løft om du ikke må eller har erfaring. Jeg opplevde en gang at når je jekket opp baugen, så flyttet båten seg sideveis. Skremmende ! Båten hadde god kjølstøtte både foran og bak samt solid sidestøtte bak. Hvorfor båten, beveget seg slik vet jeg ikke. Men neste gang ville jeg sikret bauen også mot sideveis bevegelse.

Båtstørrelse og form på undervannsskroget har mye å si for hva man kan gjøre når man står på land. Står båten stødig og tåler jekkes opp og beveges på er det mindre

fare. Men, er båten høy og vaklevoren blir saken en annen. For min del fikk jeg en liten lærepenge sist gang jeg var oppe. Etter anbefaling fra havna som tar opp båten (profesjonell bedrift som tar opp hundrevis av båter i året) er det ikke noe problem å løsne på ei støtte om gangen og smøre på bunnstoff under. Det er totalt 8 støtter (forankret i hverandre med kjetting) som balanserer båtens 10-11 tonn der den står på kjølen, men skal innrømme at jeg aldri har vært helt komfortabel med denne praksisen, selv om jeg har vært oppe jevnlig med skuta siden den ble kjøpt i 2011. Og så.. Forrige gang jeg sto på land og skulle gjøre dette halvrisky stuntet sa det plutselig pang. Båten vrei seg noen cm med klokka og riggen ble stående og skjelve i sikkert et minutt etterpå. Hadde heldigvis akkurat slått lens, hvis ikke hadde jeg nok måttet skifte bukse temmelig kjapt. Derfor; fra nå av får det holde med å kline på litt bunnstoff mens båten henger i stroppene før sjøsetting?

AA02CB18-C48E-4D01-8DF9-3297D24C3AFC.jpeg.a404ede8465b2b8a5d7e513f2a190f98.jpeg

Båten min står lagret på land slik. På bildet er en annen båt. Har ikke bilde av min på land. Min står på en tykk treklosse av massivt tre. Anslår at klossen er en 30 cm høy. Dvs, kjølen er ca 30 cm over bakken. Båten på bildet er mye høyere over bakken. 

039630D4-9D0C-437F-9A91-266C588C473C.png

ND4SPD skrev 59 minutter siden:

Det et ikke en hemmelighet hva slags båt det er. Det et en BENETEAU 20 fot Pilothouse med utenbordsmotor. Den veier vel omtrent det samme som en vanlig bil.

Ingen problem med denne båten. En jekk med en trekloss under, og opp noen få cm slik at du kommer til med rulle/kost, og ned igjen. Har gjort dette selv i årevis med den båt størrelsen. Aldri hatt et eneste problem, i forbindelse med jekking, opp/ned, eller sideveis, på alt slags underlag som grus/ plen / asfalt ++.

Redigert av LM 605 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...