Sportswagoneer
Takker igjen for gode innspill! Jeg har nå landet på følgende planlagte prosess:
Til å fjerne gammel rust og epoxy har jeg tenkt å teste en ny type skive «TERCOO» som kalles en «rotary blaster». Det ser utrolig bra ut på videoene og de få erfaringene jeg har funnet har vært positive. NB! Den krever drill med 2500-3000 omdreininger og sikkert brukbart moment. 900W’ern til Biltema ser ut til å egne seg.
https://hellers.dk/shop/350-tercoo/
Selges i Norge på vernvest.no - men de har ikke så mye info...
Deretter fjerner jeg «pusseteltet» før jeg børster bort støv, vasker med aceton og maler BRUNOX med pensel. Det er en epoxybasert rustforvandler som etterlater seg et lag epoxy-primer. Anbefalt av guruen på Slevikkilen BB. EDIT: Brunox skal helst ikke under 10°. Bra tips over her om å legge vannposer på bulben for å varme kjølen. Tror jeg tar med en vannkoker og gjør det mens jeg pigger/sliper øverst. Da burde det bli bra «grunn-lunk» i kjølen.
Setter opp nytt «plasttelt» når jeg har malt første strøk BRUNOX og setter på en byggvarmer slik at jeg kan male et 2. strøk på kvelden.
Som hoved-primer har jeg landet på Hempel Light Primer. Mest fordi det er den eneste epoxy primere som ser ut til å tåle kulde godt (de andre skal ikke under 10° selv ved herding…) Får hjelp av opplagsgutta til å legge på et lag med rulle hver dag over en uke - så det burde bli 5-6 lag. Sparkler deretter huller/"pittings" med Hempel Epoxy Filler.
Så blir det Coppercoat oppå der.