Jump to content

Edit History

Mr_Stian

Mr_Stian

Hei. Har en kompis som jeg hjelper litt med en BMW 636D motor. Vi får ikke start ved hjelp av start knappen på panelet her. Jeg er forholdsvis OK innen 12V elektro, men her ser jeg at jeg trenger noe hjelp. Har lagt ved EL skjema både fra motor og opp til kontakt og fra kontakt opp til instrumenter. 


Som dere ser så har disse motorene en egen start knapp på instrumentet. Start er altså ikke via tenningslås. Her skjer det ingen ting når vi trykker. Jeg har sjekket følgende:

 

- bryter virker (sjekket med multimere)

- tenningsbryter virker og ingen sikringer (både på panelet og nede ved motor) er slått ut

- Vi har byttet start releet

- Vi har fått start på motor ved å bypasse start releet og koblet +12V (rød kabel inn på start releet) rett på rød/gul kabel som går til starter

- Målt lilla kabel inn på startknapp til 12,5V (samme som batteriet har) (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

- Målt gul/rød inn på start knapp til også 12,5V. (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

 

Etter siste punkt her så stopper det litt opp. Jeg skjønner ikke, og greier ikke finne ut hvorfor det er +12V inn på den gul/rød kabel som går mellom start releet og start knapp.

Før den gul/røde kabelen går ned mot motor så går den via det som mest sannsynlig er en nøytral bryter i gear/gass boks. Prøvd å koble utenom denne og med samme resultat.

 

Med tenning på så måler jeg +12V på brun kabel inn på start releet. Brun kabel går til dynamo, men også opp til ladelampe. I mitt hode så burde dette vert jord på denne for at start releet skulle operert når det får +12V fra gul/rød kabel fra startknapp.

 

Hva er det jeg overser her? Noen med tips til hvor jeg kan begynne og lete? Kan det være dynamo eller laderegulator som er problemet?

 

45236826_Elskjema.jpg.2f4262ef5e69e3a150d40034218c0129.jpg

 

309172757_Elskjema2.jpg.b1b7243aa6a54f462c79483c09d18695.jpg

Mr_Stian

Mr_Stian

Hei. Har en kompis som jeg hjelper litt med en BMW 636D motor. Vi får ikke start ved hjelp av start knappen på panelet her. Jeg er forholdsvis OK innen 12V elektro, men her ser jeg at jeg trenger noe hjelp. Har lagt ved EL skjema både fra motor og opp til kontakt og fra kontakt opp til instrumenter. 


Som dere ser så har disse motorene en egen start knapp på instrumentet. Start er altså ikke via tenningslås. Her skjer det ingen ting når vi trykker. Jeg har sjekket følgende:

 

- bryter virker (sjekket med multimere)

- tenningsbryter virker og ingen sikringer (både på panelet og nede ved motor) er slått ut

- Vi har byttet start releet

- Vi har fått start på motor ved å bypasse start releet og koblet +12V (rød kabel inn på start releet) rett på rød/gul kabel som går til starter

- Målt lilla kabel inn på startknapp til 12,5V (samme som batteriet har) (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

- Målt gul/rød inn på start knapp til også 12,5V. (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

 

Etter siste punkt her så stopper det litt opp. Jeg skjønner ikke, og greier ikke finne ut hvorfor det er +12V inn på den gul/rød kabel som går mellom start releet og start knapp.

Før den gul/røde kabelen går ned mot motor så går den via det som mest sannsynlig er en nøytral bryter i gear/gass boks. Prøvd å koble utenom denne og med samme resultat.

 

Med tenning på så måler jeg +12V på brun kabel inn på start releet. Brun kabel går til dynamo, men også opp til ladelampe. I mitt hode så burde dette vert jord på denne for at start releet skulle operert når det får +12V fra gul/rød kabel fra startknapp.

 

Hva er det jeg overser her? Noen med tips til hvor jeg kan begynne og lete? 

 

45236826_Elskjema.jpg.2f4262ef5e69e3a150d40034218c0129.jpg

 

309172757_Elskjema2.jpg.b1b7243aa6a54f462c79483c09d18695.jpg

Mr_Stian

Mr_Stian

Hei. Har en kompis som jeg hjelper litt med en BMW 636D motor. Vi får ikke start ved hjelp av start knappen på panelet her. Jeg er forholdsvis OK innen 12V elektro, men her ser jeg at jeg trenger noe hjelp. Har lagt ved EL skjema både fra motor og opp til kontakt og fra kontakt opp til instrumenter. 


Som dere ser så har disse motorene en egen start knapp på instrumentet. Start er altså ikke via tenningslås. Her skjer det ingen ting når vi trykker. Jeg har sjekket følgende:

 

- bryter virker (sjekket med multimere)

- tenningsbryter virker og ingen sikringer (både på panelet og nede ved motor) er slått ut

- Vi har byttet start releet

- Vi har fått start på motor ved å bypasse start releet og koblet +12V (rød kabel inn på start releet) rett på rød/gul kabel som går til starter

- Målt lilla kabel inn på startknapp til 12,5V (samme som batteriet har)

- Målt gul/rød inn på start knapp til også 12,5V. 

 

Etter siste punkt her så stopper det litt opp. Jeg skjønner ikke, og greier ikke finne ut hvorfor det er +12V inn på den gul/rød kabel som går mellom start releet og start knapp.

Før den gul/røde kabelen går ned mot motor så går den via det som mest sannsynlig er en nøytral bryter i gear/gass boks. Prøvd å koble utenom denne og med samme resultat.

 

Med tenning på så måler jeg +12V på brun kabel inn på start releet. Brun kabel går til dynamo, men også opp til ladelampe. I mitt hode så burde dette vert jord på denne for at start releet skulle operert når det får +12V fra gul/rød kabel fra startknapp.

 

Hva er det jeg overser her? Noen med tips til hvor jeg kan begynne og lete? 

 

45236826_Elskjema.jpg.2f4262ef5e69e3a150d40034218c0129.jpg

 

309172757_Elskjema2.jpg.b1b7243aa6a54f462c79483c09d18695.jpg

Mr_Stian

Mr_Stian

Hei. Har en kompis som jeg hjelper litt med en BMW 636D motor. Vi får ikke start ved hjelp av start knappen på panelet her. Jeg er forholdsvis OK innen 12V elektro, men her ser jeg at jeg trenger noe hjelp. Har lagt ved EL skjema både fra motor og opp til kontakt og fra kontakt opp til instrumenter. 


Som dere ser så har disse motorene en egen start knapp på instrumentet. Start er altså ikke via tenningslås. Her skjer det ingen ting når vi trykker. Jeg har sjekket følgende:

 

- bryter virker (sjekket med multimere)

- Vi har byttet start releet

- Vi har fått start på motor ved å bypasse start releet og koblet +12V (rød kabel inn på start releet) rett på rød/gul kabel som går til starter

- Målt lilla kabel inn på startknapp til 12,5V (samme som batteriet har)

- Målt gul/rød inn på start knapp til også 12,5V. 

 

Etter siste punkt her så stopper det litt opp. Jeg skjønner ikke, og greier ikke finne ut hvorfor det er +12V inn på den gul/rød kabel som går mellom start releet og start knapp.

Før den gul/røde kabelen går ned mot motor så går den via det som mest sannsynlig er en nøytral bryter i gear/gass boks. Prøvd å koble utenom denne og med samme resultat.

 

Med tenning på så måler jeg +12V på brun kabel inn på start releet. Brun kabel går til dynamo, men også opp til ladelampe. I mitt hode så burde dette vert jord på denne for at start releet skulle operert når det får +12V fra gul/rød kabel fra startknapp.

 

Hva er det jeg overser her? Noen med tips til hvor jeg kan begynne og lete? 

 

45236826_Elskjema.jpg.2f4262ef5e69e3a150d40034218c0129.jpg

 

309172757_Elskjema2.jpg.b1b7243aa6a54f462c79483c09d18695.jpg



×
×
  • Create New...