Jump to content

Highfield ultralite 290 vs 310 erfaringer?

Morten_L

Recommended Posts

Vurderer sterkt å bytte ut lettbåten i år, vi har noen sesonger hatt en Maritim/MTM 270cm rib (mer eller mindre lik Suzumar 270) denne er grei størrelse for oss med en voksen, en 10 åring og en hund. Men den må ha mye fart for å komme i plan med kun guttungen i uten meg som ballast i baugen og "ramler ned" av plan fort når en slakker av.  Jeg har montert smart tabs (trimplan) som hjalp en del. Så den fungerer egentlig kun under 3 knop eller over 20. Vi har en Mariner 15hk totakt. Samt at den bråker og bremser mye når vi seiler.

Vi har en Dufour 425 Grand Large seilbåt. Har til nå stort sett tauet jolla, men vurderer sterkt daviter for å slippe bråket og styret med å taue.

Har landet på at om vi bytter blir det Higfield selv om de i mine øyne er dyre. 

Størrelse, vekt og pris tilsier Highfield 290 ultralite, men denne har 38cm tuber mot Highfield 310 med 44cm (41,5 på Maritim ribben vi har i dag) 

Så jeg lurer på følgende:

- Hvordan er Highfield 290 og 310 i medium fart? (5-15 knop)

- Hvordan er de som slepejolle (med seilbåt så farten er jo under 10 knop)

- Hvordan "tørre" er de å kjøre i plan, er det mye forskjell i sprut

Vi har Highfield UL290, den går veldig tørt med 2-3pers i plan, virker å flyte rimelig høyt i vannet.
Vi har Haswing ultimate 3.0 elpåhenger og da går den 4-5knop med 1-2pers.

Med Johnson 10GT 2takt som vi også har brukt på den så går den veldig behagelig i 15-19knop, går høyt men stabilt i vannet.

Vi tenker å kjøpe ny 2takter ala Tohatsu 9,8 men er usikker på om vi får den i plan da med mer enn 3 voksne ombord

Redigert av Enzo (see edit history)
Enzo skrev for 3 timer siden:

Vi har Highfield UL290, den går veldig tørt med 2-3pers i plan, virker å flyte rimelig høyt i vannet.
Vi har Haswing ultimate 3.0 elpåhenger og da går den 4-5knop med 1-2pers.

Med Johnson 10GT 2takt som vi også har brukt på den så går den veldig behagelig i 15-19knop, går høyt men stabilt i vannet.

Vi tenker å kjøpe ny 2takter ala Tohatsu 9,8 men er usikker på om vi får den i plan da med mer enn 3 voksne ombord

Interessant! Hvordan synes du den er å slepe? Eller har dere den i daviter/på dekk?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...