Jump to content

Vaksinering av hund

REM

Recommended Posts

En kollega av meg har vært hos veterinæren for å vaksinere bikkja foran neste sesong. Skal man til Danmark til sommeren går siste frist i disse dager hvis man skal være sikker på å få vaksinesertifikat. Veterinæren opplyste imidlertid at han måtte huske på å gå direkte til Norge etter besøk i DK?? Gikk han via Sverige og ble stoppet ville bikkja måtte gå i svensk karantene. Grunnen var at Sverige og Norge vistnok skal ha forskjellige veterinærbestemmelser og at norsk sertifikat følgelig ikke er gyldig i Sverige. Dette er nytt for meg. Noen som vet mer om dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

En må vel gå ut fra at veterinæren har peil på disse reglene, men rart var det nå...

Og om han holder bisken sin ombord i eget fartøy og anløper svensk havn, så er det vel ikke noe svenskene har jurisdiksjon over? Eller hvordan ligger det an med jussen her? Noen som vet? Nå har vi ikke planer om å ta skipshunden på utenlandstur forløpig, men det kunne være greit å vite sikkert ......

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Tror ikke det stemmer. Var i Malmø med pitpuddelen og stoppet på Svinesund og var innom den svenske tullen. Tolleren var ute i bilen og kikket på det jeg lurte på om måtte tolles inn og han spurte ikke om bikkja i det heletatt. Dette var for ca 3 uker siden. Såvidt jeg vet er det bare å ha med vaksinasjons boka( og smile pent) når du krysser grensa.

Danmark kjenner jeg dårlig som hundeeier, Sverige har jeg da reist frem og tilbake til uten problemer. En veterenærattest kan da vel skrives i værste fall skrives ut på reisedagen?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Det stemmer nok det han sier. Vi kjøpte vår hund da vi bodde i Danmark. Når vi skulle hjem til Norge vurderte vi å ta han om sverige, men fant fort ut at de har et regelverk som er mye mer omstendelig og tidkrevende. Men om det fremdeles er sånn vet jeg ikke. Du kan lese om det her: http://www.tullverket.se/se/Privat/Resande...nd_och_katt.htm

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Tror ikke det stemmer. Var i Malmø med pitpuddelen og stoppet på Svinesund og var innom den svenske tullen.

Danmark kjenner jeg dårlig som hundeeier, Sverige har jeg da reist frem og tilbake til uten problemer.

En liten oppklaring:

Mellom Sverige og Norge er det ikke noe problem, da man kan krysse grensene uten papirer. Fra Danmark til Norge er det heller ikke noe problem hvis man har norsk veterinærattest/vaksinesertifikat. Det er fra Danmark til Sverige problemene vistnok oppstår. Her påstår altså den angjeldende veterinæren at svenske myndigheter ikke godkjenner norsk veterinærattesten/vaksinesertifikatet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 1 år senere...

Løfter denne gamle tråden litt igjen.

Hvordan er nå egentlig dette med hund og Danmark nå ?

Jeg har hund med alle vaksinasjoner og et slikt blått Pass.

Skal reise Norge-Sverige-Danmark-Sverige-Norge i ferien. Vil det bli problemer når jeg seiler Danmark-Sverige ?

Helt korrekt som Enzo her skriver,dette har jeg gjort de siste 3-4 år.

Veldig mange slurver med å oppsøke vetrinær i Danmark,med stor risiko for å dra inn en type "bendelorm" vi ikke har i Norge og Sverige,og som faktisk er dødlig for mennekser.

Dette er viktig,og det er høye bøter dersom man blir tatt for ikke å ha fulgt reglene.

mvh

fe-m@il

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...