Jump to content

Har min Victron 75/10 mttp tatt kvelden?

Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

Jeg må lufte min uvitenhet med hensyn til mttp solcelle regulator. Jeg har en Victron 75/10 (12V) koplet til et 80W solcellepanel og til en batteribank via shunt. Mttp`en blinker med et blått blik hvert 3 sek, hvilket skal bety at mttp`en er koplet, men ikke får spenning nok fra solcellene. I følge manualen skal der være min 5V spenningsforskjel før mttp lader. Jeg måler 20V direkte på ledningene fra solsellene når ledningene er frakoplet mttp`en, men kun 12.6V når ledningen fra solcellene er koplet til mttp`en.  Resultatet er at mttp`en ikke gir ladespenning. Jeg har sjekket at polaritet er korrekt. Er der en god forklaring? Noe jeg har koplet feil?

mvh Bjørkski

IMG_0033[1].JPG

Det kan også være at solcellene har tatt kvelden. Du kan prøve å belaste de med passende 12W lampe og se om de er i stand til å gi strøm. Ellers er vel dette en smart MPPT slik at du kan kople deg til med Connect app og få ut litt mer info on status?

Fantino skrev 2 minutter siden:

Det kan også være at solcellene har tatt kvelden. Du kan prøve å belaste de med passende 12W lampe og se om de er i stand til å gi strøm. Ellers er vel dette en smart MPPT slik at du kan kople deg til med Connect app og få ut litt mer info on status?

Hmm, Skal se om kan finne passe pære og teste med. Men 20V er vel tilnærmet normal spenning, vil ikke spenningen være lavere hvis en eller flere av cellene er ødelagt.

Bjørkski skrev 1 minutt siden:

Hmm, Skal se om kan finne passe pære og teste med. Men 20V er vel tilnærmet normal spenning, vil ikke spenningen være lavere hvis en eller flere av cellene er ødelagt.

20V høres ut som normal spenning ja men dersom du feks har fått irr i koplingsboks eller lignende kan det være at de ikke er i stand til å levere særlig mye strøm. Hadde selv semifleksible på taket noen år og når de tok kvelden var det slik som dette. Men først og fremst ville jeg koplet til appen og lest ut verdiene der. Du kan trolig også ‘reboote’ MPPT fra appen. Har hatt et par tilfeller det min MPPT (Victron 150/60) har fått ‘fnatt’ og måtte ha restart for å fungere igjen.

Fantino skrev 14 minutter siden:

20V høres ut som normal spenning ja men dersom du feks har fått irr i koplingsboks eller lignende kan det være at de ikke er i stand til å levere særlig mye strøm. Hadde selv semifleksible på taket noen år og når de tok kvelden var det slik som dette. Men først og fremst ville jeg koplet til appen og lest ut verdiene der. Du kan trolig også ‘reboote’ MPPT fra appen. Har hatt et par tilfeller det min MPPT (Victron 150/60) har fått ‘fnatt’ og måtte ha restart for å fungere igjen.

Jeg har ikke lastet ned appen og koplet opp mttp`en, får gjøre det neste gang jeg er i båten. Jeg tror ikke det er irr, da jeg måler 20V inne ved mttp`en, og alt er tørt og ok ut.

Jeg målte også høy nok spenning på min MTTP regulator da jeg testet den første gangen, men den blinket at den ikke fikk nok spenning (ikke Victron).

Dette var på kvelden. Når testet den i bedre lys fungerte alt glimrende.

Tror grunnen var at regulatoren prøver å trekke strøm et kort øyeblikk, men oppdager at spenningen faller for raskt og avbryter. Dette skjer for hurtig til at du ser det på et multimeter. Anntar at jeg ville fått samme oppførsel hvis jeg hadde dårlig kontakt et sted.

shipahoy skrev 4 minutter siden:

Jeg målte også høy nok spenning på min MTTP regulator da jeg testet den første gangen, men den blinket at den ikke fikk nok spenning (ikke Victron).

Dette var på kvelden. Når testet den i bedre lys fungerte alt glimrende.

Tror grunnen var at regulatoren prøver å trekke strøm et kort øyeblikk, men oppdager at spenningen faller for raskt og avbryter. Dette skjer for hurtig til at du ser det på et multimeter. Anntar at jeg ville fått samme oppførsel hvis jeg hadde dårlig kontakt et sted.

Det kan være en forklaring. Jeg skal ta en runde men contact cleaner neste gang også, i tillegg til å satse på å ha bedre lysforhold.

Takk for gode tilbakemelding til dere alle så langt..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...