Sportswagoneer
Komodo skrev for 2 timer siden:Tittet på en video på den siden også. For meg ser det ut som om man jobber mye tregere med denne spesialskiva enn med vanlig slipeskive, og det ser heller ikke ut som om han kommer helt inn på rent stål.
Knut?
Mener det var Knut som anbefalte Brunox ja. Det er jo både en epoxyprimer og en rustomvandler - og Hempel Primeren skal kunne males direkte på den og oppnå binding. Derfor er håpet mitt at den til slutt skal være kjemisk bundet med hele "epoxy-skallet" og derfor ikke vil krakelere innerst når jernet endrer seg med temperaturen - men det er jo et håp mer enn det er kunnskap.
Når det gjelder verktøyvalg så har jeg aldri gjort noe slikt før - men lest meg grundig opp. Det ser ut til å være konsensus på en rekke engelskspråklige forum at overflatebehandling for rustfjerning på kjøl er rangert slik etter kvalitet: Sandblåsing - "Needle-gun" - Grinder/vinkelsliper (med mange argumenter for/mot flapdiscs, stålbørster og slipeskiver for grinderen.) Min forventning er at disse "piggskivene" vil gi omtrent samme resultat som "needle gun" - og det ser litt mindre "skumelt" ut å bruke dem enn å sette slipeskiva rett på kjølen... Men jeg bevæpner meg med en vinkelsliper og alle tre skivealternativer også ;-)
Bra poeng å ikke dra forurensning inn på jernet med aceton. Skal passe på det - men vil helst ikke bruke vann. Ser for meg børsting først og deretter ganske forsiktig wipedown med aceton. Eller kanskje vanlig "blårens" er tryggere?