Jump to content

Oljemengde ZF 63a

tegel

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt et ZF 63 a (utveksling 1,5) med slurekobling og oljekjøler, har byttet filter og olje (ATF) når jeg drenerte ut den gamle oljen var det ca. 1,5 liter, har sjekket hva som er riktig mengde på nettet og finner at det skal være 4 liter??? Når jeg fylte på ny olje,  fylte jeg på ca. den samme mengden som jeg tappet av, 1,5 liter og peilepinnen siste riktig oljemengde. Jeg er innforstått med at en muligens må starte motor og kjøre litt for å få fullt opp oljekjeler men jeg syntes det er rart at det skal gå på 2,5 liter til! 

Jeg fant ikke noe dreneringsplugg heller på kassen så jeg sugde ut olje fra filterhus... det kan jo hende at jeg derfor ikke har fått ut all oljen.... prøvde også å tre sugeslangen ned i peilepinnen hullet men fikk ikke ut noe mer olje. Er det noen her på forumet som har samme gear og  erfaring med dette? 

Mvh

Tommy Egeland

Samme som over. 

om du bare får ut og inn 1,5 liter så har du ikke fått slangen helt til bunns. Det går et rør nedover i senter av filterhus.

Oljekjøler står høyere enn giret og renner seg tom på et blunk, så se bort i fra denne. Fyll til maksmerket på pinnen, start, prøv giret, stopp og peile på nytt.

jeg fikk inn og ut 4 liter på mitt.

Mvh. SAP

Ifølge manualen skal giret stå fullt med olje gjennom vinteren hvis båten ikke brukes, for å unngå kondens og korrosjon på clutchene. Jeg suger ut all oljen etter opptak på land, bytter/renser filteret, setter det tilbake og fyller ca. 6,5 liter i peilepinnehullet. Før utsett på våren suger jeg ut litt over 2,5 liter fra peilepinnehullet for å få riktig nivå. (NB! Ikke ta løs filterlokket når den er full av olje, for da blir det søl. Been there, done that :giggle:)

i utgangspunktet tror jeg man får ut ca. like mye når gammel olje skal ut, enten man suger fra det røret i filterhuset eller fra peilepinnehullet, hvis men treffer rett.

• 6 måneder senere...

Hei igjen! Nå har jeg fått tappet av rett mengde (4 liter) gjennom filterhuset, fylte på igjen 4 liter og det er riktig i følge peilepinne. Er det noen som har erfaring med slureventil på zf 63 a? Jeg har slureventil og kjøling, jeg prøvekjørte båten i dag men det ser ut som sluringen ikke virker, har fått opplyst at kassen er kresen på oljetemperatur for at sluringen skal virke… må jeg sette inn termostat på oljen til kassen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...