Hulda
Leser med interesse teoriene her. Et par ting å merke seg. Ikke alle jernstøp er like perfekte. I det ligger at en del kjøler har nokså porøs struktur med ujevn overflate og kaviteter. 'Vannblåsing med sand' vil banke vann og partikler inn i jernet. Som igjen gir utmerket grobunn for rust. Bruk av 'rusteter' er en kjemisk prosess som endrer rust (Fe2O3) til et karbid (legger til en 'C'), sikkert kjemiske variasjoner. Utmerket stoff, til en viss grad. Ulempen er at 'stoffet' blir knallhardt, med en helt annet utvidelseskoeffisient enn basematerialet. Hvilket gjør at stoffet løsner og vann trenger innunder, hvilket setter opp en nokså til tider aggresiv korrosjon. Personlig ville jeg senket skuldrene en smule. Kjørt over jernkjølen med groveste flap disc på vinkelsliper. Om mulig blåst av støvet med tørr trykkluft. Vasket over med Aceton. Sparklet over med 2-komponent epoxysparkel (Biltema OK). Deretter noen lag med 2-komp epoxyprimer (Biltema ikke førstevalg hos meg). Jeg er kjent med Hempel, Jotun og International som førsteklasses produkter. Les bruksanvisningen. Noen har forskjellig primer over- og under vann.
Og så ønsker jeg lykket til!