Komodo
sunnmøre skrev for 3 timer siden:I å blir det vinkelsliper, og fjerning så godt som eg klarer men børste og flapdisc.
Regner med at du snakker om stålbørste? Jeg hadde droppet både stålbørste og flapdisk, og gått rett på med vanlig slipeskive. Desidert mest effektiv, og du får en ru overflate som er fin å male epoxyen rett på. Med stålbørste polerer du rusta slik at den ser blank ut, og til forveksling kan se ut som bart støpejern. Flapdisk med 40 korning er fine greier, men varer mye kortere enn vanlig slipeskive. Når flapdisken begynner å bli slitt, vil gradvis få finere overflate på jernet, og til slutt nesten polert. Jeg hadde nok også droppet sparkel, ville bare malt tokomp. epoxy rett på.
Hvis du vasker kjølen med kraftvask før du begynner å slipe, tenker jeg at det er tilstrekkelig å blåse vekk støv med pressluft før du maler. Kan ikke se behovet for å vaske med aceton først. Tror heller at du risikerer å dra bunnstoffrester fra de områdene du ikke har slipt inn i jernet. Hvis du smører på syrer og guffer som skal omvandle rust tror jeg det er lurt å slipe over en gang til for å få vekk det belegget, hvis ikke blir det som @Hulda beskriver over.
Sportswagoneer skrev for 1 time siden:Til å fjerne gammel rust og epoxy har jeg tenkt å teste en ny type skive «TERCOO» som kalles en «rotary blaster»
Har aldri hørt om det produktet før, så jeg måtte søke det opp.
For meg ser det ut som om den skiva er designet for å fjerne maling og rust, uten å fjerne noe av stålet. På illustrasjonsbildet ser det ut som om stålet blir nesten polert. I så tilfelle ville jeg gått over med den groveste lamellskiva til slutt for å få vekk oksidskiktet på jernet, og sikre å komme inn på rent jern.
Synes også reklamen hørtes litt vel skrytete ut, når de skriver at resultatet er en sandblåst overflate... Her fra hjemmesiden deres:
"Tercoo® is a rotating disk for the removal of rust, paint, tar, epoxy, adhesives and more from various materials such as steel, iron, concrete or stone. The result is a sandblasted surface with the appropriate texture suitable for the application of a new protective coating."
Tittet på en video på den siden også. For meg ser det ut som om man jobber mye tregere med denne spesialskiva enn med vanlig slipeskive, og det ser heller ikke ut som om han kommer helt inn på rent stål.
Sportswagoneer skrev for 1 time siden:Anbefalt av guruen på Slevikkilen BB.
Knut?